سایه جنگ نفت کش‌ها بر بازار

جهان صنعت نیوز: قیمت  نفت پس از انتشار اخباری از انفجار در نفتکش ایرانی ۲ در صد جهش و از ۶۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.روز گذشته یک نفتکش ایرانی به نام SABITY در دریای سرخ و در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان بر اثر اصابت موشک در دو نقطه منفجر و دو مخزن اصلی نفتکش دچار آسیب شد و یک میلیون بشکه نفتی که در ان جای داشت به دریا نشت پیدا کرد.

اگرچه این نفتکش پس از اقدامات اولیه در وضعیت با ثباتی قرار گرفت و محله حادثه را ترک و به سمت بندر لارک در خلیج فارس در حرکت است اما افزایش ترس از ناآرامی در خاورمیانه از همان لحظات اولیه تاثیر خود را بر قیمت های جهانی نفت گذاشت .

به گزارش بلومبرگ مقامات ایرانی می گویند  موشکی که این نفتکش در دریای سرخ  را مورد اصابت قرار داده احتمالاً از عربستان سعودی پرتاپ شده است که نشانگر تشدید درگیری بین دو قدرت خاورمیانه است که بازارهای انرژی را دنیا تحت تاثیر قرارداده است.

ویل سانگچیل یون ، تحلیلگر کالا در HI Investment & Futures Corp. در سئول گفت: “این انفجار به خطرات احتمالی ژئوپلیتیکی اشاره دارد ، و یک بار دیگر بازار را شگفت زده کرده است.”

این حادثه که در حال حاضر باعث جهش ۲٫۳ درصدی قیمت نفت شدهاست ، هفته ها پس از حمله ویرانگرانه به تأسیسات مهم نفتی عربستان که آن پادشاهی، ایران را مقصر می داند رخ داده است.

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق هسته ای بین المللی با تهران خارج شد و تحریم های شدید بعنوان فشار حداکثری، علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد ، تنش ها به طور مداوم در منطقه در حال افزایش است.

در همین حال به گفته بهزاد احمدی نیا تحلیلگر بازار انرژی  این سومین حادثه در این محل برای نفتکشهای ایرانی ست که طی شش ماه  اخیر رخ میدهد. به گفته وی  وقتی نفتکش هپینس۱ شش ماه پیش در نزدیکی همین محل منفجر شد، نخستین اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران، حاکی از حمله ی موشکی بود اما بعد مشخص شد که در اتفاقی نادر، موتور کشتی منفجر شده و به کلی از بین رفته است. آن کشتی توسط سعودیها یدک کشی و در جده تعمیر شد و صورتحساب این تعمیرات هم ماجرای کشمکشی دیگر میان و تهران و ریاض بود.

اگرچه تا کنون همه طرف ها گفته اند که می خواهند از جنگ جلوگیری کنند ، اما احتمال بروز درگیری گسترده تر در منطقه، خطر ایجاد اختلال همه گیر در منطقه خاور میانه را در پی دارد که می تواند برای اقتصاد جهانی زیانبار باشد.

در پی این انفجار قیمت نفت برنت برای معاملات ماه دسامبر ۱٫۳۶ دلار معادل ۲٫۳ درصد افزایش یافت و به ۶۰٫۴۶ دلار در هر بشکه رسیده است.نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه نوامبرنیز ۱٫۱۴ دلار معادل ۲٫۱ درصد بالا رفت و به ۵۴٫۶۹ دلار در هر بشکه رسید.

البته به گفته کارشناسان قیمت نفت هنوز پایین تر از حد قبل از حمله هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی در ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی ارامکو و کراهیس عربستان در ماه گذشته است که به منابع نفت جهانی را ۵ درصد کاهش داده است. انها معتقدند نفت هنوز هم ۱۹ درصد پایین تر از اوج قیمت آن در ماه آوریل است چون طولانی شدن جنگ تجاری بین آمریکا و چین دورنمای اقتصاد جهان را تیره و تار کرده است.

این در حالی است که در معاملات روز پنجشنبه هم با اشاره اوپک به احتمال کاهش بیشتر تولید برای متوازن کردن بازار و تحولات مثبت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا، قیمت نفت جهش کرده بود. پیش از این هم، حمله به کشتی ها و پهپادها و حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان باعث نگرانی شده بود.

در این میان مرتضی بهروزی فر کارشناس حوزه انرژی معتقد است حساسیت بازار در مقابل  تنش های منطقه ای کمتر از قبل شده است .

به گفته وی در جنگ ایران و عراق با خروج ۵ میلیون بشکه نفت از بازار رشد ۳۰۰ درصدی را در قیمت تجربه کردیم اما پس از انفجار آرامکو در عربستان با وجود این که ۷/۵ میلیون بشکه از منابع نفت جهان به یکباره  از دسترس خارج شد شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها بودیم.

بهروزی فر در این باره به جهان صنعت گفت :  در سال های اخیر افزایش تولید نفت شیل ، طرح های بهینه سازی انرژی ، استفاده از انرژی های نو و … وزنه و تاثیر گذاری خاورمیانه بر بازار نفت را کم کرده است.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد : پیش بینی می شد با ادامه تنش ها در خلیج فارس و تنگه هرمز قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار هم افزایش یابد اما اکنون شاهد ان هستیم که تنش ها تنها اثر روانی و لحظه ای بر بازار دارد .

بهروزی فر با بیان این که این کاهش حساسیت به نفع امنیت منطقه است گفت : در این شرایط بازیگران می فهمند با آتش بازی نمی توانند به اهداف سیاسی خود دست پیداکنند . از طرفی عربستان  دیگر نمی تواند به حمایت های امریکا دلخوش کند و می توان به بهبود روابط همسایه ها در خلیج فارس امیدوار بود .

حال باید دید با تمرکز سرمایه گذاران بر گفتگوهای تجاری، در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات قیمت نفت باز هم افزایش می یابد?

 

عمومی
شناسه : 54299
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا