xtrim

قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌ده شدن شرکت‌های پخش

صنعت پخش دارو در ایران با چالش‌های مالی و عملیاتی جدی مواجه است که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، تاخیر در پرداخت مطالبات و افزایش هزینه‌هاست.

جهان صنعت نیوز –  در سال‌های اخیر صنعت پخش دارو در ایران با چالش‌های جدی مالی و عملیاتی مواجه شده است که ادامه روند فعلی را با خطر جدی مواجه می‌کند. این کاهش مارجین سود شرکت‌های پخش، فشار بسیار زیادی بر این شرکت‌ها وارد کرده است. این کاهش به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری داروها و تاخیر در به‌روزرسانی قیمت‌ها در برابر افزایش هزینه‌ها و نرخ ارز است. همچنین تغییرات نرخ ارز و تورم، قیمت تمام‌شده داروها را به‌شدت افزایش داده و اصلاح قیمت‌ها را ضروری کرده است؛ موضوعی که در سیستم قیمت‌گذاری فعلی به‌درستی لحاظ نمی‌شود.

از سوی دیگر تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات از مراکز دولتی و سازمان‌های بیمه‌ای مانند تامین اجتماعی، گردش نقدینگی شرکت‌های پخش را به‌شدت مختل کرده و موجب شده تا بسیاری از شرکت‌ها برای تامین هزینه‌های جاری خود به بانک‌ها و بازار سرمایه روی آورند. این شرایط باعث افزایش هزینه‌های مالی و کاهش توان سرمایه‌گذاری در بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شده و توان شرکت‌ها را برای نوآوری و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها محدود کرده است.

در نهایت ضعف مدیریت مالی مراکز درمانی دولتی نیز به معضل دسترسی مناسب بیماران به دارو افزوده است. سهمیه‌بندی دارو براساس آمار مصرف دقیق انجام می‌شود اما کمبود دارو در برخی استان‌ها ناشی از مشکلات تامین و توزیع نیست بلکه بیشتر به‌دلیل مسائل مالی و مدیریتی مراکز درمانی است.

در ادامه روزنامه جهان‌صنعت در گفت‌و‌گویی با دکتر وحید محلاتی، دبیر انجمن پخش دارو و مکمل‌های انسانی به واکاوی چالش موجود در صنعت دارو پرداخته است که در ادامه می بیینید.

ویدئو
شناسه : 535518
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *