xtrim

سیستم های هواپیمایی، مقصر اختلالات اینترنتی

جهان صنعت نیوز:  وزیر جوان به اندازه ای درگیر وس، خبرهای مرتبط با هواپیمای اختصاصی همراه اول برای وی و حواشی است که مخالفانش برای وی ساخته اند که به نظر می رسد ساماندهی اینترنت را فراموش کرده است. نه تنها اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت و وای فای ، اینترنت کم سرعت و پراختلالی را عرضه می کنند بلکه اپراتورهای موبایل همچون همراه اول و ایرانسل نیز اختلالات بسیاری دارند. البته کاربران از همراه اول بیشتر شکایت دارند تا دیگر اپراتورهای موبایل.

کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در ایران در روزهای گذشته شکایت کاربران را در پی داشته است. به گفته وزیر ارتباطات ایران، اختصاص میزانی از پهنای باند فرکانسی برخی اپراتورها به سیستم‌های هواپیمایی، باعث کاهش کیفیت شده است.

سرعت و کیفیت اینترنت در ایران از سال‌ها پیش از دغدغه‌های کاربران بوده است. آمار نشانگر آن است که از میان شکایت‌های مختلف در حوزه‌های ارتباطی ایران، بیشترین شکایت‌ها به حوزه سرعت و کیفیت اینترنت مربوط می‌شود.

opal

رسانه‌های تخصصی طی روزهای گذشته بارها از شرایط بسیار بد اینترنت خبر داده و گزارش داده بودند که اپراتورها نیز با وجود ارائه خدمات ضعیف و بی‌کیفیت، قیمت‌های زیادی را در نظر گرفته و روند افزایشی قیمت بسته‌های اینترنتی اعتراض کاربران را به همراه داشته است.شبکه موبایل نیزبه دلیل محدودیت‌های اعمال‌شد، با کاهش سرعت در برخی از شهرهای ایران مواجه شده است.

بیشترین شکایت ها از کیفیت اینترنتی است

خبرگزاری ها گزارش داده اند که طبق آمار سامانه رسیدگی به کاربران حوزه ارتباطات در ایران، شکایت مشترکان در درجه اول به حوزه اینترنت پرسرعت، ثابت و در بخش‌های پشتیبانی و ارائه خدمات، کیفیت سرویس، مشکلات مالی و تعرفه برمی‌گردد.

اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکین خدمات ارتباطی (موسوم به سامانه ۱۹۵) را تا پایان شهریورماه سال جاری (۱۳۹۸) منتشر کرده که بر اساس آن، اغلب شکایت‌ها به حوزه خدمات اینترنتی مربوط می‌شوند.

محمد امامی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بهمن‌ماه سال گذشته نیز با استناد به نتایج ارزیابی هفتگی سامانه ۱۹۵، اعلام کرده بود که بیشترین شکایت مشترکین مربوط به حوزه اینترنت بوده است.

خبرها حاکی از آن است که بیشترین شکایت‌های مشترکین اینترنت از شرکت مخابرات ایران در شهریورماه گذشته به پشتیبانی و ارائه خدمات اختصاص داشته است. همچنین اعمال محدودیت زمانی روی مکالمات سامانه ۲۰۲۰ و وجود صف انتظار طولانی جهت اتصال به اپراتور که مصادیق عدم ارائه خدمات پشتیبانی مطلوب است، به‌شدت در شکایات مطرح‌شده در این بازه مشهود است.

همچنین بیشترین شکایت از اپراتور همراه اولدر حوزه اینترنت به کیفیت سرویس (عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت ۳G و ۴G اختصاص داشته است.

بیشتر شکایت‌های ثبت‌شده در حوزه اینترنت از اپراتور ایرانسل نیز به کیفیت سرویس، قطعی و وصلی مکرر اینترنت وایمکس، خصوصا در رابطه با مودم‌های TD-LTE  اختصاص داشته است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده از اپراتور رایتل نیز در شهریورماه به نسبت مردادماه گذشته، بیش از ۳۶ درصد افزایش داشته است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا از تشکیل کارگروهی برای بررسی بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها خبر داده و دریافت گزارش‌های زیادی درباره کیفیت بد شبکه تلفن همراه را تایید کرده است.

سیستم‌های هواپیمایی موجب کاهش کیفیت اینترنت

وزیر ارتباطات ایران هسته اصلی شبکه ارتباطی کشور را در وضعیت استاندارد توصیف کرده است. آذری جهرمی با اینحال  گفته است: با توجه به نیازی که سیستم‌های هواپیمایی کشور داشت، از ماه پیش مجبور شدیم میزانی از پهنای باند روی باند ۹۰۰ مگاهرتس را به سیستم‌های هواپیمایی اختصاص بدهیم. این باند فرکانسی برای ارائه خدمات نسل سوم همراه در اختیار اپراتور اول تلفن همراه کشور بوده و اشتراک‌گذاری آن با سیستم هواپیمایی موجب شده کیفیت ارائه خدمات اینترنتی توسط این اپراتور کاهش پیدا کند.

آذری جهرمی ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها، گفته است: این منطقی نیست که شبکه اپراتوری که خالی است پهنای باند فرکانسی زیادی داشته باشد، اما اپراتوری که مشترکان زیادی دارد در دسترسی به پهنای باند در یک باند فرکانسی با محدودیت مواجه شود. تغییرات در این زمینه به صورت جدی در رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه در دست بررسی است.

وزیر ارتباطات ایران همچنین با بیان اینکه در ارتباطات بین‌الملل و شبکه داخلی اختلالی دیده نمی‌شود، تایید کرد:  اما کاربرانی که از خدمات ۴G رایتل و ۳G همراه اول استفاده می‌کنند در سرعت و کیفیت اینترنت دچار مشکلات زیادی هستند.

حقوق بشر

بسیاری از کشورهای جهان حق دسترسی به اینترنت را جزو حقوق بنیادین شهروندان خود می‌دانند. طبق قطعنامه‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی به تصویب سازمان ملل متحد رسید، کشورهایی را که عامدانه باعث عدم دسترسی شهروندان به اینترنت شوند، از نظر این نهاد بین‌المللی ناقض حقوق بشر محسوب خواهند شد. در ایران نیز دولت حسن روحانی در منشور حقوق شهروندی خود در سال ۱۳۹۵ این حق را زیر عنوان حق دسترسی به فضای مجازی به رسمیت شناخته است.

با وجود این، نه تنها در ایران فیلترینگ در سطح وسیعی اعمال می‌شود، بلکه سرعت و کیفیت اینترنت نیز از سال‌ها پیش دغدغه کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است. در عین حال از میان شبکه‌های اجتماعی در ایران، فیس‌بوک، توییتر و تلگرام فیلتر شده و تلاش‌های زیادی نیز از سوی برخی چهره‌ها و نهادهای حکومتی برای ممنوعیت استفاده از اینستاگرام در جریان است.

زائران از خدمات اینترنتی بی بهره بوده اند

کارشناسان این  فرضیه را که اختلالات اینترنتی به دلیل اختصاص پهنای باند اینترنت به زائران کربلا بوده است را رد می کنند.

محمود محمدی، مشاور کسب و کارهای اینترنتی در گفت وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: دلیل اینکه اختلال اینترنت در روزهای اخیر زیاد شده این است که کسی پاسخگو نیست.

او با تکذیب این ادعا که اختلالات اینترنت به دلیل اختصاص دادن پهنای باند برای خدمات رسانی به زائران اربعین بوده است بیان کرد: گوشی های بسیاری از ایرانیان در زمان اربعین اینترنت نداشت. در عراق که اختلالات اینترنتی بسیار وجود داشت و به ایرانی ها خدمات اینترنتی ارائه نمی شد. از سوی همراه اول نیز یک بسته اینترنتی ۱۰ مگابایتی عرضه شد!

محمدی افزود: البته آذری جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرده که نرخ اینترنتی اربعین به زائران بازگردانده می شود. اما به طور کلی گوشی های زائران ایرانی اینترنت نداشت و اختلالات اینترنتی بسیاری وجود داشت. البته در مرز ایران و عراق از سوی همراه اول چند خانم حضور داشتند و به زائرانمی گفتند فلان کد را وارد کنند تا اینترنت برای آنها وصل شود.

او تاکید کرد: سال گذشته بالن به مرزهای ایران و عراق ارسال شده بود تا زائران مشکلی از نظر اینترنت نداشته باشند اما امسال مشکلات بسیاری در این زمینه وجود داشت.

 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 55728
لینک کوتاه :