مردم نه گوشت مي‌توانند بخرند نه ماهي

مرغ کیلویی ۱۳ هزار تومان شد

در حالی که به دنبال قاچاق بی‌رویه دام زنده، قیمت گوشت در بازار با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است، مرغ نیز با ثبت رکوردی بی‌سابقه، در مراکز خرده‌فروشی به کیلویی ١٣ هزار تومان رسید‌‌. بنا بر اعلام اتحادیه پرنده و ماهی، قیمت مرغ در ادامه روند افزایشی خود در مراکز خرده‌فروشی ١٣ هزار تومان در هر کیلوگرم است‌‌. در همین خصوص رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی افزایش تقاضا را دلیل گرانی مرغ طی روزهای اخیر عنوان کرد و گفت: قیمت این کالا در هفته آینده متعادل‌تر می‌شود‌.
محمد یوسفی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر در بازار گفت: این روزها با پرداخت یارانه نقدی، قدرت خرید مردم افزایش یافته و همین مساله روی قیمت مرغ تاثیرگذار بوده است‌‌. وی با بیان اینکه قیمت سایر محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز و ماهی خیلی بالاتر از مرغ است، افزود: به همین دلیل تقاضای مردم برای مرغ بیشتر است‌‌. وی درباره قیمت مصوب ۹۸۰۰ تومانی مرغ از سوی دولت، گفت: این قیمت را قبول نداریم و حاضریم با دولت در این زمینه مناظره کنیم‌‌.
این افزایش قیمت در حالی در بازار رقم خورده که به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، عرضه مرغ منجمد به قیمت هر کیلو هشت هزار و ۹۰۰ تومان برای تنظیم بازار آغاز شده است‌‌. حمید ورناصری گفت: ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت مرغ را ۹ هزار و ۸۰۰ تومان و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با ۵ درصد افزایش حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده و بیش از این مبلغ به هیچ وجه قابل پذیرش نیست‌‌. وی با بیان اینکه مقایسه قیمت مرغ در شرایط کنونی با پارسال در همین زمان اشتباه است، گفت: پارسال برای اینکه تولیدکنندگان مرغ آسیب نبینند ۴۸ هزار تن مرغ را خریداری کردیم‌‌. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی حجم واردات نهاده‌ها به کشور خبر داد و افزود: حجم موجودی نهاده‌ها در بنادر و انبارها به میزان کافی است‌.
نامه به وزیر کشاورزی
در حالی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از افزایش حجم واردات نهاده‌ها خبر می‌دهد که اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداران صنعتی در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر توقف گرانی و نوسان قیمت نهاده‌های دامی، اعلام کرد: باید تصمیماتی در مورد تثبیت نرخ علوفه و نهاده‌های دامی و جلوگیری از افزایش روزافزون قیمت‌ها اتخاذ شود‌‌. در بخشی از نامه اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی،‌ گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی درباره مشکلات تولید به وزیر کشاورزی آمده است: در ماه‌های اخیر تلاطم بسیاری در عرصه شیر خام و لبنیات را شاهد بوده‌ایم و از طرفی در حال حاضر اقلام و نهاده‌های دامی مورد مصرف با شرایط متفاوتی به دست دامداران می‌رسد‌‌. همچنین مسوولان ذی‌ربط به دلیل برخی از مصوبات دولتی در تنگنای مدیریتی قرار گرفته که از این موارد می‌توان هزینه حمل و نقل که تبدیل به پشت بارنامه و قیمت نهاده‌های دامی که تبدیل به پشت فاکتور شده را نام برد که این امر اثرات سوء و مخربی بر تولید شیر و گوشت گذاشته و باعث ارائه اطلاعات ناقص به مدیران تصمیم‌گیر کشور شده است‌. در این نامه که به امضای فرشید صراف مدیرعامل این اتحادیه رسیده،‌ خطاب به وزیر جهاد کشاورزی آمده است: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در مورد قیمت شیر خام، متاسفانه به دلیل نوسانات شدید قیمتی و تفاوت‌های غیرمعمول از نرخ اعلامی تا نرخ واقعی با پرداخت وجه کالا حدود بیش از یک ماه قبل از تحویل و افزایش سایر اقلام مورد نیاز تولید مانند یونجه، کاه و سایر کنجاله‌ها و‌.‌.‌.، افزایش هزینه‌های عملیات بهسازی و توسعه باعث شده تولید دچار نوسانات شدید قیمتی شود تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان تحمل چنین التهاباتی را در بازار نداشته و تمایل خود را برای خروج از این گردونه اعلام نموده‌اند‌‌. بنابراین خواهشمند است جهت اجرای مصوبات تنظیم بازار کشور، تصمیماتی در مورد تثبیت نرخ علوفه و نهاده‌های دامی و رصد آن در بازار و جلوگیری از افزایش روزافزون قیمت‌ها به دلایل مختلف اتخاذ شود‌‌.

عمومی
شناسه : 5698
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا