xtrim

صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی همچنان با اتحادیه است، نه شهرداری‌ها

انتشار یک نامه با امضای معاون اول رئیس جمهور درباره موافقت دولت با نظارت بر تاکسی های اینترنتی در حالی به انتقال اختیارات به شهرداری ها تعبیر شد که بررسی ها نشان می دهد دولت هیچ تصمیمی با تغییر صدور مجوز فعالیت این کسب و کارهای اینترنتی نداشته است.

جهان صنعت نیوز، انتشار نامه ای با امضای محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور درباره طرحی که در مجلس درباره فعالیت تاکسی های اینترنتی در دستور کار کمیسیون عمران قرار دارد، این شائبه را ایجاد کرد که دولت موافق محدودسازی این کسب و کارهای نوین است و قصد دارد صدور مجوز آنها را در محدوده شهرها به وزارت کشور و در خارج از شهرها به وزارت راه تفویض کند در حالی که بررسی ها از وزارت ارتباطات و نیز اتحادیه کسب و کارهای مجازی این گزاره را تایید نمی کند.

تفسیر اشتباه از نامه دولت؛ مرجع صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی تغییر نکرده است

در این پیوند، احسان چیت ساز، معاون اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ایکس چنین نوشت: ” نامه معاون اول به‌ اشتباه به‌عنوان «انتقال کامل اختیار تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری‌ها» تعبیر شده است؛ درحالی‌که این نامه صرفاً به نقش نظارتی شهرداری‌ها در محدوده شهرها اشاره دارد و هیچ تغییری در مرجع صدور مجوز (اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی) ایجاد نکرده است.

لازم به یادآوری است که مخالفت رسمی ما با واگذاری اختیارات صدور مجوز به شهرداری‌ها، پیش‌تر به‌صورت مکتوب و رسمی اعلام شده بود. ما همچنان برای نوآوری، رقابت سالم و حقوق رانندگان و کاربران در اقتصاد پلتفرمی تلاش می‌کنیم!”

نمایندگان مجلس به نظر دولت درباره تاکسی های مجازی احترام بگذارند

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با اشاره به اعلام نظر دولت درباره اعطای مجوز به تاکسی های اینترنتی از سوی وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی گفت: ما نیز با اعمال نظارت این دو وزارتخانه موافقیم اما انتظار داریم که نمایندگان مجلس نیز به نظر دولت احترام بگذارند.

رضا الفت نسب با بیان اینکه این نامه نشان می دهد دولت موافق ادامه روال قبلی و صدور مجوزها از طریق انجمن کسب و کارهای مجازی است، اظهار داشت: بحث‌های نظارتی وزارت کشور و وزارت راه، می‌تواند کمک‌کننده باشد و تقویت این کسب وکارها را تقویت کند، که ما با این نظر دولت موافقیم. ضمن اینکه انتظار می‌رود دولت با صراحت بیشتری این موضوعات رو دنبال کند و اجازه دهد که مجوزها همچنان در اختیار اتحادیه باقی بماند.

رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی خطرنشان کرد: اتفاق خوبی از سال ۹۸ تا امروز افتاده است؛ کسب‌وکارهای جابجایی هوشمند عملکرد خوبی داشتند و واقعاً دلیلی نداشت که مجلس بخواهد در آن لایحه، مواد جدیدی اضافه کند. ما متوجه شدیم که اصلاً این ماده در لایحه‌ای که دولت آقای روحانی داده بوده، وجود نداشته و در مجلس اضافه شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس به نکات مورد نظر دولت توجه داشته باشند، تصریح کرد: نظر دولت، نظر معاونت علمی، بخصوص در حوزه نوآوری و فناوری‌های نوین، نظر کارشناسی محسوب می شود و باید در دولت مبنای عمل قرار گیرد. لطفا نمایندگان اجازه دهند که مانند سابق، از سمت اتحادیه مجوزها صادر شود.

الفت نسب ادامه داد: ما در جلسه‌ای که قرار بود در کمیسیون عمران این موضوع تصویب شود، حضور داشتیم، ولی متأسفانه حداقل به من اجازه داده نشد که نظر اتحادیه را به صراحت اعلام کنم؛ در جلسه اشاره می‌شد که در سه سال گذشته، وقت در اختیار جاهای دیگر بوده، اما در جلسات شرکت نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه دوره جدید مدیریتی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از اسفند ماه پارسال آغاز شده و قبل از آن نیز حدود سه سال انتخابات آن برگزار نشده بود، اظهار داشت: امیدوارم نمایندگان محترم مجلس نسبت به نظر دولت، متخصصین این حوزه و کسب‌وکارها اهمیت دهند و تصمیمی گرفته شود که مصرف‌کننده نهایی، که امروز با امنیت از این ناوگان استفاده می‌کند، خدای نکرده تحت شعاع قرار نگیرد.

رئیس اتحادیه کسب وکارهای مجازی با بیان اینکه کما اگر قرار باشد مجوز از طریق شهرداری‌ها گرفته شود، به ۴۰۰ شهرداری در کشور واگذار خواهد شد، ادامه داد: در این صورت دیگر کسب‌وکارها نمی‌توانند تمرکز لازم را داشته باشند و باید در هر شهر مجوز جداگانه بگیرند و از آنجا که هر شهر هم شورای شهر خود را دارد، ممکن است ضوابط هر شهر با شهر دیگر متفاوت باشد که در این صورت باید فاتحه شرکت‌های حمل و نقل هوشمند به این شکلی که امروز می‌بینیم را خواند.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 537684
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *