xtrim

رانندگان در شوک؛ افزایش ۵۰ درصدی نرخ عوارض این آزادراه‌ها

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افزایش سنگین نرخ عوارض برخی آزادراه‌های کلیدی خبر داد و اعلام کرد که این روند به زودی ۱۰ آزادراه دیگر را نیز در بر خواهد گرفت.

جهان صنعت نیوز، میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در جریان بازدید خبرنگاران از کنارگذر شمالی آزادراه تهران- شمال، به افزایش ۳۷ تا ۵۰ درصدی نرخ عوارض در چندین محور کلیدی اشاره کرد.

وی توضیح داد که عوارض آزادراه تهران- شمال با کف ۳۷ درصدی و سقف ۴۵ درصدی تعدیل شده است. همچنین، در قطعات یک تا ۶ آزادراه اصفهان- شیراز افزایش حدود ۴۰ درصدی، آزادراه اراک- خرم‌آباد رشد ۴۰ درصدی و آزادراه پردیس نیز حدود ۴۰ درصد افزایش نرخ عوارض را تجربه کرده‌اند. دوستی خاطرنشان کرد که در برخی آزادراه‌ها مانند اهواز- ماهشهر، برای وسایل نقلیه سنگین نظیر تریلی‌های دو محور، سه محور یا نفتکش‌ها، این افزایش ممکن است به بیش از ۵۰ درصد برسد تا هزینه‌های واقعی نگهداری این محورها پوشش داده شود.

آزادراه‌های مشارکتی و دولتی: تعهد سرمایه‌گذاران به بهسازی

دوستی در ادامه به افزایش نرخ عوارض در آزادراه‌های ارومیه- تبریز، سهند- تبریز، کنارگذر غدیر و خرم‌آباد- اراک با مصوبه ستاد تنظیم بازار اشاره کرد که بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. وی افزود که افزایش نرخ ۱۰ آزادراه دیگر نیز به مرور در هفته‌های آتی ابلاغ خواهد شد.

 در مقابل این تعدیل قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران را متعهد کرده‌ایم که مبالغ حاصل از افزایش نرخ‌ها را صرف بهسازی و ارتقای ایمنی آزادراه‌ها کنند؛ از جمله روکش آسفالت جدید، بهبود تاسیسات جاده‌ای، افزایش علائم ایمنی و سایر اقدامات اصلاحی. این رویکرد نه تنها به حفظ کیفیت زیرساخت‌ها کمک می‌کند، بلکه کاربران جاده را از مزایای جاده‌های ایمن‌تر بهره‌مند می‌سازد. وی همچنین یادآور شد که آزادراه تهران- قم به عنوان یکی از محورهای دولتی ذیل شورای عالی اقتصاد، زیرمجموعه آزادراه‌های مشارکتی نیست و سازمان راهداری مسئول ابلاغ نرخ عوارض آن است.

 چالش وصول عوارض و برنامه‌های بودجه ۱۴۰۵ برای مقابله با زیاندهی

بخش زیادی از آزادراه‌های کشور بر اساس قانون مصوب سال ۹۹ به سمت الکترونیکی شدن (ETC) حرکت کرده‌اند، هرچند برخی به دلیل کمبود زیرساخت‌ها هنوز به این مرحله نرسیده‌اند. دوستی با اشاره به وصول تنها ۵۰ درصد عوارض آزادراهی، تأکید کرد که عدم پرداخت به‌موقع عوارض توسط کاربران، سبب زیاندهی جدی این پروژه‌ها شده و سرمایه‌گذاران را تحت فشار قرار داده است؛ در نتیجه، بهسازی و نگهداری آزادراه‌ها به تعویق می‌افتد و ایمنی جاده‌ها تهدید می‌شود.

 وی از پیش‌بینی‌های بودجه ۱۴۰۵ خبر داد که ظرفیت بیمه شخص ثالث را برای وصول عوارض فعال می‌کند؛ به طوری که تمدید بیمه شخص ثالث منوط به تسویه عوارض خواهد بود. همچنین، برنامه‌ریزی شده تا شارژ کارت سوخت خودروها نیز به تسویه عوارض آزادراهی وابسته شود.

این مقام مسئول افزود: “در الحاقیه ۴ بودجه ۱۴۰۵، موارد کارشناسی‌شده دیگری وجود دارد که در کمیسیون‌های مجلس از آن دفاع کرده‌ایم و در صورت تصویب در صحن، می‌توانند تا ۸۰ درصد بر افزایش اصولی و پایدار عوارض آزادراه‌ها تأثیرگذار باشند و وصول درآمد را به سطح مطلوبی برسانند.”

اقتصادآنلاین 

مسکن
شناسه : 559582
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *