چراغ سبز واشنگتن به آنکارا

جهان صنعت نیوز:  کاخ سفید دیروز با بیانیه‌ای که عملا اذعان به خالی کردن پشت شبه‌نظامیان کرد و دادن مجوز به ترکیه برای حمله به آنها در شمال سوریه داشت، اعلام کرد، نگران کردها در عملیات پیش روی ترکیه است. نیروهای دموکراتیک سوریه بر این مساله صحه گذاشته و تایید کردند که نیروهای آمریکایی در حال ترک مناطق مجاور با مرزهای ترکیه هستند و به وعده‌هایی که داده بودند، عمل نکردند.

این در حالی است که کردهای مستقر در شمال سوریه نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه هشدار داده‌ و تاکید کردند که لحظه‌ای در خصوص دفاع از خود و خاک سوریه درنگ نخواهند کرد.  کردهای سوریه آمریکا را متهم به عهدشکنی کرده و بر این باورند که خروج نیروهای آمریکا از این منطقه نه تنها به مناقشه و جنگ داخلی در سوریه ابعاد جدیدی خواهد بخشید، بلکه به مبارزه مشترک علیه داعش نیز آسیب خواهد رساند.

پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد، نیروهای آمریکایی هرگز در عملیات ترکیه شرکت نمی‌کنند بیانیه‌ای دیگر از زبان استفانی گریشام،‌ منشی مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی خود را کنار خواهند کشید و زمینه را برای عملیات قریب‌الوقوع ترکیه فراهم می‌کنند. در حالی که حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در شمال سوریه حضور دارند یک مسؤول ارشد آمریکایی گفته‌ است: آنها منطقه شمال سوریه را ترک خواهند کرد و چه بسا کل آنها در صورتی که جنگی تمام عیار بین کردها و نیروهای ترکیه دربگیرد به کشور بازگردند. با این چرخش در موضع آمریکا می‌توان گفت ترامپ آب پاکی را روی دست کردها ریخته و از حمایت آنها دست برداشته است.

تماس تلفنی اردوغان و ترامپ

در پی مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهوری ترکیه و ایالات متحده، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا خلافت داعش را در منطقه شکست داده و نیروهایش در نزدیکی محل عملیات ارتش ترکیه نخواهند بود.

کاخ سفید همچنین با اشاره به درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی برای تحویل گرفتن تروریست‌های اروپایی داعش که در زندان های شبه نظامیان کرد سوریه اسیر هستند، تاکید کرده در صورت استقرار ارتش ترکیه در مناطقی که هم اکنون در اختیار کردهاست، مسوولیت نگهداری از زندانیان داعش با این کشور خواهد بود. بر این اساس آمریکا نمی خواهد این زندانیان را به خاطر هزینه بالای نگهداری از آنها در بازداشت خود نگه دارد.

پیش از انتشار این بیانیه، ریاست جمهوری ترکیه با اعلام گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور، از سفر ماه آینده اردوغان به واشنگتن برای مذاکره در این باره خبر داده بود. اردوغان با استقرار شبه نظامیان کرد در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه مخالف است و می خواهد با برقراری یک منطقه حائل، دو میلیون جنگ زده سوری را در آن اسکان دهد. دفتر ریاست جمهوری ترکیه از عدم پیشرفت‌ گفت‌وگوهای دو کشور بر سر ایجاد این منطقه حائل امنیتی ابراز ناخرسندی کرده است. اردوغان نسبت به این موضوع که در راستای اجرایی کردن توافق پیرامون ایجاد چنین منطقه‌ای از ماه آگوست تا کنون اقدامی صورت نگرفته، در گفت‌وگوی خود با ترامپ زبان به اعتراض گشود.

ترکیه ایجاد این منطقه حائل را برای حفاظت خود از تهدیدهای یگان‌‌های مدافع خلق سوریه الزامی می‌داند. افزون بر آن، ایجاد چنین منطقه‌ای به باور اردوغان می‌تواند زمینه‌های بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خودشان را فراهم سازد. ترکیه و آمریکا در ارتباط با بحران و جنگ داخلی در سوریه از دو سیاست متفاوت پیروی می‌کنند. در حالی که ترکیه شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه از جمله “نیروهای دموکراتیک سوریه”(SDF) را متحد حزب کارگران کرد (پ‌ک‌ک) و تروریستی ارزیابی می‌کند، آمریکا این گروه را متحد خود می‌داند و در مبارزه با داعش با این گروه همکاری نزدیک داشت.

تعهد ترکیه به حفظ امنیت مرزها

از طرفی رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های خود در شمال سوریه، خاطرنشان کرد که نیروهای ترکیه به تامین امنیت مرزها متعهد هستند. اردوغان گفت، بعد از تماس تلفنی‌اش با دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی عقب‌نشینی خود را آغاز کرده‌اند.

او تصریح کرد،‌ درباره تعداد نیروهای داعشی که در شمال سوریه هستند مبالغه شده و تعداد آنها کمتر از ۱۰ هزار نیروی شبه نظامی است. رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: احتمالا اواسط ماه آتی میلادی سفری به آمریکا داشته باشم و امیدوارم در دیدار با دونالد ترامپ پرونده اف – ۳۵ را ببندیم. او اظهار کرد: عملیات شمال سوریه هر لحظه ممکن است شروع شود. پیشتر، اردوغان در سخنانی گفته بود: ما عملیات زمینی و هوایی در شرق فرات سوریه را برای “تحقق صلح” در آنجا انجام خواهیم داد. اردوغان تاکید کرده بود: ما مقدمات را چیده‌ایم و طرح عملیات نظامی در شرق فرات را تهیه و تکمیل کرده و دستورات لازم را در این باره صادر کرده‌ایم. عملیات ما در شرق فرات در حدی نزدیک است که می‌توانیم بگوییم امروز یا فردا انجام می‌شود.

در همین راستا، نیروهای سوریه دموکراتیک در واکنش به تهدید ترکیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شرق فرات اعلام کردند که هرگونه اقدام نظامی غیرقابل توجیه ترکیه را به جنگی فراگیر در مرزها تبدیل می‌کنند. آنکارا بارها به انجام عملیات نظامی در شهر فرات و همچنین منبج سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق کرد تهدید کرده است که آنکارا آن را گروه تروریستی قلمداد می‌کند. از سوی دیگر سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی درباره منطقه امن در شمال سوریه مدعی شده که هدف از ایجاد این منطقه پاکسازی مرزها از عناصر تروریستی و تأمین امنیت مرزها برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است. ابراهیم کالین در توییتی نوشت: منطقه امنی که قرار است در شمال سوریه ایجاد شود تمامیت ارضی سوریه را تهدید نمی‌کند و ترکیه چشم طمعی به خاک هیچ کس ندارد.

هشدار سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد دیروز اعلام کرد که این سازمان خود را برای روبه‌رو شدن با بدترین اوضاع در شمال شرقی سوریه آماده می‌کند.

پانوش مومتسیز، هماهنگ کننده تلاش‌های نوع‌دوستانه سازمان ملل در امور سوریه در ارتباط با اوضاع این کشور اعلام کرده است که این سازمان پرسش‌های بی‌پاسخ عدیده‌ای دارد و درباره پیامدهای احتمالی عملیات نظامی ترکیه درشمال سوریه ابهامات بسیاری وجود دارد. او همچنین گفته است که ما نمی‌دانیم که قرار است چه اتفاقی بیافتد…ما خودمان را برای بدترین شرایط آماده ‌می‌کنیم.

سرنوشت زندانیان داعش در ابهام

حمله احتمالی ترکیه به مناطق تحت نفوذ کردها، پرسش‌هایی را درباره سرنوشت زندانیان داعش مطرح کرده‌ است که اکنون در اردوگاه‌هایی زیر نظر کردها و با حمایت آمریکا زندگی می‌کنند. کاخ سفید در بخشی از بیانیه خود با اشاره به این موضوع گفته است که آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از پذیرش این زندانیان که ملیت اروپایی دارند خودداری می‌کنند و ایالات متحده دیگر نمی‌تواند آنها را نگهداری کند زیرا برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه زیادی دارد. کاخ سفید اعلام کرده است که از این پس ترکیه مسئول زندانیان داعش در این منطقه از سوریه خواهد بود.

نقض حریم هوایی سوریه

گزارش‌های رسانه‌ای از پرواز گسترده جنگنده‌های ترکیه بر فراز آسمان شهر تل الابیض واقع در سوریه حکایت دارند.

بر اساس این گزارش‌ها، جنگنده‌های ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض کرده و بر فراز شهر تل الابیض واقع در حومه شمالی رقه به پرواز درآمدند. همچنین بر اساس گزارش‌های رسانه ای، نیروهای وابسته به ائتلاف بین المللی آمریکا از محل های خود در مناطق مرزی با ترکیه عقب نشینی کرده‌اند. این نیروها مشخصا از مناطق رأس العین واقع در حومه شمال غربی حسکه و تل ابیض عقب نشینی کرده‌اند. این در حالی است که سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه مدعی شده است که منطقه امنی که قرار است بدون مشورت با دولت دمشق در شمال سوریه ایجاد شود، به پاکسازی تروریست‌ها از مرزهای ترکیه منجر خواهد شد.

درخواست موگرینی برای آغاز مذاکرات ژنو

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری در اردن اعلام کرد، آغاز مجدد مذاکرات ژنو درباره بحران سوریه حائز اهمیت است. فدریکا موگرینی گفت: این اتحادیه از نقش اردن در قیمومیت مقدسات قدس اشغالی حمایت می‌کند و به راه‌کار تشکیل دو کشور به عنوان راه‌حل اصلی برای حل درگیری میان فلسطین و اسرائیل پایبند است. او اضافه کرد: اتحادیه اروپا با ارائه ۸.۲ میلیارد یورو طی سال‌های گذشته از اردن حمایت کرده است.

موگرینی گفت، به دلیل اینکه اردن آوارگان سوری را پناه داده است،‌ اتحادیه اروپا به منظور توسعه پروژه‌های داخلی، ۵۰۰ میلیون یورو به اردن کمک می‌کند. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز تصریح کرد، موضع اروپا در حمایت از راه‌کار تشکیل دو کشور ثابت است و اردن شاهد حمایت اتحادیه اروپا از آنروا و آوارگان سوری بوده است.

واکنش ترامپ به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

دونالد ترامپ در یک سری توئیت به عقب نشینی آمریکا از مناطق شمالی سوریه و چراغ سبز به ترکیه برای آغاز عملیات در این منطقه واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توییت خود نوشت: آمریکا قرار بود ۳۰ روز در سوریه بماند این سال‌ها پیش بود. ما ماندیم و بدون هیچ هدفی بیشتر و بیشتر در این جنگ فرو رفتیم. زمانی که من وارد واشنگتن شدم داعش بر منطقه حکمفرما بود. ما به سرعت خلیفه‌گری داعش را ۱۰۰ درصد شکست دادیم.

او در ادامه آورده است: از جمله اقداماتی که انجام دادیم دستگیری صدها داعشی بود که اکثرا از اروپا هستند اما اروپا نمی‌خواهد که آنها برگردند و می‌گوید که آمریکا آنها را نگهدارد، من می‌گویم نه ما به شما لطف کردیم و حالا شما می‌خواهید که ما آنها را برایتان در زندان‌های آمریکا آن هم با هزینه‌ای گزاف نگهداریم. اینها برای خود شما محاکمه‌شان کنید. آنها دوباره گفتند نه فکر می‌کنیم. مثل همیشه که آمریکا هزینه‌های ناتو را بر دوش داشته‌ است. در امور بازرگانی و هر چیز دیگری.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به کردهای سوریه نوشته است: کردها همراه ما جنگیدند با مقدار زیادی پول و تجهیزات که از ما دریافت کردند. آنها دهه‌هاست که با ترکیه می‌جنگند. من برای سه سال است که این جنگ را متوقف کرده‌ام، اما زمان آن است که از این جنگ‌های بی پایان مسخره خارج شویم. بسیاری از آنها قومی و قبیله‌ای هستند. ما باید سربازان خود را به خانه بازگردانیم.

او در ادامه تاکید کرده است: ما در جایی می‌جنگیم که در جهت منافع‌مان باشد، فقط برای پیروزی می‌جنگیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها باید شرایط و اینکه می‌خواهند با داعشی‌های دستگیر شده در همسایگی‌شان چه کنند را بسنجند، همه آنها از داعش متنفرند. داعشی که برای سال‌ها دشمن بوده است. ما ۷۰۰۰ مایل دورتر هستیم اما اگر یک بار دیگر در هر کجا نزدیک ما شوند نابودشان می‌کنیم.

سیاسی
شناسه : 53660
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا