xtrim

کاظمی: افزایش سن پذیرش در دانشگاه‌های فرهنگیان هنوز ابلاغ نشده است

وزیر آموزش و پرورش به موضوع افزایش سن پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این موضوع به‌ عنوان مطالبه‌ای عمومی مدت‌هاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش مطرح است اما هنوز ابلاغ رسمی نشده و تصمیم نهایی پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام خواهد شد.

جهان صنعت نیوز، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه شهید رجایی، با اتکا به مذاکرات و داده‌های موجود توضیح داد: افزایش سن به ۲۴ سال در گذشته تنها حدود یک و نیم درصد از پذیرش سالانه را شامل شده و این درصد در توزیع کشوری به‌قدری ناچیز بوده که تعداد آن در هر پردیس به سه نفر هم نمی‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: افزایش سن به معنای حذف مسیر رشد برای دانش‌آموزان با استعداد نیست و افراد دارای شرایط خاص که در سال‌های ابتدایی امکان ادامه تحصیل نداشته‌اند نباید محروم شوند.

کاظمی افزود: با افزایش سن رقابت داوطلبان مسن‌تر عملاً کاهش می‌یابد و سهم این گروه همچنان کمتر از یک درصد خواهد ماند.

به گفته وی، حتی در صورت ابلاغ نهایی نیز پذیرش افراد ۲۴ تا ۳۰ سال در هر دو دانشگاه کمتر از یک درصد خواهد بود و این موضوع مشکلی از نظر تربیتی ایجاد نخواهد کرد.

شرایط استخدام معلمان

کاظمی با اشاره به شرایط استخدام معلمان طبق ماده ۲۸ گفت: در این طرح قوانین سنی مدیریت خدمات کشوری رعایت می‌شود و محدودیت‌های متفاوتی نسبت به دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نمی‌توان به بهانه سهم اندک افراد، فرصت‌های رشد و انتخاب مسیر شغلی را از آنان سلب کرد.

کاظمی با تاکید بر اینکه به دنبال تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی هستیم چرا که این ۲ دانشگاه تاثیر زیادی بر تربیت نسل آینده کشور دارند گفت: به رغم فشارهای اقتصادی، دانش‌آموزان ما با بینش انقلابی و وجدان بیدار، همچنان محکم، مقاوم و سربلند هستند.

وی با مقایسه تلاش‌ها و پیشرفت‌های حوزه آموزش در کنار مشکلات و محدودیت‌ها، بر اهمیت وفاق، همدلی، اتحاد و یکپارچگی در عبور از مسیرهای سخت تأکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: عصر حاضر شاهد تحولات سریع در فناوری و اطلاعات در سطح جهان است که بر نهادهای آموزش و پرورش تاثیر عمیقی گذاشته است، لذا سرعت انطباق با این تحولات باید در نظام تعلیم و تربیت کشور بیشتر از سایر بخش‌ها باشد.

وی به چالش‌های بنیادی تحقق سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: شکی نیست که مسائل آموزش و پرورش، مسائل روزمره نیست که با یک حرکت کوچک قابل حل باشد، اما با عزمی مقاوم و برنامه‌ریزی صحیح، مسیر پیشرفت هموار می‌شود.

توسعه عدالت آموزشی

کاظمی به اقدامات دولت در حوزه توسعه عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: در دولت چهاردهم، آموزش و پرورش به عنوان مسئله‌ای اولویت‌دار مورد توجه قرار گرفت، سامانه ساطع پروژه‌ای است که تمامی برنامه‌ها و پیشرفت‌های حوزه آموزش را در ۶ محور دسته‌بندی و به صورت لحظه‌ای رصد می‌کند.

وی با اشاره به استانداردسازی تجهیزات مورد نیاز آموزش، تصریح کرد: پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی، استانداردهای دقیقی برای تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کلاس‌های درس تنظیم شده است که مورد تایید نهایی رییس جمهور قرار گرفت و با حضور در کلاس‌های درس، صحت این استانداردها تایید شد.

وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت استانداردها برای تأمین نیازهای آینده در آموزش و سرمایه‌گذاری گفت: همه تلاش‌ها در راستای تحقق آرمان‌های بلند نظام تعلیم و تربیت است تا آینده‌ای درخشان برای دانش‌آموزان کشور رقم بخورد.

کاظمی بر اهمیت توسعه و تقویت دانشگاه‌های تربیت معلم تأکید کرد و گفت: این دو دانشگاه، سرچشمه جوشان و ارزشمند نظام تعلیم و تربیت هستند، اگر این مجموعه‌ها به عنوان قلب تپنده نظام آموزش و پرورش دچار اشکال شوند، عملاً کار نظام تعلیم و تربیت مختل خواهد شد. بنابراین، ما بر تقویت این دو مرکز تمرکز داریم و در طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده است.

اصلاح آزمون های گزینش

وی با اشاره به اصلاح فرایندهای جذب و برگزاری آزمون‌های گزینشی، افزود: اشکالاتی که در فرایندهای جذب معلمان وجود داشت، رفع شد. تغییراتی در نسبت برگزاری آزمون علمی و مصاحبه، صورت گرفت تا شفافیت و عدالت بیشتر رعایت شود، اما باید یادآور شد که ویژگی‌های معلم، جدا از تخصص، ویژگی‌های خاص خود را دارد و دانشگاه تربیت دبیر و دانشگاه فرهنگیان امروز از بهترین و متدین‌ترین دانش‌آموختگان در عرصه کشور بهره می‌برند.

کاظمی ادامه داد: در مورد معیشت معلمان هم، دولت با همه محدودیت‌ها و چالش‌ها، توجه ویژه دارد. امروز، بهترین شرایط معیشتی نصیب معلمان شده است، اما فاصله‌ای هم همچنان وجود دارد که دولت تلاش می‌کند این فاصله را کاهش دهد. معیشت و رفاه مردم، جزو دغدغه‌های اصلی دولت است و در این راستا، اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی درباره پروژه‌های ساخت خوابگاه‌های دانشجویی گفت: در حال حاضر، مراحل پایانی ساخت خوابگاه‌های دانشجویی برای دانش‌آموزان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال انجام است. این پروژه نیازمند اعتبار و بودجه است و فرآیند ساخت، سالانه بر مبنای برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌رود. نمی‌توان همین امروز با اراده، فورا یک خوابگاه ساخت، اما در حال حرکت به سمت توسعه ظرفیت‌ها هستیم.

کاظمی افزود: در کنار همه این عوامل، مسیر توسعه و بهبود نظام آموزش و پرورش نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و تلاش مستمر است، تا آینده‌ای درخشان برای کشور رقم بخورد.

آموزش هوش مصنوعی

کاظمی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته، همکاری مشترکی با وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری آغاز شد که بر اساس آن، ۱۰۰ هزار معلم و ۲ میلیون دانش‌آموز در حوزه هوش مصنوعی و آموزش‌های دیجیتال تحت آموزش قرار گرفتند.

وی افزود: این طرح موجب شد ایران در عرصه‌های بین‌المللی در میان پنج کشور برتر در حوزه فناوری آموزشی قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش به امضای تفاهم‌نامه‌ای جدید با وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه دارای سه محور اصلی است؛ استمرار آموزش معلمان و دانش‌آموزان در حوزه فناوری، توسعه زیرساخت‌های فناوری، و اتصال مدارس به شبکه فیبر نوری برای بهره‌مندی از اینترنت پایدار. همچنین، تقویت زیرساخت‌های شبکه شاد از دیگر موارد است که روند اجرایی آن با جدیت در حال پیگیری است.

کاظمی به اولویت‌های داخلی در حوزه آموزش معلمان دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان گفت: این دانش‌آموختگان، سطح علمی به‌مراتب بالاتری در حوزه فناوری دارند و باید دوره‌های تخصصی‌تری برای آن‌ها طراحی کنیم. این دانش‌آموختگان می‌توانند در آینده نقش راهبران فناورانه در فضای آموزش کشور را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در این دانشگاه‌ها، هم‌اکنون در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش کمک‌های قابل توجهی ارائه می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره سند هوش مصنوعی گفت: این سند، با همکاری معاونت علمی و اساتید دانشگاه‌های کشور و در قالب سه سطح و سه فاز تدوین شده است. 

وی گفت: سطح اول، مربوط به گفتمان‌سازی و آموزش عمومی است که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم و سطح دوم، کاربردی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش، به‌خصوص در حوزه معلمان رشته‌های کامپیوتر و فنی و حرفه‌ای است.

وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وضعیت توزیع شیر در مدارس کشور اظهار کرد: هم اینک توزیع شیر با هماهنگی ادارات کل استان ها در حال توزیع است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 556110
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *