xtrim

ایران خودرو “ری را” را به مشتریان معرفی کرد؛ ویژگی‌ها و قیمت در بازار

اولین محموله ری را در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ به مشتریان تحویل داده شد، اما رفع مشکلات اولیه، به‌ویژه مسائل برقی، تا بهار امسال ادامه یافت. اکنون ایران خودرو پس از رفع ایرادات اولیه اولین کراس‌اوور خود، جدیدترین طرح پیش‌فروش این محصول را آغاز کرده است، اما سوال اصلی اینجاست که اولین کراس‌اوور ایران خودرو چه ویژگی‌هایی دارد؟

جهان صنعت نیوز، ایران‌خودرو با معرفی ری را، نخستین کراس‌اوور ملی خود، تلاش کرده است تا چهره‌ای نو از توان طراحی و مهندسی داخلی به نمایش بگذارد. این خودرو که بر پایه پلتفرم IKP2 و نسل دوم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته، قرار است فصل تازه‌ای در تولید محصولات کراس‌اوور داخلی رقم بزند. ری را در ظاهر و ماهیت، گامی فراتر از محصولات پیشین ایران‌خودرو مانند دنا و تارا به شمار می‌رود و با رویکردی مدرن‌تر طراحی و تجهیز شده است، اما اولین کراس‌اوور ملی چه مشخصاتی دارد؟

مشخصات ری را

در نگاه نخست، طراحی ری را نسبت به محصولات قبلی ایران‌خودرو جسورانه‌تر و ساختارشکن‌تر به نظر می‌رسد. خطوط تیز و حجم‌پردازی‌های برجسته در بدنه، به همراه جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های باریک LED، ظاهری مدرن و تهاجمی به آن بخشیده‌اند.

در بخش جلو، چراغ‌های روز در بخش میانی درب موتور و سپر و چراغ‌های اصلی در قسمت میانی سپر قرار گرفته‌اند. گرچه شیوه طراحی دو تکه چراغ‌های ری را با انتقاداتی همراه بوده است، اما نباید فراموش کرد که طراحان ایران خودرو با برگزیدن این سبک، گام‌هایی در جهت هم‌سویی با ترند‌های روز طراحی خودرو و بنچمارک‌های جهانی برداشته‌اند. در نهایت، طراحی سپر با ورودی‌های هوای مشکی، نوار کرومی و چراغ‌های دو تکه، هویت اسپرت‌تری به خودرو بخشیده‌اند.

ری را از نظر ابعاد، با طول ۴۳۳۴ میلی‌متر، عرض ۲۰۷۷ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۳۸ میلی‌متر در رده کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. فاصله محوری ۲۵۹۰ میلی‌متری آن تقریباً ۶۲ میلی‌متر از تارا کمتر است، اما ارتفاع بیشتر و طراحی عریض‌تر باعث شده ری را جلوه‌ای متفاوت نسبت به سدان‌های ایران خودرو پیدا کند. حجم صندوق عقب حدود ۴۱۰ لیتر اعلام شده که برای خانواده‌های شهری کافی به نظر می‌رسد.

رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی با طراحی چندپره و لاستیک‌های ۲۱۵/55R18 به همراه فلاپ‌های مشکی‌رنگ دور گلگیر، حس یک کراس‌اوور واقعی را تقویت کرده‌اند. در طراحی نمای عقب، چراغ‌های این خودرو در فضایی مشکی و پیوسته جای گرفته‌اند که در کنار دیفیوزر نقره‌ای رنگ، هماهنگی بصری مطلوبی با سایر اجزا خودرو برقرار کرده‌اند.

امکانات رفاهی ری را

فضای داخلی ری را نسبت به سایر محصولات ایران خودرو دگرگونی چشمگیری داشته است. طراحی مینیمال داشبورد، استفاده از خطوط افقی و ترکیب دو نمایشگر دیجیتال برای پشت‌آمپر و سیستم مولتی‌مدیا، جلوه‌ای مدرن و به‌روز به کابین داده است. متریال به‌کار رفته در داشبورد و رودری‌ها، نسبت به محصولات پیشین کیفیت بالاتری دارند و از پوشش سافت‌تاچ در بخش‌هایی از کابین استفاده شده است.

در بخش امکانات رفاهی، ری را با تجهیزاتی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژر بی‌سیم، ترمز پارک برقی، سیستم ترمز اتوماتیک، نورپردازی داخلی، سنسور نور و باران عرضه می‌شود. همچنین ری را به لحاظ ایمنی امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو، سامانه کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم نگهدارنده خودرو در سراشیبی، سیستم کنترل کشش و کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی را ارائه می‌دهد.

صندلی‌های جلو با طراحی ارگونومیک و روکش چرم و پارچه ارائه می‌شوند. فضای پا و سر در ردیف عقب برای دو سرنشین بزرگسال مناسب است؛ گرچه نفر سوم در سفرهای طولانی ممکن است به دلیل تونل تقویت شاسی راحتی کمتری را تجربه کند.

سیستم انتقال قدرت ری ‌را

ری ‌را از موتور جدید EF7P TC بهره می‌برد که نسخه به‌روزشده و توربوشارژشده موتور EF7 است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری چهارسیلندر حداکثر توان ۱۶۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سیستم مدیریت حرارتی جدید، خنک‌کاری بهتر توربو و تغییر در منیفولد هوا از جمله بهبودهای اعمال‌شده در این موتور هستند.

مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن ۱۴۲۵ کیلوگرمی خودرو، عدد قابل قبولی به‌نطر می‌رسد. همچنین شتاب صفر تا صد به‌صورت رسمی ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است.

 هندلینگ ری را

در بخش فنی، ری ‌را از ترکیب تعلیق مک‌فرسون در جلو و تیر پیچشی نیمه‌مستقل در عقب بهره می‌برد. این آرایش، تعادلی میان راحتی سواری و هزینه تولید ایجاد کرده است. عملکرد سیستم تعلیق در جذب ضربات و کنترل حرکات بدنه، نسبت به محصولات پیشین مطلوب ارزیابی می‌شود.

فاصله مناسب از سطح زمین و غربیلک فرمان با ارگونومی بهتر، حس اطمینان بیشتری در رانندگی شهری و جاده‌ای به راننده می‌دهد. با این حال، در مسیرهای بسیار ناهموار، محور عقب کمی ناپایدارتر از رقبا عمل می‌کند.

بر اساس نظرات مصرف‌کنندگان، نسخه‌های اولیه‌ ری را با مشکل حرکت عرضی در محور عقب مواجه بوده‌ است. این مشکل با اجرای فراخوان‌های فنی ایران خودرو و تعویض کمک‌فنرهای عقب تا حدی رفع شده است. همچنین، در آخرین به‌روزرسانی‌های این خودرو، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب (SBR) نیز به ری ‌را اضافه شده است.

قیمت ری را

قیمت نهایی کراس‌اوور ملی ری را از مبادی تولیدکننده یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است، در حالی که این خودرو در بازار آزاد یک میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان معامله می‌شود. اختلاف ۳۹۴ میلیون تومانی ری را نشان می‌دهد که خرید این خودرو از طریق طرح ثبت‌نام، سود قابل توجهی برای مشتریان به همراه دارد.

ری را را می‌توان یکی از جدی‌ترین تلاش‌های صنعت خودروسازی کشور برای ورود به دنیای کراس‌اوورهای مدرن دانست. طراحی به‌روز، کابین مجهز، موتور توربوشارژ و سطح امکانات مناسب از این خودرو محصولی متفاوت در میان تولیدات داخلی ساخته است. با این حال، باید توجه کرد که حرکت به سمت فناوری‌های روز دنیا، در شرایطی که زیرساخت‌های داخلی هنوز توان رقابت در سطح جهانی را ندارند، نتایج نامطمئن و پر ابهامی به همراه دارد.

موفقیت ری را بستگی زیادی به کیفیت مونتاژ، عملکرد واقعی گیربکس در شرایط جاده‌ای و خدمات پس از فروش دارد. در صورت کنترل کیفی دقیق و عرضه منظم قطعات، ری را می‌تواند نخستین تجربه موفق ایران خودرو در سگمنت کراس‌اوورهای ملی باشد.

تجارت نیوز

خودرو
شناسه : 543621
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *