زنگنه دست به دامن هندی ها شد

جهان صنعت نیوز:  پس از خروج شرکت بزرگ چینی سی ان پی سی از توسعه میدان نفتی آزادگان، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران از احتمال حضور هندی ها برای توسعه نفتی میدان فرزاد سخن می گوید.

به گفته او ایران به توسعه میدان نفتی «فرزاد B» به همراه شرکت های هندی علاقه مند بوده و پیشنهاد رسمی خود را نیز فرستاده است.

با این حال، احتمال حضور هندی ها در پروژه های نفتی ایران کاملا قطعی نیست، از این روز بیژن زنگنه بیان داشته است که در صورت رد درخواست از سوی هندی ها، این پروژه با نیروهای داخلی توسعه می یابد.

کمی پیش از این، زنگنه در جلسه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود که  اگر شرکت های هندی به همکاری علاقه ای نداشته باشند، ما پروژه را با حضور شرکت های ایرانی ادامه می دهیم.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۷ شرکت «گازپروم» یادداشت تفاهمی مربوط به امکان حضور در توسعه چهار میدان نفتی ایرانی از جمله فرزاد A و B , پارس شمالی و کیش امضا کرده بود.

در ماه می سال ۲۰۱۹ معاون ریاست گازپروم اطلاع داد که شرکت تحلیل حضور خود در توسعه چهار میدان نفتی در ایران را ادامه می دهد و برای این کار کمیته مشترک تشکیل شده است.

پس از برجام ایران در تلاش بود باطراحی قراردادهای نوین نفتی بتواند شرکت های خارجی را به میادین نفت و گاز جذب نماید.

در این میان، مهم ترین قراردادی که بین وزارت نفت و شرکت های خارجی پس از برجام منعقد شد قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان عظیم پارس جنوبی بود.

با وجود تمامی تلاش های وزارت نفت و وزارت امورخارجه ایران، شرکت سی ان پی سی چین صنعت انرژی ایران را ترک کرد.

در ماه های اخیر سفرهای متعددی توسط مقامات ایرانی به چین صورت گرفت که محور اصلی این گفتگوها تداوم صادرات نفت ایران به این کشور و جلب رضایت شرکت سی ان پی سی برای تداوم فعالیت در فاز ۱۱ پارس جنوبی بود.

پیش از خروج چینی ها و در پی امضای برجام، وزارت نفت فرار داد مهمی به ارزش پنچ میلیارد دلار با کنسرسیوم شرکت های توتال، سی ان پی سی و پتروپارس امضا کرد که قبل از شرکت چینی شرکای اروپایی نیز از این قرارداد خارج شدند.

زنگنه پیش از این به نبود تجربه شرکت های ایرانی برای ساخت سکوهای ۲۰ هزار تنی اشاره کرد که برای حفظ شرایط فعلی و توسعه این میدان لازم است.

وزارت نفت در نظر داشت هشت تا ۱۰ سکوی عظیم به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فازهای پارس جنوبی به تدریج بسازد که با احداث این سکوها تا حد زیادی می توانست کاهش افت فشار در این میدان را جبران نماید.

ایران چندین میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه دارد در این بین کشورهای همسایه با دیپلماسی فعال انرژی و طرح قراردادهای جدید توانسته اند سرمایه و تکنولوژی شرکت های خارجی را جذب کنند و با استفاده از تکنولوژی این شرکت ها نه تنها توانسته اند میزان تولید نفت و گاز خویش را افزایش دهند بلکه توانستد با اضافه برداشت از میادین مشترک هم مقداری از سهم ایران را برداشت کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 53868
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا