پسرها دو سال دیرتر به سربازی می روند

جهان صنعت نیوز:  شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران معتقد است که برای کاستن از فشار کنکور و اضطرابی که دانش آموزان در این مقطع زمانی متحمل می شوند، لازم است که سن سربازی از ۱۸ به ۲۰ سال تغییر یابد.

سعید عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده است که این شورا درخواستی مبتنی بر تغییر فوق، به ستاد کل نیروهای مسلح ایران ارائه کرده است.

به گفته سعید عاملی، وقتی دانش آموزان به سن سربازی می رسند، بین دو گزینه سربازی یا کنکور قرار می گیرند و این مساله باعث می شود استرس این دوران برای جوانان بالا باشد.

به گفته وی در این مقطع زمانی دانش آموزان گاهی اوقات مجبور هستند در رشته ای که اصلا علاقه ای به آن ندارند به تحصیل مشغول شوند تا به سربازی نروند. بنابر این لازم است که این فشار را از روی دانش آموزان برداریم.

به گفته آقای عاملی با تغییر سن سربازی رفتن پسران، اضطراب از روی دانش‌آموزان و دانشجویان برداشته خواهد شد.

گفتنی است که قانون نظام اجباری سربازی در سال ۱۳۰۴ با پیشنهاد رضا پهلوی، بنیان‌گذار سلسله پهلوی به تصویب رسید و از آن پس در ایران اجرا شده است.

همچین در سال‌های اخیر برخی از مراکز تحقیقاتی در ایران از جمله مرکز پژوهش های مجلس اظهار نظر کرده اند که چون مدت سربازی طولانی است باید از طول آن کاسته شود.

برای مثال در سال ۱۳۸۴ نتایج تحقیق از سوی این مرکز منتشر شد که نشان می داد مردم به خاطر طولانی بودن خدمت سربازی ناخرسند هستند.

از سوی دیگر گفته شده است که یکی از مشکلات اصلی سازمان وظیفه با جوانان میزان بالای فرار از خدمت سربازی و غیبت جوانان است.

تاجایی که به گفته مقامات مسئول در حال حاضر ۱۰۰ سرباز غایب در کشور وجود دارد و یکی از مهم ترین پرونده های موجود در سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به غایبان سربازی است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 53555
لینک کوتاه :