گزارش مجلس: هزینه تولید خودرو در ایران فقط دو هزار دلار است

گزارش جدید مرکز پژوهشهای مجلس از هزینه تولید خودرو در ایران سوالها و ابهامهای زیادی بهدنبال داشته.
جهان صنعت نیوز، هزینه تولید هر خودرو در ایران بهطور متوسط دو هزار دلار تخمین زده میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس با طرح این ادعا معمایی جدید برای بازار خودرو ایجاد کرده است. همزمان با اخباری که با مظمون افزایش زیان انباشته خودروسازان به بیرون درز پیدا میکند، هزینه تولید خودرو از سود سه برابری خودروسازان بابت هر محصول حکایت دارد. علاوه بر این موضوع، روند متفاوت قیمت ماشینهای چینی در ایران و بازارهای جهانی درکنار ایجاد سامانههای نوظهور معماهای جدید بازار خودرو بهحساب میآیند.
ماشینهای چینی نسبت به رقبای موجود در سایر کشورها قیمت کمتری دارند. بخش بزرگی از این ماجرا به فرهنگ کاری و سیاستهای بازاریابی چینیها ارتباط پیدا میکند اما ماشینهای چینی معمای دیگری در بازار خودرو ایران دارند.
قیمت خودروهای چینی مثل چری تیگو ۷ پرو در استرالیا سال گذشته میلادی پنج هزار دلار کاهش پیدا کرد. در ایران اما خبری از کاهش قیمت محصولات چری نیست و قیمت ماشینهای چینی پابهپای ماشینهای ایرانخودرو و سایپا بالا میرود.
وابسته بودن مونتاژ خودرو در ایران به قیمت دلار اولین عامل در مسیر متفاوت خودروهای چینی حساب میشود و خود مونتاژکاران هم احتمالا به آیتمهایی مثل ارتقا هزینهها و دستمزدهای پرداختی اشاره میکنند. خلاصه که قیمت ماشینهای مونتاژی و وارداتی در ایران و بازار جهانی سازوکاری متفاوت دارد.
سود سه برابری خودروساز از تولید کجا
هزینه تولید خودرو در ایران بهطور متوسط دو هزار دلار تخمین زده میشود. این ادعا از سوی مرکز پژوهشهای مجلس مطرح شده و درقالب گزارشی تحتعنوان پایش دورهای شاخصهای ترسیمکننده وضعیت صنعت خودرو قرار گرفته است.
هزینه تولید خودرو در گزارش مجلس بهشکل متوسط اعلام شده و قاعدتا برای کوییک و ریرا که بهترتیب ارزانترین و گرانترین سواریهای تولیدی کشور حساب میشوند، فرق دارد.
هزینه تولید کوییک با این اوصاف حتی کمتر از دو هزار دلار تخمین زده میشود اما همین خودرو توسط سایپا با قیمتی معادل پنج تا شش هزار دلار از کارخانه خارج میشود.
تولید خودرو با این اوصاف روی کاغذ باید منجر به افزایش درآمد خودروسازان شود اما همیشه خدا با اخباری با مضمون افزایش زیان انباشه خودروسازان روبرو میشویم. یک جای کار نمیلنگد؟
ایجاد سامانههای تکراری برای عرضه خودرو
سامانه یکپارچه فروش خودرو نمونهای از طرحهای شکستخورده در عرضه و فروش محسوب میشود. اواخر ۱۴۰۱ وزارت صمت دولت سیزدهم سامانهای بهاسم سامانه فروش خودرو طراحی کرد تا همه خودروسازان از این بستر برای اضافه کردن مدلها به بازار استفاده کنند.
عمر سامانه یکپارچه فروش خودرو به دو سال نرسید و نهایتا همهچیز با همان فرمت قبلی ادامه پیدا کرد. مسیر فروش خودرو به همان سایت اصلی ایرانخودرو و سایپا منتقل شد و درکنار آن سامانه خودروهای وارداتی هم به فعالیت ادامه داد.
وزارت صمت اما دوباره سراغ سامانهای جدید رفته است؛ خودرو نوین. سامانه خودرو نوین برای عرضه و فروش خودروهای برقی طراحی شده و قاعدتا هزینه و بودجه جداگانه دیگری برای ایجاد این سامانه صرف شده است.
منبع: فرارو
خودرولینک کوتاه :
