بررسی ابعاد حمله به نفتکش ایران

جهان صنعت نیوز: در خصوص مقصرین این حمله حرف و حدیث زیاد است اما آنچه مهم است وقوع تنش در منطقه بعد از چند روز آرامش است که البته می تواند زمینه درگیری های بیشتر و حتی جنگ را فراهم کند. این بار کسانیکه که دنبال تنش در منطقه هستند به جای متهم کردن ایران در خرابکاری های منطقه، تهران را مورد هدف قرار دادند تا با این رفتار نشان دهند که هنوز گزینه هایی برای اقدام تلافی جویانه علیه مقامات ایران وجود دارد البته که خرابکاری های منطقه ، حمله به تاسیسات نفتی عربستان و نفتکش های خلیج فارس از اقدامات حوثی ها بود اما بخاطر حمایت ایران از این گروه، انگشت اتهام به سمت تهران داردراز شد .

اکنون برخی منابع می گویند که حمله به نفتکش ایرانی توسط یک قایق توپدار اسراییلی انجام گرفته که ساعت ۲۳ جمعه از پایگاه دریایی اسراییل در جزیره دهلک اریتره خارج شده و در ساعت ۲و ۴۵ دقیقه در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر سودان مشاهده است. سخنگوی وزرات امور خارجه نیز در این رابطه و در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ اعلام کرد که بررسی ها نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ ،دوبار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

باید تاکید داشت که پشت خرابکاری نفتکش سابیتی گروهی تروریستی قرار دارند که طبیعتا از جانب کشوری پشتیبانی نظامی و مالی می شوند. باید اذعان داشت حتی اگر گروه تروریستی مثل القاعده و طالبان وداعش مسبب این اتفاق باشد باز هم این عملیات به کشوری متصل بوده البته داعش در دریای سرخ حملاتی نداشتند اما قبلا در خلیج عدن و تنگه باب المندب، القاعده حرکاتی انجام داده بودند و ناو امریکایی را با یک کشتی پر از مواد منفجره زدند اما آنچه مهم است استراتژیِ نظامی پشت این حادثه است. واستراتژِی نظامی به این معنی که حتی اگر مخربین، گروه تروریستی بودند اما باز هم از طرف جایی راهبری عملیاتی می شدند و احتمال زیاد کشوری در این قضایا دخیل بوده است در مورد حمله به نفتکش ایرانی نیز طبیعتا کشوری درگیر این حادثه است و البته بعید نیست که این عملیات از طرف کشورهای مخالف ایران در خلیح فارس و شمال افریقا سودان مصر یا اتیوپی و.. که طرفدار عربستان هستند صورت گرفته باشد.

به هرحال نفت‌کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک دچار انفجار در بخش بدنه شد و دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود به دریای سرخ ریخته شد. اما واقعیت آن است که نفتکش هدف ساده ای است چرا که هم سرعش پایینی دارد و هم خیلی بزرگ است و لذا هرجایی از آن مورد هدف قرار بگیرد یک دو تاز مخازن منفجر می شود لذا وقوع این حادثه کار سخت و عجیبی نبوده است.

با این حال فارغ از جزییات این حادثه آنچه مهم است وقوع حمله تروریستی به نفتکش ایرانی است موضوعی که براثر حادثه و اتفاق به وقوع نپیوست چرا که این حمله با انفجار همراه بود و طبق گفته ی سخنگوی ایران ماه های گذشته نیز اتفاقاتی از این دست رخ داده بود. باید تاکید داشت که در حملات تروریستی گروهی وجود دارند که اقدامی مخرب انجام می دهند اما طبیعتا این گروه از جایی و از جانب کشوری حمایت مالی و نظامی می شود و درواقع با برنامه ریزی کامل از جانب کشوری حمله تروریستی انجام می گیرد.

طبیعتا وقتی حمله تروریستی به وقوع می پیوندد کسی مسئولیت آنرا به گردن نمی گیرد مثل خرابکاری که اخیرا در خلیج فارس افتاد و مقصر اصلی سکوت کرد وباعث شد کشورها به ایران در خصوص خرابکاری های منطقه اتهاماتی بزنند واکنون هم درجهت رفتاری مقابله جویانه ایران را هدف گلوله قرار دهند. طبیعتا حالا نوبت ایران است که کشورهای را متهم به این حمله کنند.

با توجه به نزدیکی این حمله به عربستان برخی حدس و گمان ها حول محور کشور عربستان می چرخد این در حالی است که اخیرا شاهد اظهارات به ظاهر مثبت از جانب مقامات تهران و ریاض بودیم گفته ها وسخنانی که می تواند نگاه مثبت دو کشور به روابط دیپلماتیک و نه بحث درگیری نظامی باشد. نگرانی کشورها از دراز شدن دست دوستی ایران به سمت کشورهای منطقه می تواند یکی دیگر از علت های وقوع این حادثه باشد هرچند شاید در عالم سیاست نمی بایست به حرف ها اهمیتی داد .

گاهی مواضعی که گفته می شود با رفتارهایی که انجام می شود کاملا متناقض است و واقعیت هم این است که در دنیای امروز رفتار کشورها و مقامات آنان مواضع و گفته ها را پشتیبانی نمی کند از این رو نمی توان خیلی به اظهارات مقامات ایران و عربستان در خصوص حل اختلافات دو کشور امید داشت اما ظاهر همین امر می تواند موجب نگرانی کشورها از نزدیکی دوباره تهران و ریاض باشد.

اکنون بعد از چند روز تنش به نظر می رسد موجی از تنش و درگیری ها درمنطقه پیش رو باشد. در شرایطی که ایران و عربستان بر اساس اظهارات مقام‌های دولتشان برای تنش زدایی تلاش می کنند نفتکش ایرانی در نزدیکی عربستان مورد حمله قرار می گیرد تا احتمالات در خصوص نزدیکی دو کشور باطل شود.

این اتفاقات در حالی است که سفر عمران خان به ایران برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض مطرح است قرار است عمران خان امروز به ایران بیاید تا علاوه بر صحبت درباره مناسبات دوجانبه کشورش با ایران، درباره تنش‌زدایی میان دو کشور همسایه ایران و عربستان هم گفت‌وگویی انجام شود به نظر می رسد پشت این حمله تروریستی عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونسیتی، آمریکا و … قرار داشته باشند تا مانع نزدیکی کشورهای عربی به ایران شوند.

 

عمومی
شناسه : 54338
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا