بانک مرکزی ۲۸۷ میلیون یورو بدهی به کمپانی‌های تجهیزات‌پزشکی را تامین نکرد

جهان صنعت نیوز: ابوالفضل صانعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت نیوز افزود: مساله مهمی که امروز برای تامین تجهیزات پزشکی موجب نگرانی است بدهی شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی به کمپانی های خارجی است که از سال ۹۶ باقیمانده و پرداخت نشده است.

وی گفت: از گذشته، بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور را به صورت اعتباری (نسیه) از کمپانی های خارجی تامین می کردیم و چند ماه بعد پول آن را پرداخت می کردیم. ابتدای سال ۹۷ ارز را تک نرخی کردند و اعلام کردند که تامین ارز فقط از سیستم بانکی انجام شود.

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی افزود:  قبل از تک نرخی شدن ارز، کالا را کمپانی می فرستاد و ۵ تا ۸ ماه بعد پول آن را به کمپانی خارجی واریز می کردیم اما وقتی که ارز تک نرخی شد و اعلام کردند که فقط از طریق سیستم بانکی این ارز تامین می شود، فکری برای بدهی های گذشته نکردند.

امکان تسویه بدهی های گذشته فراهم نشد

وی گفت: به هر حال باید بدهی های گذشته هم تسویه می شد اما این امکان فراهم نشد و با اینکه هیات دولت مصوب کرده است که ارز مورد نیاز برای این بدهی ها تامین شود و دو بار تاکنون بخشنامه آن با همکاری وزارت بهداشت و بانک مرکزی یک بار در اسفند ۹۷ و بار دوم اردیبهشت ۹۸ ابلاغ شده است اما هنوز ارز مورد نیاز برای پرداخت بدهی های معوقه شرکت های تجهیزات پزشکی به کمپانی های خارجی تامین نشده است.

صانعی افزود: این مشکل باعث شد که چهار ماه به چهارماه از کمپانی های خارجی وقت بگیریم تا بدهی آنها را پرداخت کنیم و یکسال از آنها وقت گرفتیم. الان با گذشت یک سال و نیم، هنوز بانک مرکزی این ارز را اختصاص نمی دهد.

وی گفت: اکنون ۱۵۰ شرکت وارد کننده تجهیزات پزشکی حدود ۲۸۷ میلیون یورو به کمپانی های خارجی بدهکار هستند.

وی افزود: بخشنامه بانک مرکزی از بانک های عامل خواسته است که این ارز مورد نیاز شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی را تامین کنند اما بانک مرکزی بخشنامه خودش را اجرا نمی کند. حدود هفت ماه از صدور این بخشنامه گذشته و هنوز اجرا نشده است.

احتمال دارد دیگر به ایران کالای پزشکی نفرستند

صانعی تاکید کرد: اکنون یکی از مسائل مهمی که نگران آن هستیم مسیر خرید اعتباری است زیرا ممکن است از این پس برخی کمپانی های خارجی به علت بلاتکلیفی بدهی های معوقه، دیگر به ما جنس ندهند. این نگرانی جدی است و اگر پول کمپانی ها را ندهیم این اتفاق می افتد که دیگر به ایران کالای پزشکی نفرستند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 55568
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا