احتمال خروج خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ قوت گرفت

جهان صنعت نیوز: موضوعی که به نظر می رسد این بار وزیر صمت عزم خود را برای خروج ارابه های مرگ از چرخه تولید جزم کرده است البته موضوع توقف خط تولید خودروهای پرتیراژ و غیر استاندارد از سال های قبل هموراه از سوی متولیان استاندارد کشور مطرح بود اما همواره رعایت استاندارد ها به جلوگیری از شوک های اقتصادی تحمیل شده به سوگلی های صنعت ارجحیت داده شده حال که پس از سال ها هماهنگی کلامی بین وزارت صمت و سازمان های متولی استاندارد و تولید پیش آمده است.

تصور جاده ها و خیابان های بدون پراید و پژو جالب به نظر می رسد؛ چرا که باید جایگزین ایمنی برای آنها در نظر گرفت تا هم با جیب خانوارهای کم در آمد ایرانی همخوانی داشته باشد هم بتواند تاریخچه تولید پراید و پژو را به خوبی از ذهن ها پاکسازی کند.

با این حال به نظر می رسد که توقف تولید پراید و پژو و جایگزینی آن با نمونه هایی همچون کوئیک و تیبا بیشتر نمایشی در راستای قانع کردن شائبه های استانداردسازی باشد تا عزم جدی برای ایمن کردن چهارچرخ های ایرانیان؛ به ویژه خانواده هایی که گذران سخت معیشت اجازه عرض اندام برای خرید خودروهای باکیفیت خارجی را به آنها نمی دهد.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند حتی اگر خط تولید پراید متوقف شود باز هم نمی توان جایگزین مناسبی برای آن یافت؛ چرا که قرار نیست تمامی خانواده مشابه آن از صحنه صنعتی پاک شوند که فقط یک یا دو مدل آن متوقف می شود؛ به عبارتی خودروهایی که باقی می مانند همان کیفیت خودروهای به ظاهر متوقف شده را دارند از این رو طرح این مباحث شبیه نمایشی صنعتی برای مسکوت گذاردن اما و اگرهای استانداردسازی خواهد بود.

در سال ۹۵ بهروز ریاحی مشاور وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید تا آن سال را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال، رضا رضایی، رئیس وقت انجمن قطعه‌سازان نیز از تشکیل کمیته‌ای با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد. رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند.

البته این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال ۹۷ اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد. به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است. البته سازمان استاندارد از سال ۹۵ با اضافه کردن فاکتورهای استانداردسازی همواره به توقف تولید خودروهای قدیمی تاکید کرده است.

به گفته وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد بیشتر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند. همچنین بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند.

به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهمترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدی‌تری در دستور کار شورای عالی استاندارد هم قرار دارد؛ اما باید دیدکه واقعا چه خودروهایی با چه مختصاتی می خواهند جایگزین پراید وپژو ۴۰۵ شوند؛ نکته دیگر اینکه اگر قرار است ارابه های مرگ از جاده ها حذف شوند باید کل محصولات این مجموعه را شامل شود از این رو می توان گفته های جدید رحمانی را با اغماض قبول کرد.

پراید؛ خط مقدم جاده ها

پراید از اوایل دهه ۷۰ جای خود را در صنعت خودروسازی کشور باز کرد و رفته رفته تبدیل به یکی از خودرو‌های پر فروش شد؛ اما پس از گذشت ۲ دهه از تولید این خودرو که پس از پیکان در رتبه دوم خودرو‌های پرطرفدار ایرانی به حساب می‌آید، دچار مشکلات گوناگونی شد. کیفیت نامناسب قطعات، عدم پاسخگویی به نیاز مردم،  استاندارد ضعیف و بسیاری از چالش های دیگر این خودرو، باعث نارضایتی مردم شد.

شرکت سایپا پس از پراید به دنبال تولید خودرویی با کیفیت تر اما همانند پراید کرد و در نهایت تیبا تولید شد. سال ۸۷ با تولید اولین خودرو تیبا بسیاری از شهروندان به جای خرید خودروی پراید به سراغ تیبا رفتند که این خودرو چند پله بالاتر از پراید قرار گرفت و در این زمان باز هم پراید نه با ویژگی های تیبا بلکه با همان سیستم فنی قدیمی خود در چرخه تولید ماند و هر سال روانه بازار شد.

خودروی بعدی که شرکت سایپا اقدام به تولید آن کرد، کوییک بود که در سال ۹۵ از آن رونمایی شد. این خودرو برگرفته از تیبا بود و می توان آن را تکامل یافته از سری تیبا دانست، اما همچنان در کنار این دسته از خودروهای تولید، پراید نیز همچنان تولید می شد. سرانجام در شهریور امسال وزیر صمت خبر توقیف شماره گذاری خودروی پراید را در سال آینده مطرح کرد که نشان از اتمام تولید پراید داشت.

با مطرح شدن این خبر موضوع دیگری در میان آمد و گمانه زنی ها برای تعیین جایگزینی خودرو پراید بالا گرفت. پس از بررسی‌های متعدد ۲ خودروی تیبا و کوییک به عنوان جایگزین‌های پراید انتخاب شدند و بر اساس خبر‌های واصله از گوشه و کنار صنعت خودروسازی ایران این ۲ خودرو جایگزین این خودروی قدیمی خواهند شد.

ضرورت توقف تولید برای کل خانواده

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو پیرامون موضوع توقف خودروهای پر تیراژ به جهان صنعت گفت: به نظر می رسد که این طرح مشابه گذشته نمایشی باشد؛ چرا که چگونه می توان باور کرد که پژو ۴۰۵ حذف شود اما پژوپارس که فقط در چراغ ها و برخی موارد با ۴۰۵  تفاوت دارد همچنان در چرخه باشد. ؛ از این رو اگر قرار است خودرویی حذف شود بهتر است تمامی خانواده آن نوسازی شود نه اینکه فقط برخی از آنها در فهرست قرار گیرد.

 وی افزود: اگر پراید حذف شود قطعا جایگزین آن تیبا خواهد بود که اصلا مناسب نیست و چندان فرقی با الگوی ساخت پراید ندارد. بنابراین به نظر می رسد اجرای این طرح دور باطلی است که به درستی عملیاتی نخواهد شد.

زاوه در خصوص تاثیر پذیری بازار از کاهش عرضه خودروهای ارزان قیمت و پرفروش معتقد است: همواره فروش اقساطی بهترین راه برای بازار مصرف خودرو بوده است؛چرا که با قدرت خرید مردم نیز همخوانی دارد. از این رو اگر در نظر بگیریم که خودروهای پرتیراژ حذف شوند باز هم می توان برنامه فروش اقساطی را در نظر گرفت تا آسیبی به حداقل های خانوارها نرسد.

با این تفاسیر باید دید که آیا پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه خارج می شوند یا همچنان حرف و نقل ها ادامه دارد؛ به علاوه اینکه آیا جایگزین های مورد نظر برای این دو خودرو کیفیت لازم را خواهند داشت یا مثل همیشه خودروسازان جاده ها را مقصر مرگ ایرانیان می دانند و نه خودروها را؛ به نظر می سرد که بعد از اربعین شورای استاندارد با وزارت صمت جلسه ای داشته باشد و آخرین اخبار را باید بعد از تعطیلات جویا شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 55410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا