مرسدس بنز ۲۰۲۶ با پیشرانهای چینی–آلمانی وارد عصر جدید شد

مرسدس بنز سرانجام پرده از جزئیات فنی پیشرانه هیبریدی CLA ۲۲۰ مدل ۲۰۲۶ برداشت؛ سدانی کامپکت که نهتنها مسیر آینده این برند را نشان میدهد، بلکه نمونهای روشن از همکاری صنعتی مرسدس و گروه جیلی است.
جهان صنعت نیوز، مدل CLA همیشه برای مرسدس بنز نقشی فراتر از یک سدان جمع و جور داشته است؛ خودرویی که قرار است مشتریان جوانتر را با زبان طراحی مدرن و فناوریهای نو جذب کند. حالا در نسل ۲۰۲۶، این ماموریت با یک پیشرانه هیبریدی جدید ادامه پیدا میکند. مرسدس بهتازگی اطلاعات رسمی این سیستم را منتشر کرده و تایید کرده که قلب فنی این خودرو نتیجه همکاری نزدیک با گروه جیلی است؛ همکاری که نشانهای از تغییرات عمیق در استراتژی جهانی خودروساز آلمانی به شمار میرود.
موتور جیلی زیر کاپوت بنز
در مرکز این CLA ۲۲۰ جدید، موتور بنزینی ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با کد M۲۵۲ قرار دارد؛ پیشرانهای که در چارچوب همکاری مرسدس بنز و جیلی توسعه یافته و تولید آن در چین انجام میشود. مرسدس معماری و استانداردهای مهندسی را تعریف کرده و جیلی مسئول بخش مهمی از توسعه فنی و فرآیند ساخت بوده است. این موتور به خانواده پیشرانههای ماژولار FAME مرسدس تعلق دارد و از چرخه میلر بهره میبرد؛ رویکردی که با بهینهسازی زمانبندی سوپاپها، مصرف سوخت را کاهش میدهد بیآنکه از توان خروجی کاسته شود.
منیفولد اگزوز یکپارچه با سرسیلندر، نقش مهمی در کاهش تاخیر توربو و گرم شدن سریعتر کاتالیزور ایفا میکند؛ موضوعی که هم به عملکرد بهتر کمک میکند و هم به آلایندگی کمتر. خروجی این موتور بهتنهایی ۱۸۸ اسب بخار است؛ عددی که با کمک سیستم هیبریدی، داستان جذابتری پیدا میکند.
سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی CLA ۲۲۰ شامل یک موتور الکتریکی با توان ۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر است که داخل گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸F-eDCT جای گرفته. انرژی این مجموعه از یک باتری جمعوجور ۱٫۳ کیلوواتساعتی تامین میشود. در مجموع این سیستم نه تنها به کاهش مصرف سوخت کمک میکند، بلکه در شرایط خاص حتی امکان حرکت تمام برقی را هم فراهم میسازد.
در رانندگیهای آرام و زمانی که نیاز به قدرتی کمتر از ۲۷ اسب بخار باشد، خودرو میتواند بدون دخالت موتور بنزینی حرکت کند. علاوه بر این، در سرعتهایی تا حدود ۹۷ کیلومتر بر ساعت، حالت «حرکت آزاد» فعال میشود و موتور احتراق داخلی کاملا از مدار خارج میگردد. سیستم بازیابی انرژی نیز در تمام دندهها فعال است و با توان بازگشتی تا ۲۵ کیلووات، نقش موثری در افزایش بازده کلی دارد.
مجموع توان این مجموعه هیبریدی به ۲۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور به ۳۸۰ نیوتنمتر میرسد. با وزنی در حدود ۱۶۳۰ کیلوگرم، CLA ۲۲۰ جدید میتواند ظرف ۷٫۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن بهصورت الکترونیکی روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. مرسدس برای حفظ آرامش کابین هم دست به کار شده و با استفاده از شیشههای دوجداره و مواد جاذب صدا در ستونهای جلو و کف خودرو، سطح نویز را به شکل محسوسی کاهش داده است.
طراحی و کابین
از نظر طراحی، CLA ۲۲۰ مدل ۲۰۲۶ کاملا با زبان بصری محصولات برقی مرسدس هماهنگ است. جلوپنجرهای با الگوی ستارههای کرومی، نوارهای نوری پیوسته در جلو و عقب و فرم کلی نرم و آیرودینامیک، هویت جدید این سدان را شکل میدهند. حجم صندوق عقب هم با ۴۰۵ لیتر، همچنان کاربری روزمره را پوشش میدهد.
درون کابین، نسل چهارم سیستم MBUX حضور دارد که بر پایه سیستمعامل جدید MB.OS کار میکند. این پلتفرم با تکیه بر هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت، تجربهای هوشمندتر و شخصیتر را ارائه میدهد. در نسخههای مجهزتر، مجموعه نمایشگر موسوم به سوپر اسکرین شامل نمایشگر کیلومترشمار ۱۰٫۲۵ اینچی، نمایشگر مرکزی ۱۴ اینچی و یک نمایشگر ۱۴ اینچی مخصوص سرنشین جلو خواهد بود. سیستم ناوبری نیز با استفاده از گوگل مپ، مسیرها را متناسب با شرایط و نیاز راننده پیشنهاد میدهد.
منبع: خبرآنلاین
خودرولینک کوتاه :
