خداحافظی با تراموا؛ ورود متروباس سه کابین به خطوط پرتردد تهران

تست تراموا سال گذشته در تهران انجام شد اما مدیرعامل اتوبوسرانی میگوید که بزودی متروباس یا همان اتوبوس ۳ کابین وارد میکنیم.
جهان صنعت نیوز، «با احداث تراموا در تهران مخالفم»؛ این را رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران، امروز در شورای شهرگفت.
مدیرعامل اتوبوسرانی شهر تهران، احمد قیومی، هم ساعتی پیش به فارس گفت که اصلاً قصد خرید تراموا نداریم و برنامه چیز دیگری است.
دو رام تراموای چینی اسفند سال گذشته در تهران تست شد و به گفته مدیران شهری، نتایج کار خوب بود اما برخی از اعضای شورای شهر تاکید داشتند که باید دوباره تست صورت گیرد.
امروز مدیرعامل اتوبوسرانی گفت که بهزودی به جای تراموا قرارداد ۷۵ دستگاه متروباس سه کابینۀ ۲۶ متری که ۷ در دارد و سه برابر بیآرتیهای فعلی ظرفیت جابهجایی دارد، را با چین برای ورود به خطوط پرسرعت تهران میبندیم تا میزانجابهجایی مسافر بالا رود.
طبق آخرین آمار، روزانه حدود ۱.۸ میلیون نفر توسط ۷ خط بیآرتی در تهران جابهجا میشوند و همچنین از هر دو اتوبوس موجود در این خطوط، یکی فرسوده است.
کارشناس شهری بابکرمضانیان میگوید که برای رفع مشکل نیازی به واردات اتوبوس جدید نیست و نباید ارز کشور را صرف این کارها کرد و با نوسازی همکار پیش میرود.
در مقابل، کارشناس ترافیک یاسر حسینیپور میگوید که نوسازی هم انجام شده، اما میزان مسافران زیاد است و تعداد اتوبوسها کم و با خرید اتوبوسهایی که با حجم بالامسافر جابهجا میکنند مثل متروباس (اتوبوس سه کابین) واتوبوسهاس برقی میتوان در ساعات پیک زیادی مسافر را بدونایجاد آلودگی هوا جابهجا کرد.
فارس نوشت، کارشناسان معتقدند برای حل مشکل فرسودگی و کمبود ناوگان بیآرتی تهران، نوسازی مرحلهای اتوبوسهای موجود انجام و همزمان ناوگان جدیدی شامل متروباسهای سه کابین و اتوبوسهای برقی برای مسیرهای پرتردد وارد خطوط شود. همچنین استفاده از سامانههای هوشمند مدیریت تردد، یکپارچهساز اتوبوس و مترو، و تقویت بخش خصوصی از طریق وام و قراردادهای مشارکتی میتواند به افزایش ظرفیت جابهجایی و کاهش آلودگی کمک کند.
منبع: اکوایران
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :