کارشناسان: اگر بنزین ۵۰ هزارتومان شود، قاچاق ادامه خواهد داشت

اگر بنزین ۵۰ هزارتومان هم شود بیفایده است و باز هم قاچاق انجام می شود. چرا که قیمت بنزین در عراق ۱۰۰ هزارتومان و در گرجستان ۱۲۶ هزار تومان و در ترکیه ۱۵۰ هزار تومان است. وقتی نرخ دلار به ریال روند صعودی دارد و پول ما بی ارزش است، توقع داریم قاچاق نشود؟ این یک دور باطل است.
جهان صنعت نیوز، همزمان با بلند شدن زمزمه های افزایش قیمت بنزین و جنجالهای رخ داده در مجلس، برخی اظهارنظرهای نمایندگان در این زمینه نیز مورد توجه فعالان حوزه سوخت قرار گرفته است. صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شده نرخ بنزین ۵۰۰۰ تومان خواهد شد و اینکه میگویند دولت برای هر لیتر بنزین ۵۰ هزار تومان هزینه میکند، حرف غلطی است. دولت حتی یک ریال و یک سنت هم بابت خرید بنزین پول نمیدهد و همۀ هزینهها از نفت ملی پرداخت میشود.»
وحید سراوند رئیس کارگروه انجمن CNG تهران و کارشناس ارشد مدیریت نفت و گاز در گفتگو با فرارو به بررسی این اظهارات پرداخته است:
هزینههای جانبی بنزین ۷۵۰۰ تومان است
وحید سراوند به فرارو گفت: «اول باید بپذیریم که بخشی از تصمیمات و اتفاقاتی که درباره بنزین رخ می دهد، در پالایشگاههای دولتی است و اصلا ربطی به هزینه های حمل و امثالهم ندارد. اما اگر به سراغ نقد سخنان آقای صمصامی برویم، متوجه می شویم که لیتری ۴ الی ۵ هزار تومان هزینه پالایشگاه است. یعنی به ازای آن ۲۴ الی ۲۵ تومانی که پرداخت می شود، ۲۹ تومان خریداری می شود. بنابراین در همین بخش لیتری ۵ هزارتومان مازاد داریم. در شعاع ۲۰۰ کیلومتری هر لیتر بنزین حدود ۹۰۰ هزارتومان هزینه حمل دارد. کارمندان شرکت های پالایشگاه و پخش نیز دستمزد می گیرند و هزینه مازاد ایجاد می شود. نفت از پالایشگاهها به انبارهای شهرها می رود. برای مثال در تهران، پالایشگاه شمال، جنوب، شرق و غرب داریم.»
وی افزود: «هر یک از این انبارها کارمند و کارگرهای خود را دارند. پس در شعاع ۲۰۰ کیلومتری حدود ۱۸۰۰ الی ۱۹۰۰ تومان هزینه حمل و نقل است. این رقم به جز کارمندان ستادی، نظارتی و پرسنل دیگر است. هزینه کارمزد جایگاهدار با ارزش افزوده امسال شده ۶۴۰ تومان. لیتری ۵ هزارتومان هزینه پالایش نفت و بنزین است. همه این ها بدون در نظر گرفتن قیمت بنزین است. پس تا این مرحله به عدد ۶۹۰۰ تومان میرسیم. ۶۰۰ تومان هم اگر برای هزینه جایگاه محاسبه کنیم به عدد ۷۵۰۰ تومان میرسیم. اما همه این ها با این فرض است که نفت را صفر در نظر بگیریم. با افزودن هزینه های جانبی این رقم بالاتر هم خواهد رفت.»
۳۰ میلیون لیتر کسری داریم که قاچاق میشود
رئیس کارگروه انجمن CNG تهران گفت: «نکته مهمتر از همه این ها این است که اصلا ارزش بنزین این نیست. ارزش بنزین چقدر است؟ اگر ما بنزین را صادر کنیم چقدر است؟ اصلا دلیل اصلی قاچاق بنزین، قیمت آن نیست، بلکه به دلیل بی ارزشی وجه رایج کشور ما است که این اتفاق رخ می دهد. به خاطر ضعف ها در سیستم توزیع است که قاچاق بنزین انجام می شود. این که یک نماینده فقط می خواهد صحبتی علیه دولت کرده باشد، نباید باعث شود، حقایق را به شکلی که خود مایل است تعریف کند. هزینه جانبی بنزین، آن هم در بخشی که مشهود است حداقل ۷۵۰۰ تومان است. وای به حال هزینه های پنهان آن. »
وی در خصص وضعیت قاچاق بنزین تاکید کرد: «دولت، مقامات ارشد کشور، مسئولان و رئیس مجلس، صراحتا گفته اند حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور داریم. ظرفیت تولید پالایشگاهی کشور حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است، اما مصرف ما ۱۴۳ میلیون لیتر روزانه است.در این بخش با ۳۰ میلیون لیتر کسری مواجهیم و دقیقا همین ۳۰ میلیون لیتر، واراداتی و صرف قاچاق می شود. این درحالیست که هدف از تقویت شبکه پایداری آن بوده نه قاچاق. قاچاق به ۲ روش انجام می شود. در روش های کلان مسیر نامشخص است که چگونه از پالایشگاهها، اقدام به قاچاق می کنند و روش دوم، استفاده از کارت سوخت جایگاهها است. شما هیچ پمپ بنزینی را نمیبینید که بتوانید یک صدم لیتر، بنزین بدون کارت از آن درخواست کنید. بنزینی هم که در مخازن جایگاهها ریخته می شود، به شدت تحت نظارت سامانه های هوشمند سوخت است. اگر یک جایگاه دار، یک لیتر بنزین کم بیاورد، به قیمت فوب خلیج فارس جریمه می شود.»
اگر بنزین ۵۰ هزارتومان هم شود بیفایده است
کارشناس ارشد مدیریت نفت و گاز در ادامه گفت: «پس، قاچاق از طریق جایگاه دار یا مردم عادی اتفاق نخواهد افتاد. مشکل ما این است که نمایندگان مجلس یا بلد نیستند و یا نمی خواهند یاد بگیرند. یک شخص دیگر می گوید بنزین را به نفرات بدهیم. آخر چطور قرار است بنزین را بر اساس کارت ملی حدود ۱۰۰ میلیون نفر بدهیم در حالی که ۲۴ میلیون خودرو داریم. ۲۴ میلیون خودرو ضربدر ۱۶۰ تقسیم بر ۳۰ می شود روزی ۱۳۰ میلیون لیتر شارژ کارت سوخت شهروندان. بر اساس آمار رسمی شرکت پخش، به ازای کل ماشین های کشور بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۳ هزارتومانی در ماه ۱۹۰ میلیون لیتر شارژ می شود. حتی با جمع کردن کارت سوخت آزاد، مصرف پایین نمی آید. این ها مسائلی است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. چرا تراکنش های سوخت گیری مردم رصد نمی شود؟ در مرحله اول باید کارت سوختها بررسی شود. به جای تمام گیر دادنهای بی فایده چرا نمایندگان به فکر وضعیت ارزش پول ملی نیستند؟ اصلا اگر بنزین ۵۰ هزارتومان هم شود بیفایده است و باز هم قاچاق انجام می شود. چرا که قیمت بنزین در عراق ۱۰۰ هزارتومان و در گرجستان ۱۲۶ هزار تومان و در ترکیه ۱۵۰ هزار تومان است. وقتی نرخ دلار به ریال روند صعودی دارد و پول ما بی ارزش است، توقع داریم قاچاق نشود؟ این یک دور باطل است.»
منبع: فرارو
سیاسیلینک کوتاه :
