سخنگوی وزارت بهداشت:

وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی عادی است

ایرج حریرچی در نشست خبری روز گذشته خود در خصوص مسائل مختلف حوزه بهداشت و درمان کشور اظهاراتی را بیان کرد. او در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهار‌نظرها مبنی بر کمبود تجهیزات پزشکی گفت: کمبودهای ما در حال حاضر نسبت به شرایط عادی سال‌های ۹۵ و ۹۶ مشابه است. با مدیریتی که انجام شد در حال حاضر شرایط عادی است. البته نمی‌گوییم که هیچ کمبودی وجود ندارد. همان‌طور که خاطرتان هست در گذشته به دلیل مشکلی که در خط تولید یک کارخانه ایجاد شد، در زمینه سرم به کمبود برخوردیم، اما در حال حاضر شرایط عادی است. مشکل‌مان زمینه‌های روانی است که در جامعه به وجود آمده است. گاهی می‌بینیم مردم و حتی برخی بیمارستان‌ها، برخی داروها را بیش از میزان نیازشان ذخیره‌سازی می‌کنند. این در حالی است که اتفاق خاصی رخ نداده و اگر شرایط ثابت بماند، همه چیز عادی است. البته اگر شرایط مالی دچار مشکل شده و تاخیر در پرداخت‌ها زیاد شود، به مشکل بر می‌خوریم.
حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث خطاهای پزشکی گفت: روش‌های اندازه‌گیری خطاهای پزشکی متعدد است. باید توجه کرد که خطای پزشکی با خطای درمانی متفاوت بوده و یکی از شایع‌ترین خطاهای درمانی در بیمارستان‌ها افتادن از تخت یا مصرف اشتباه دارو است. باید توجه کرد که خطاهای درمانی در کل دنیا ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد می‌شود و در کشور ما نیز در همین حدود است. ما از سال گذشته ۲۸ خطایی را که به هیچ وجه نباید انجام شوند، تدوین کرده و آنها را گزارش می‌دهیم. او تاکید کرد: البته افکار عمومی می‌خواهند به سمت اعلام و محکوم کردن خطاها برویم، اما در دنیا اصل بر این است که اگر می‌خواهیم خطاهای درمانی به حداقل برسند، باید به سمت خوداظهاری رویم.
حریرچی درباره مرگ یک مادر باردار در یکی از استان‌های کشور در بیمارستان گفت: در این باره از مرحله قبل از درمان یعنی زمانی که فرد به مطب مراجعه کرده، در حال بررسی موارد مختلف هستیم. در این زمینه پزشکی قانونی هم بررسی‌های کاملی را انجام داده است. ما خاص احتیاج به بررسی نمونه‌های پاتولوژیک و بافتی داریم که مرجع قانونی‌اش پزشک قانونی است.
او در پاسخ به سوال دیگری درباره اضافه کردن بیماری‌های جدید به لیست بیماران خاص گفت:‌ یک سری اسامی جدید به عنوان بیماران خاص در مجلس معرفی شدند، بدون اینکه منابع جدیدی برایشان در نظر گرفته شود. بنابراین بیمه‌ها یا باید از منابع بیماران خاص قبلی می‌زدند یا به گونه‌ای کارشان را ادامه می‌دادند. باید توجه کرد که بیمارانی مانند اوتیسم، ام‌پی‌اس و‌.‌.‌. تحت پوشش بیمه هستند اما حمایت‌های ویژه‌ای هم نیاز دارند. یکی از درخواست‌های بودجه‌ای ما این است که منابع جدیدی برای بیماران خاص و خصوصا بیمارانی که جدیدا به عنوان خاص معرفی شده‌اند، دیده شود.
ارجاع بیماران به آزمایشگاه‌های خاص ممنوع
وی در پاسخ به سوالی درباره ارجاع بیماران به آزمایشگاه‌های خاص از سوی پزشکان گفت: در اکثریت موارد ارجاع به یک آزمایشگاه خاص ممنوع است، مگر اینکه فقط یک آزمایشگاه آن آزمایش خاص را انجام دهد. از طرفی یکی از کارهایی که به ما ضرر زیادی زده، این است که کسی آزمایش و عکسش را نزد پزشک می‌برد، اما پزشک می‌گوید من اینها را قبول ندارم. حال یا عکس یا آزمایش درست انجام نشده که حتما پزشک باید مراتب را گزارش دهد یا اینکه پزشک ترجیح می‌دهد با آزمایشگاه دیگری کار کند که این کار در اکثریت موارد تخلف است.

عمومی
شناسه : 5725
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا