ظریف: مدافع برجام نیستم

جهان صنعت نیوز: وزیر امور خارجه ایران، در نشستی با فعالان فضای مجازی به سوال هایی در زمینه چالش های عرصه، اصول و اهداف دستگاه دیپلماسی، از جمله تازه ترین دیدگاه های خود در باره برجام پاسخ داد.

ظریف در این نشست از علت استعفای خود نیز پرده برداشت، از اینکه به این نتیجه رسیده که دیگر برای مردم ایران برند نیست.

قطعا این حس وزیر امور خارجه که مهمترین دستاوردش در دولت توافق هسته ای بوده بخاطر خروج آمریکا از برجام و پشت کردن اروپا به تعهدات هسته ای ایران است.

البته که دولت روحانی مقصر این که آمریکا طرف مذاکره کننده قابل اعتمادی نبوده نیست اما به هرحال در این مدت گلایه هاو تخریب های زیادی از جانب جریان های مخالف برجام به دستگاه وزارت خارجه وارد شد و آن اینکه چرا دولت اهم امور خود را متمرکز برجام و توافق هسته ای کرده است؟

فارغ از نگاه جناحی به این موضوع، احساس مردم به برجام حائز اهمیت است. ملت انتظار داشتند که با برجام شاهد کاهش مشکلات اقتصادی باشند که البته هم این موضوع برای مردم قابل درک و ملموس شده بود.

اما اکنون با بازگشت تحریم ها تنها می‌توان گفت که نامی از برجام در عمل باقی‌مانده است، چرا که با رفتار آمریکا و اروپا، ایران نیز در سه گام تعهدات هسته ای اش را کاهش داد و حالا خطر به صفر رسیدن تعهدات هسته ای از جانب تهران بیش از قبل احساس می شود.

طبیعتا مردم در تنگنای اقتصادی و فشار ناشی از تحریم ها بیشترین لطمه را می خورند اما با این حال هنوز دستگاه دیپلماسی فعال عمل می کند.

از این‌رو آنچه وزارت خارجه و در رأس آن محمدجواد ظریف در سفرهایش به کشورهای مختلف از جمله نیویورک و فرانسه و دیگر کشورها پیش گرفت تعامل با مقامات این کشورها براساس منافع ملی بوده و هست .

باید تاکید داشت که برنامه جامع اقدام مشترک (Joint Comprehensive Plan of Action)، موسوم به برجام یک تفاهم‌نامه بین‌المللی میان ایران و شش قدرت جهانی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پشتیبان آن است.

این سند در زمان خود بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد و برای کشور افتخار بود، اما متأسفانه با اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام دچار خدشه شد.

البته علی‌رغم این اقدام غیرقانونی آمریکا، هنوز اعتبار بین‌المللی برجام از بین نرفته که این مهم نشان از عملکرد مثبت وزارت خارجه دارد.

ظریف در نشست با فعالان مجازی از برجام حمایت کرد و گفت که عادت کرده ایم سرمان را بالا بگیریم و این دستاورد بزرگی است و ما برای این دستاورد خون داده ایم و مردم فشار تحمل کردند.

ظریف گفت که اگر ملت ۱۰ سال دیگر به برجام نگاه کنند آن را یکی از موفق ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی خواهند دید.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه مدافع برجام نیست گفت که باید از منافع ایران در برجام دفاع کند. در این شرایط است که می توان از قدرت خارجی امتیاز گرفت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 54991
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا