عرضه کالاهای بنجل و گران قیمت در بازار پوشاک

جهان صنعت نیوز: کیفیت پایین، قیمت های بالا، دوخت نامناسب و تنوع پایین از جمله موضوعاتی است که در بازار پوشاک مردانه و زنانه به شدت مشهود است اما با این حال برای ساماندهی بازار پوشاک اقدام خاصی نمی شود. این در حالی است که چندی پیش ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان ابزاری برای کمک به تولیدکنندگان داخلی از سوی دولت مورد استفاده قرار گرفت اما در نهایت نتوانست وضعیت این بازار را با بهبود مواجه کند. این اقدام علاوه بر اینکه آمارهای رسمی پوشاک را به آمارهای غیر رسمی تغییر داد، باعث شد تا چند تولیدکننده داخلی بازار را به صورت انحصاری در اختیار بگیرند و کالاهای خود را  با قیمت های بالا به فروشندگان عرضه کنند.

در حالی که به گفته فروشندگان پوشاک، تغییر خاصی در کیفیت کالاهای تولیدی داخلی به وجود نیامده و تنها تغییری که حاصل شده، در حوزه افزایش قیمت ها بوده است. موضوعی که همان تعداد اندک مشتری در بازار را نیز فراری داده و به سمت خرید از دست فروشان هدایت کرده است.  در واقع در شرایط فعلی شاهد این هستیم که در برخی موارد اجناس تولیدی با افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی به مصرف کننده عرضه می شود. این افزایش قیمت گاهی از سوی تولیدکننده رخ می دهد و ضرر فروشنده را به دنبال دارد و گاهی در زنجیره توزیع اتفاق می افتد و سود زیادی را نصیب واسطه ها و دلالان می کند اما در نهایت این مصرف کننده است که باید تاوان کم کاری های دولت در بازار را پس دهد.

ناهمخوانی قیمت ها با جیب مصرف کننده

 گشت و گذاری در بازار نشان می دهد که قیمت پوشاک و کالاهای مورد نیاز مردم در این حوزه هیچ همخوانی ای با جیب مصرف کننده ندارد. به عبارت دیگر قدرت خرید مصرف کنندگان به نسبت سال های گذشته آنچنان کاهش پیدا کرده است که نمی توانند طبق روال سابق حتی به صورت فصلی پوشاک مورد نیاز خود را خریداری کنند. در این خصوص البته تولیدکنندگان بر این عقیده هستند که بی توجهی دولت به حوزه تولید، موجب افزایش قیمت تمام شده آنها شده به طوری که آنها چاره ای ندارند که اجناس خود را به سبک و سیاق سابق و حتی با کیفیت پایین تر نسبت به گذشته با قیمت های بالا به بازار عرضه کنند. 

تولیدکنندگان معتقدند که تا کنون دولت هیچ گام موثری برای حمایت از تولید داخلی پوشاک برنداشته است. به طوری که در شرایط فعلی تولید کشور در این حوزه رقابت‌پذیر نیست. به عبارتی، هزینه سرمایه تولید بالا است اما گردش مالی به علت نبود بازار فروش در واحد‌های تولیدی کند است. این در حالی است که در سایه کم کاری های دولت در این خصوص، برندهای سطح پایین خارجی با مجوز قانونی و بی‌حساب و کتاب وارد کشور می‌شوند.

بازار بی در و پیکر

گلایه تولیدکنندگان از شرایط موجود در حالی است که در مقابل صاحبنظران اقتصادی معتقدند راه مبارزه با قاچاق، بالا بردن کیفیت و کمیت تولید داخل و رقابتی کردن آن است.  زیرا برای مبارزه با قاچاق کالا باید هزینه آن را آن قدر افزایش داد تا واردات قاچاق دیگر به صرفه نباشد. به باور کارشناسان، روش‌های حمایتی تنها تامین مالی نیست، بلکه می‌تواند اصلاح قوانین دست و پا گیر باشد. در این میان لازم است که تجربه کشورهای موفق از جمله ترکیه، چین و بنگلادش در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان اقدامات موثری را در این حوزه به کار گرفت و از آزمون و خطا دوری کرد. اما واقعیت این است که در حال حاضر دولت بستر مناسبی برای این صنعت ایجاد نکرده به طوری که صنعت پوشاک برای همه تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و تنها برای عده ای انگشت شمار که بازار را در سیطره خود قرار داده اند، سود کلان به دنبال دارد. در این میان شاهد این هستیم که قاچاقچیان پوشاک نیز همچنان از این بازار بی در و پیکر بهره می برند. 

بنابراین اگرچه صنعت پوشاک در کشور ما قابلیت توسعه دارد، اما شاهد این هستیم که در حوزه تولید حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد و حتی دستورالعمل های ساماندهی بازار پوشاک نیز به درستی اجرایی نمی شود. به همین دلیل است که ایران در حوزه توسعه صنعتی نتوانسته به موفقیتی دست پیدا کند و بازار خود را به رقبا واگذار کرده است. این در حالی است که توسعه بسیاری از کشور‌ها و انقلاب‌های صنعتی از بخش نساجی بوده و حتی کشور ترکیه با توسعه صنعت نساجی خود مسیر پیشرفت صنعت را آغاز کرده است.

افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی از تولید تا مصرف

 بنا بر آنچه گفته شد، دولت هیچ مکانیزمی برای حل مشکلات بخش پوشاک ندارد و نمی‌داند که واحد‌های تولید پوشاک چه مشکلاتی دارند. از طرفی متولیان بازار پوشاک نیز نتوانستند اقدام کارگشایی در این خصوص انجام دهند. به طوری که در نهایت بازار ارزآور پوشاک به محلی برای جولان کالاهای بنجل و گران قیمت تبدیل شده است.  بر همین اساس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه گاه روند افزایش قیمت تمام شده پوشاک از زمان تولید تا مصرف به ۲۰۰ درصد می‌رسد، تصریح کرد:‌ در صورتی که مدیران این بخش نمی‌توانند وضعیت موجود را ساماندهی کنند، کنار بکشند تا افراد صاحب صلاحیت وارد کار شوند.

محمد امامی‌امین اظهار کرد: ما مشکلات بسیاری در حوزه پوشاک داریم از جمله اینکه هنوز خوشه‌بندی آن اتفاق نیفتاده و برندسازی نیز رخ نداده، در حالی که ۳۰ سال است شاهد حضور یک مدیریت ثابت در اتحادیه پوشاک هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: دلیل این حضور ۳۰ ساله را نمی‌دانم و در حال بررسی هستم اما علم مدیریت یک نفر به هر میزان هم که توانایی بالایی داشته باشد، در یک زمینه خاص پس از چند سال تمام می‌شود. وی اظهار کرد:‌ هم اکنون یک تولیدکننده نمی‌تواند به‌راحتی مدیر اتحادیه را ببیند و این مدیر مباشرانی برای پاسخگویی انتخاب و حالتی قدسی برای خود ایجاد کرده است.

مدیران نابلد کنار بکشند

معاون استاندار تهران اضافه کرد: زمانی که مدیری می‌بیند در حوزه کاری خود مشکلاتی وجود دارد، باید برای ساماندهی آن اقدام کند. امامی‌امین با بیان اینکه بخش پوشاک ساماندهی نشده است . به همین دلیل از متولیان این حوزه می‌خواهیم اگر توان اداره این صنف را ندارد، کنار بکشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران صنف پوشاک  این استان را خانواده‌ای بزرگ با چندین هزار واحد تولیدی برشمرد و مطالبه اصلی فروشنده و تولیدکننده را فروش با حاشیه سود کمتر اما با روند پایدارتر اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در روند ساماندهی بازار پوشاک در استان تهران از حقوق مصرف کننده کوتاه نمی‌آییم، اظهار کرد: هم اکنون نه تولیدکننده و نه مصرف کننده از وضعیت موجود بازار پوشاک استان تهران راضی نیستند.

.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بحث مدل لباس ها، قاچاق پوشاک، تامین پارچه و مواد اولیه مافیاهای مختلف وجود دارد. امامی‌امین ادامه داد: ایران کشوری است که از سال‌های دور در زمینه پوشاک برند داشته است و قدمت کارخانه های نساجی آن بیش از عمر و تاریخ برخی کشورها محسوب می‌شود. اما با این حال  در شرایط فعلی در این حوزه مشکلات زیادی وجود دارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 54034
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا