فروش اقساطی خودرو در ایران؛ هزینه نهایی خریداران چقدر افزایش مییابد؟

در بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه در ایران، سود سالانه واقعی برای اکثر خودروهای پایین و میان رده بین ۶۰ الی ۷۰ درصد است که از نرخ تورم سالانه در ایران جلو می زند
جهان صنعت نیوز، در سالهای اخیر، فروش اقساطی خودرو با دورههای بلندمدت به ویژه ۶۰ ماهه در ایران رونق پیدا کرده است.
یکی از علتهای این رونق را میتوان در افزایش قیمت خودرو نسبت به حقوق ماهانه قشر متوسط جامعه و نبود وام بانکی کاربردی پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که شرایط خرید انواع خودروها اعم از نو یا کارکرده، صفر کیلومتر و حتی لوکس، با اقساط ۶۰ ماهه در بازار ایران چگونه است و خریداران چه مقدار باید پیشپرداخت و سود نهایی بپردازند.
فروش اقساطی خودرو نو و کارکرده با اقساط ۶۰ ماهه
طی بررسیهای صورت گرفته در بازار خودرو، در طرحهای اقساطی خودروهای پایین رده و میان رده، معمولاً خریدار باید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را به صورت پیشپرداخت در ابتدای خرید بپردازد و مابقی را طی ۶۰ قسط ماهیانه تسویه کند. این امر باعث میشود خودروهایی که قیمت نقدی آنها بین ۳۰۰ تا ۸۳۰ میلیون تومان است، در نهایت ۴۵ تا ۵۰ درصد گرانتر از قیمت نقدی تمام شوند.
به طور مثال:
پراید کارکرده ۱۳۹۸ با قیمت نقدی ۳۰۰ میلیون تومان، پیشپرداخت حدود ۷۰ درصد و اقساط ۶۰ ماهه، در نهایت ۵۲ درصد گرانتر از خرید نقدی تمام میشود.
کوییک صفر کیلومتر ۱۴۰۱ با قیمت نقدی ۵۰۰ میلیون تومان، پیشپرداخت ۶۹ درصد و اقساط ۶۰ ماهه، در نهایت ۴۹ درصد گرانتر تمام میشود.
۲۰۷ صفر کیلومتر با طرح ۶۰ ماهه پیشپرداختی معادل ۶۸.۶ درصد از قیمت اصلی و سود کل حدود ۴۹ درصد نسبت به قیمت نقدی دارد.
این روند نشان میدهد که هر چه مدت اقساط طولانیتر باشد، خریدار سود کل بیشتری پرداخت میکند و خودرو نهایتاً برایش گرانقیمتتر تمام میشود. حتی گاهی مبلغ اقساط بالغ بر حدود ۹۰ درصد قیمت کل یک خودرو است.
فروش اقساطی خودروهای لوکس با اقساط ۶۰ ماهه
برای خودروهای لوکس صفر و لوکس کارکرده نیز شرایط مشابهی برقرار است، اما معمولاً مخاطب این خودروها، طبقه متوسط نیست و پیشپرداختهای بالا (۵۰ تا ۶۸ درصد) و جمع کل پرداختی بالا، شرایط اقتصادی سنگینتری ایجاد میکند.
برای مثال:
در سایت اصلی مدیران خودرو، تیگو ۸ پرو مکس صفر با قیمت ۳.۴ میلیارد تومان، پیشپرداخت ۵۰ درصد، اقساط ۶۰ ماهه و سود کل ۳۵ درصد به فروش میرسد.
هایما ۲.۲ میلیارد تومانی صفر کیلومتر در بازار آزاد با پیشپرداخت ۶۸ درصدی و سود کل تقریبی ۴۹ درصد به دست مصرفکننده میرسد.
همانطور که مشاهده میشود، اقساط بلندمدت خودروهای لوکس نیز باعث افزایش حدود ۳۵ تا ۵۰ درصدی قیمت نهایی نسبت به خرید نقدی میشوند.
مثالهای واقعی از بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه
در جدول زیر، دادههای واقعی از چند نمونه فروش اقساطی در تمام ردههای خودروهای کارکرده پایین رده تا صفر لوکس دستهبندی شده است. در ستون “درصد “APR همان سود سالانه واقعی درج شده که پس از اتمام پرداخت اقساط هر سال، در سال جدید، روی تتمه حساب محاسبه میشود.
گروه خودرو |
مدل / سال |
قیمت نقدی (تومان) |
پیشپرداخت (تومان) |
مبلغ اقساط |
جمع کل پرداختی |
درصد سود کل |
درصد APR |
---|---|---|---|---|---|---|---|
پایین رده کارکرده |
پراید ۱۳۹۸ |
۳۰۰ میلیون |
۲۰۹ میلیون (۶۹.۷٪) |
۳میلیون و۹۸۶ |
۴۵۷ میلیون |
۵۲.۴٪ |
۶۹% |
میان رده صفر |
کوییک ۱۴۰۱ |
۵۰۰ میلیون |
۳۴۵ میلیون (۶۹٪) |
۶ میلیون و ۶۸۲ |
۷۴۶ میلیون |
۴۹.۲٪ |
۶۳.۵% |
میان رده کارکرده ۶۰ ماهه |
۲۰۷ 830M |
۸۳۰ میلیون |
۵۶۹ میلیون (۶۸.۶٪) |
۱۱ میلیون و ۱۱۳ |
۱ میلیارد و ۲۳۶ میلیون |
۴۸.۹٪ |
۶۲% |
لوکس کارکرده |
هایما 8S مدل ۱۴۰۲ |
۲میلیارد و ۲۰۰ |
۱میلیارد و ۴۹۹ (۶۸.۱٪) |
۲۹میلیون و ۶۱۸ |
۳ میلیارد و ۲۷۶ |
۴۸.۹٪ |
۶۱.۳% |
لوکس صفر |
تیگو ۸ پرومکس |
۳ میلیارد و ۴۰۶ میلیون |
۱ میلیارد و ۷۰۲ میلیون (۵۰٪) |
۴۸ میلیون |
۴ میلیارد و ۵۸۳ میلیون |
۳۴.۶٪ |
۲۷.۶% |
سود سالانه ۷۰ درصدی برای فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه
با بررسی دادههای موجود میتوان گفت به این علت که فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا در طرحهای محدود و کوتاهمدت وجود دارد و همیشه در دسترس نیست، بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه یک بازار متورم است که در آن بهره دریافتی بیش از نرخ تورم است.
سود سالانه واقعی (APR) برای اکثر خودروهای پایین و میان رده که با اقساط ۶۰ ماهه به فروش میرسند، بین ۶۰–۷۰٪ است.
در نتیجه، این میزان بهره سالانه، از نرخ تورم در ایران (حدود ۴۰–۵۰٪ در سالهای اخیر) جلو میزند.
تنها در بازار خودروهای لوکس که در طرح سایت اصلی گروه خودروسازی مدیران خودرو به فروش میرسد، سود سالانه حدود ۲۸٪ است. با این حال، اگرچه این گروه خودروسازی، طرح اقساطی منصفانهتری نسبت به بازار آزاد ارائه میدهد، اما محصولاتش ، بیشتر خودروهای لوکس و گرانقیمت هستند که مشتریانش طبقه متوسط نیست.
آیا وام بانکی جایگزین مناسبی برای طرح فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه است؟
بررسی تسهیلات بانکی نشان میدهد که در ایران، تسهیلات بانکی مناسب برای خرید خودرو وجود ندارد. سقف وامها معمولاً پایین بوده و برای تأمین هزینه خرید خودرو کافی نیست. از سوی دیگر، به جز وامهای قرضالحسنه ضروری، دریافت اکثر وامها مستلزم امتیاز سپردهگذاری است؛ به این معنا که متقاضی باید پیش از دریافت وام، مبلغ مشخصی را برای دورهای بین ۱ تا ۱۲ ماه در بانک سپردهگذاری کند. این محدودیتها باعث میشود وام بانکی در بسیاری از موارد جایگزین عملی برای خرید اقساطی خودرو با دوره بلندمدت نباشد.
منبع: فرارو
خودرولینک کوتاه :