xtrim

از بیمه اختیاری تا اجباری؛ اختلاف بر سر رانندگان حرفه‌ای و بازنشسته در تاکسی‌های آنلاین

کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را به تصویب رسانده که براساس آن رانندگان تاکسی‌های آنلاین باید بیمه شوند اما این طرح با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است

جهان صنعت نیوز، اشتغال افراد در کسب و کارهای آنلاین، این روزها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که به رشد اقتصادی کشور بخصوص اقتصاد دیجیتال گره خورده است.

اما مشکلاتی در سر راه فعالان وجود دارد از جمله این موارد، موضوع بیمه تامین اجتماعی افراد شاغل در تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم است. کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طرحی به تصویب رسانده که فعالان باید حق بیمه تامین اجتماعی خود را پرداخت کنند.

این موضوع با مخالفت فعالان اقتصاد دیجیتال همراه شده و نگرانی‌هایی درباره کاهش درآمد رانندگان و افزایش هزینه سفر برای مشتریان ایجاد کرده است.

رضا الفت نسب رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اعلام کرد که نظر فعالان همان چیزی است که در برنامه هفتم آمده، یعنی صرفاً بیمه اختیاری. وی معتقد است آنچه مسئولان درباره بیمه رانندگان مطرح کرده‌اند به کل ناوگان و رانندگان ضربه خواهد زد و مسافران هم با افزایش قیمت مواجه می‌شوند که به زیان اقتصاد دیجیتال است. الفت نسب افزود: سازمان تأمین اجتماعی به فکر رفع ناترازی منابع و مصارف خود است وگرنه این کار روش درستی نیست.

وی همچنین به بازنشستگانی اشاره کرد که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند و اگر بخواهند بیمه اجباری پرداخت کنند، مستمری‌شان قطع می‌شود و وارد ناوگان نمی‌شوند که این وضعیت برای ناوگان و مسافران خوب نیست. از سوی دیگر، بیمه اجباری می‌تواند نیروی کار بازار اشتغال و مشاغل صنعتی را کاهش دهد؛ چرا که افراد ترجیح می‌دهند در تاکسی‌های اینترنتی مشغول شوند و کمتر سراغ تولید و کارخانجات بروند.

مخالفت با بیمه اجباری

رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی توضیح داد که پیشنهاد این بود رانندگان حرفه‌ای یعنی کسانی که تنها شغلشان رانندگی است و حداقل هشت ساعت کار می‌کنند، بیمه شوند و دولت سهمی پرداخت کند و راننده هم سهم خود را داشته باشد.

وی گفت: دولت، معاونت علمی و رئیس جمهور با بیمه اجباری مخالف هستند و برنامه هفتم توسعه صراحت دارد که بیمه اختیاری باشد.

مصطفی سیدحسینی مدیرعامل تپسی نیز گفت: سکوهای تاکسی اینترنتی با بیمه شدن رانندگان مخالف نیستند، اما با نحوه اجرای طرح مشکل دارند. بر اساس طرح فعلی، حتی رانندگان بازنشسته و بیمه‌شده باید کارگاه دوم داشته باشند و حق بیمه پرداخت کنند که باعث کاهش عرضه راننده می‌شود. بررسی کمیسیون عمران نشان داد کمتر از ۱۰ هزار نفر در اسنپ و تپسی راننده هستند و بیمه ندارند و برای این گروه می‌توان بیمه اختیاری و مشوق پرداخت حق بیمه در نظر گرفت.

وی تاکید کرد که بیمه اجباری برای همه رانندگان خلاف قانون برنامه هفتم توسعه است و رانندگان باید به صورت خویش‌فرما بیمه شوند، همانند پزشکان.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد: بیمه رانندگان باید اجباری باشد و پلتفرم‌ها کارفرما محسوب می‌شوند تا همه رانندگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 550150
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *