دندانپزشکی و داروسازی بیشتر از پزشکی خواهان دارد

جهان صنعت نیوز- سیامک مره صدق در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت نیوز افزود: به طور کلی گرایش بیشتر داوطلبان نخبه کنکور به سمت رشته های پولسازتر و کوتاهتر است حتی برای ورود پزشکان عمومی به دوره های تخصص پزشکی نیز شاهد این موضوع هستیم.

وی اضافه کرد: در گذ شته بیشترین گرایش پزشکان عمومی به سمت رشته هایی مثل داخلی، اطفال، جراحی عمومی و به طور کلی رشته های عمومی تر بود اما اکنون بیشترین گرایش به سمت رشته هایی مثل چشم پزشکی یا رادیولوژی است که هم کشیک و استرس کمتری دارند و هم درآمد بیشتری به دست می آورند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: این رویکرد در رشته های علوم پایه هم دیده می شود به عنوان مثال در رشته های ریاضی فیزیک، مهمترین رشته ریاضات محض است که پایه علوم مهندسی است اما می بینیم که گرایش نخبه های این رشته نیز به سمت رشته ریاضیات محض بسیار کم شده و به سمت رشته هایی که بازار کار بهتری دارد، سوق پیدا کرده اند.

وی گفت: یکی از مهمترین علل این مساله این است که توزیع درآمد در بین رشته های دانشگاهی و بازار کار آنها در ایران مناسب نیست و همین امر باعث شده نخبگان در علوم مختلف به سمت رشته هایی بروند که در بین جامعه و مردم جایگاه بهتری دارد و درآمد بهتر و بیشتری را در زمان کوتاهتر می توانند به دست آورند.

مره صدق افزود: در حوزه علوم پزشکی به خصوص تفاوت درآمد پزشکان متخصص در برخی رشته ها با سایر پزشکان و به خصوص پزشکان عمومی، پرستاران و پیراپزشکان نظام سلامت کشور را با چالش های اساسی مواجه کرده است.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 55795
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا