امضاء فروشی در نظام مهندسی باید شفاف سازی شود

جهان صنعت نیوز: بیژن خطبیی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به موضوع امضاء فروشی در نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: اخیرا بحث امضاء فروش بین مهندسان کشور مطرح شده اما این موضوع در بین تمامی اعضای نظام مهندسی وجود ندارد و ممکن است تنها چند نفر اقدام به امضاء فروشی کنند.

او با بیان اینکه در هر صنف و دستگاهی عده‌ای اقدام به فعالیت‌های غیر قانونی و خارج از چارچوب می‌کنند،‌ گفت: این موضوع نباید به تمامی افراد یک صنف تسری یابد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران توضیح داد: اگر بحث امضاء فروشی در بین مهندسان مطرح است باید این موضوع به صورت کامل شفاف سازی شود و اگر افرادی مدرک و یا سندی برای اثبات این موضوع دارند به دیوان عدالت اداری و یا قوه قضائیه ارائه دهند.

خطیبی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در چند سال اخیر موضوع شفافیت سازمان‌ها و بخش‌های مختلف را مطرح کرده است،‌ گفت: شفاف سازی در تمامی بخش‌ها لازم است و ما امیدواریم که هر چه سریعتر این موضوع در دستگاه‌ها و معاونت‌ها به مرحله اجرایی برسد.

او توضیح داد: در چند ماه اخیر میزان تخلفات در حوزه نظام مهندسی با افزایش نظارت‌ها بسیار کاهش یافته و بهتر است برخی از مدعیان امضاء فروشی، مدارک و مستندات خود را برای اثبات این قضیه هر چه سریع‌تر ارائه دهند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یاد آور شد: شفاف سازی در این بخش باعث می‌شود که سازندگان ذی‌صلاح و صاحب صلاحیت، وارد حوزه ساخت و ساز شوند که این خود زمینه ساز افزایش کیفیت در این بخش می‌شود.

خطیبی تاکید کرد: ۲۰ هزار شغل به حوزه ساخت و ساز متصل است و در صورتی که اطلاعات این بخش‌ها شفاف سازی شود می‌تواند رکود موجود در حوزه ساخت و ساز را نیز برطرف کند.

او با اشاره به اینکه فساد اصلی در نظام مهندسی کشور از سازندگان فاقد صلاحیت سر چشمه می‌گیرد، گفت: متاسفانه ورود سازندگان فاقد صلاحیت باعث شده که ایرادات در حوزه ساخت و ساز افزایش یابد و این موضوع در چند سال گذشته تبدیل به یک معضل جدی در حوزه مسکن شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: باید هر چه سریعتر ریشه فساد در حوزه ساخت و ساز را شناسایی کرده و سخت‌گیری برای ورود سازندگان صاحب صلاحیت جدی‌تر شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 57115
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا