xtrim

ورود دانگ‌فنگ E70 به ناوگان؛ آیا رانندگان به سمت برقی‌ها می‌روند؟

قیمت دانگ‌فنگ E۷۰، تاکسی برقی ایران‌خودرو یک میلیارد و ۱۱ میلیون تومان است، درحالی که می‌توان با خرید یک سورن پلاس دوگانه‌سوز به قیمت ۸۲۶ میلیون تومان وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شد

جهان صنعت نیوز، ایران‌خودرو قیمت تاکسی برقی جدید خود را برای سفارش از نمایندگی اعلام کرد.

قیمت دانگ‌فنگ E70، سومین خودرو تمام‌برقی زیرمجموعه ایران‌خودرو یک میلیارد و ۱۱ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان اعلام شد. فرآیند ثبت‌نام خرید این خودرو در قالب فروش نقدی و اقساطی از اول آبان ۱۴۰۴ آغاز می‌شود و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.

ویژگی‌های فنی دانگ‌فنگ E70 برقی

دانگ‌فنگ E70 که در بازار چین با نام فیس‌لیفت AEOLUS A60 شناخته می‌شود، از یک پیشرانه تمام الکتریکی با توان ۱۴۹.۵ اسب‌بخار و گشتاور نهایی ۲۱۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد.

این سدان برقی قادر به شارژ باطری ۴۲.۵ کیلووات‌ساعتی خود در مدت ۸ ساعت با شارژر معمولی و تنها در ۳۶ دقیقه با شارژر سریع خواهد بود. صفر تا صد این خودرو به زمان تقریبی ۱۰ ثانیه نیاز دارد که تا حدود ۴۰۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی می‌کند -بردی که برای کاربری تاکسی شهری قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

ظرفیت پک باطری دانگ‌فنگ E70 حاضر در ایران به ۶۲ کیلووات‌ساعت ارتقا یافته است و حداکثر سرعت خودرو نیز به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مشخصات طراحی و امکانات داخلی

هرچند طراحی بیرونی دانگ‌فنگ E70 همچنان ساده و محافظه‌کارانه است اما در کابین شباهت‌هایی انکارنشدنی با مدل شاین مکس دارد (البته با ظاهری به‌روزتر!)

تاکسی برقی ایران‌خودرو مجهز به دو نمایشگر به‌هم‌پیوسته دیجیتال، فرمان دی‌کات دوشاخه و دسته دنده خلبانی است.

ایران‌خودرو همچنین اعلام کرده که نسخه تاکسی برقی E70 به سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم شروع حرکت در سربالایی، آینه‌های برقی، فرمان کمکی و روکش چرمی صندلی‌ها تجهیز شده و از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهره می‌برد.

قیمت سایر خودروهای برقی تاکسیرانی

پیش از دانگ‌فنگ E70 دو مدل تمام‌برقی دیگر یعنی لونا GRE و بستیون NAT وارد محدوده حمل‌ونقل عمومی شده‌اند.

قیمت نمایندگی لونا حدود یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان و بستیون NAT نزدیک به یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان است.

در کنار آن، تاکسی‌های آیون ES چینی نیز با قیمت یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان از طریق شهرداری تهران در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار گرفته است.

با این حال، ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان شهری کشور با ابهات گسترده روبه‌روست؛ از یک سو، با گذشت بیش از یک سال (زمستان ۱۴۰۲) از ورود برقی‌ها به ناوگان تاکسیرانی هنوز تعداد اندکی از این خودروها در سطح شهر دیده می‌شود. بسیاری از تاکسی‌داران نیز به دلیل قیمت بالا و نبود زیرساخت شارژ مناسب از ورود به طرح خودداری کرده‌اند.

بدین ترتیب، شرایط زیرساخت‌ها ترجیح رانندگان را به استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز یا هیبریدی گذاشته تا حداقل دغدغه توقف‌های چندساعته را نداشته باشند. خدمات پس از فروش نیز هنوز در مرحله آزمایشی بوده و بسیاری از نمایندگی‌ها فاقد قطعات یدکی لازم برای تعمیر خودروهای برقی هستند.

در نهایت هم مسئله قیمت خودروهای برقی در مقابل دیگر تاکسی‌ها مطرح می‌شود؛ قیمت یک تاکسی برقی بین ۱ تا ۱.۶ میلیارد تومان است، درحالی که خرید یک سمند سورن پلاس دوگانه‌سوز با مخزن ۱۰۰ لیترى ویژه تاکسیرانی حتی به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد و با قیمت ۸۲۶ میلیون تومان از کارخانه قابل خریداری است.

منبع: فرارو

خودرو
شناسه : 542346
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *