ثبت احوال متقاضیان را شوکه کرد؛ تعویض کارت ملی منتفی شد

با توجه به حجم گسترده کارتهای ملی هوشمند که اعتبار آنها به پایان رسیده است، زمانبندی دقیق برای تمدید یا تعویض آنها به یک دغدغه عمومی تبدیل شده بود. در همین راستا و برای پاسخ به این ابهامات، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، با اعلامی رسمی، تکلیف این موضوع را روشن کرد.
جهان صنعت نیوز، رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد اعتبار تمامی کارتهای ملی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است. بر این اساس، دارندگان کارت ملی برای دریافت خدمات هویتی و اداری، فعلاً نیازی به تعویض یا تمدید کارت ندارند و خدمات مبتنی بر سریال کارتها بدون وقفه ارائه میشود.
تمدید اعتبار کارت ملی هوشمند
هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، از تمدید اعتبار کارتهای ملی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۵ خبر داد. به گفته وی، اعتبار کارتهایی که تاریخ انقضای آنها به پایان رسیده یا در شرف اتمام است، بهصورت سراسری تمدید شده و ارائه خدمات هویتی بر اساس سریال کارت ملی همچنان در حال انجام است.
این تصمیم در راستای جلوگیری از ایجاد اختلال در ارائه خدمات عمومی و کاهش مراجعات حضوری شهروندان اتخاذ شده است. به گفته مسئولان، در حال حاضر زیرساختهای فنی لازم برای شناسایی هویت افراد بر اساس اطلاعات ثبتشده در سامانه ثبت احوال فعال است و نیازی به صدور فوری کارت جدید وجود ندارد.
کارتهای ملی تا چه زمانی اعتبار دارند؟
بر اساس اعلام رسمی سازمان ثبت احوال، تمامی کارتهای ملی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۵ معتبر هستند. این موضوع شامل کارتهایی میشود که تاریخ انقضای درجشده روی آنها گذشته یا در ماههای آینده به پایان میرسد.
بنابراین شهروندان میتوانند بدون نگرانی از بابت عدم اعتبار کارت ملی، از خدمات بانکی، اداری، بیمهای و سایر خدمات مبتنی بر احراز هویت استفاده کنند.
بعد از پایان اعتبار کارت ملی چه باید کرد؟
یکی از پرسشهای پرتکرار شهروندان این است که پس از پایان اعتبار کارت ملی هوشمند چه اقدامی لازم است؟
بر اساس روالهای اعلامشده، با نزدیک شدن به پایان مهلت تمدید (پایان ۱۴۰۵)، سازمان ثبت احوال اطلاعرسانی رسمی درباره نحوه تعویض یا تمدید کارتها انجام خواهد داد.
بهطور معمول، مراحل تمدید یا تعویض کارت ملی شامل موارد زیر است:
ثبت درخواست از طریق سامانههای رسمی سازمان ثبت احوال
مراجعه حضوری در زمان تعیینشده برای ثبت اطلاعات بیومتریک
دریافت رسید و استفاده از خدمات هویتی تا زمان صدور کارت جدید
مسئولان تأکید کردهاند که شهروندان از مراجعه زودهنگام و غیرضروری به دفاتر ثبت احوال خودداری کنند و تنها از طریق اطلاعیههای رسمی اقدام کنند.
آیا خدمات اداری بدون کارت جدید انجام میشود؟
طبق اعلام رئیس سازمان ثبت احوال، در حال حاضر تمامی خدمات مبتنی بر سریال کارت ملی هوشمند فعال است و دستگاههای اجرایی، بانکها و نهادهای خدماترسان موظف به پذیرش کارتهای فعلی هستند.
بنابراین نبود کارت جدید یا انقضای تاریخ درجشده، مانعی برای دریافت خدمات نخواهد بود.نیازی به تعویض کارت وجود ندارد و مراحل تمدید نهایی در زمان مناسب بهصورت رسمی اعلام خواهد شد.
اقتصادآنلاین
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :
