xtrim

پژوهشگر هندی: چابهار دروازه راهبردی هند است؛ تحریم‌ها مانع تداوم توسعه نمی‌شوند

یک پژوهشگر هندی تاکید کرد پایبندی دهلی‌نو به طرح توسعه بندر چابهار ناشی از سیاست این کشور برای تمرکز بر همسایگان به‌ویژه ایران است؛ بندری که به‌عنوان دروازه راهبردی هند به آسیای مرکزی و آسیای غربی شناخته می‌شود و با وجود تهدید تحریم‌های آمریکا، انتظار می‌رود توسعه آن همچنان ادامه یابد.

جهان صنعت نیوز، کبیر تانیجا پژوهشگر حوزه آسیای غربی اندیشکده «بنیاد تحقیقات ناظر» هند در همین راستا، اظهار داشت: پیامد فوری اقدام واشنگتن در خارج کردن طرح توسعه بندر چابهار از معافیت‌های تحریمی می‌تواند بر روند توسعه بندر چابهار و طرح‌های مرتبط با آن تاثیر بگذارد اما دهلی‌نو این طرح را رها نخواهد کرد؛ چرا که در سال گذشته یک توافق ۱۰ ساله برای توسعه آن امضا شد و بر اساس این توافق، هند متعهد شد بندر چابهار را برای بیش از یک دهه توسعه و اداره کند.

اظهارات این کارشناس هندی درحالی مطرح می‌شود که بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، مقررات تحریمی جدید علیه ایران از فردا (دوشنبه) اجرایی خواهد شد و پس از لغو معافیت، افرادی که در بندر چابهار مشارکت دارند، ممکن است خود را در معرض تحریم قرار دهند.

این معافیت در سال ۲۰۱۸، طی نخستین دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، اعطا شده بود و بندر چابهار را از شمول تحریم‌های آمریکا علیه زیرساخت‌های ایران مستثنی می‌کرد اما هفته گذشته این معافیت لغو شد.

تانیجا با بیان اینکه چابهار موجب تسهیل تجارت هند با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی می‌شود، افزود: «چابهار برای منافع هند چندبعدی است و این موضوع صرفا به تجارت محدود نمی‌شود.»

این پژوهشگر هندی با بیان اینکه دهلی‌نو پس از برجام برای همسویی با اهداف واشنگتن در چارچوب این توافق، واردات نفت خود را از ایران کاهش داد، تصریح کرد که زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، هند آسیب دید. بنابراین، مقام‌های هندی از آن زمان درس‌های مهمی در زمینه مواجهه با چنین سناریوهایی آموختند که برای محاسبات راهبردی دهلی‌نو بسیار حیاتی است.

براساس گزارش‌ها، بن‌بست بر سر چابهار در حالی رخ می‌دهد که روابط دهلی‌نو و واشنگتن پس از اعمال تعرفه ۵۰ درصدی ترامپ بر واردات نفت روسیه و افزایش چشمگیر هزینه رواید کاری H-۱B برای نیروهای متخصص در آمریکا به تیرگی گراییده است.

تانیجا با تاکید بر اینکه هرچند تعرفه‌ها و افزایش هزینه رواید H-۱B در کوتاه‌مدت به زیان هند خواهد بود، خاطرنشان کرد که تاثیر پروژه بندر ایرانی تنها در بلندمدت قابل ارزیابی است.

منبع: ایرنا

سیاسی
شناسه : 536175
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *