بازار خودرو پس از نیویورک؛ تورم سیاسی، موتور قیمتها را روشن کرد

پس از حضور رئیسجمهور در سازمان ملل، بازار خودرو ایران با رشد ۳ تا ۵ درصدی قیمتها در مدلهای داخلی، مونتاژی و وارداتی مواجه شد که نشاندهنده تأثیر مستقیم انتظارات تورمی و تحولات سیاسی بر این بازار است.
جهان صنعت نیوز، بازار خودرو ایران که در هفتههای گذشته نوسانات محدودی را تجربه میکرد، پس از حضور رئیسجمهور در سازمان ملل متحد، با شوک تازهای مواجه شد. فضای سیاسی و گمانهزنیها درباره آینده روابط بینالملل، بار دیگر به محرکی برای افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد تبدیل شد.
رشد قیمت در محصولات داخلی
در گروه خودروهای داخلی، دنا پلاس توربو اتومات از ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون به ۱ میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان رسید؛ یعنی افزایش حدود ۳ درصد. تارا V4 نیز با رشد ۳.۴ درصدی، به قیمت ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک بیشترین افزایش را در بین خودروهای داخلی تجربه کرد و با رشد ۴.۴ درصدی به قیمت ۱ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رسید.
جهش قیمتی در محصولات سایپا
در برند سایپا نیز روند صعودی ادامه یافت؛ بهطوریکه مدل سهند از ۷۷۵ میلیون به ۸۰۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد (۳.۹ درصد) و شاهین پلاس با عبور از مرز ۱ میلیارد تومان، به قیمت ۱ میلیارد و ۲۵ میلیون تومان رسید (۴.۱ درصد رشد). کوییک نیز که همواره به عنوان گزینهای اقتصادی در نظر گرفته میشود، ۴.۶ درصد گران شد و به ۵۷۰ میلیون تومان رسید. همچنین رانا با قیمت ۷۴۵ میلیون و سورن با نرخ ۸۵۰ میلیون تومان، رشد ۳.۵ و ۴.۳ درصدی را ثبت کردند.
بازار داغ مونتاژیها
افزایش قیمت فقط به خودروهای داخلی محدود نشد. در بازار خودروهای مونتاژی، چری تیگو ۸ پرو به ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان رسید و رشدی معادل ۴.۶ درصد را ثبت کرد. همچنین امویام X22 پرو از ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون به ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید؛ افزایشی برابر با ۵.۷ درصد.
پرش وارداتیها به کانال ۳ میلیارد تومان
در بین وارداتیها نیز مزدا ۳ با عبور از مرز ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان، و تویوتا کرولا با ثبت قیمت بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، رشد قیمتی بیش از ۴ درصد را تجربه کردند. این افزایش قیمتها در بازار وارداتیها، نشاندهنده تأثیرپذیری همهجانبه بازار از فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.
مصرفکننده واقعی؛ بازنده اصلی
افزایش همزمان قیمت در بخشهای مختلف بازار خودرو نشان میدهد که انتظارات تورمی، نبود برنامه جامع برای کنترل قیمتها و فضای بیثبات سیاسی، به یکی از عوامل اصلی رشد قیمت خودرو تبدیل شدهاند. این شرایط باعث شده دلالان و سفتهبازان، فعالتر از همیشه در بازار حضور داشته باشند، در حالی که مصرفکنندگان واقعی در تأمین نیازهای خود با فشارهای روزافزون روبهرو هستند.
خودرولینک کوتاه :