ملی‌پوش کبدی زنان: اولین بار است که در لیگ پول می‌گیریم

جهان صنعت نیوز: عضو تیم ملی کبدی زنان گفت: اولین فصلی است که در لیگ پول می‌گیریم. این دستمزدها نسبت به رشته‌های وزشی دیگر قابل مقایسه نیست چه برسد به حق الزحمه زنان با مردان کبدی‌کار.

«زهرا کریمی» یکی از ملی‌پوشان کبدی است که پیش از ورود به این رشته در کاراته فعالیت می‌کرد.  

وی به همراه دیگر کبدی‌کاران در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال طلا شد و از تجربه خود در کبدی و وضعیت دستمزدهای زنان کبدی کار سخن گفت.

مشروح گفت و گوی «زهرا کریمی» را در متن زیر می‌خوانید:

چه شد که به کبدی علاقمند شدی؟ پیش از این در رشته دیگری فعالیت داشتی؟

اتفاقی وارد کبدی شدم و قبل از آن به صورت حرفه‌ای کاراته کار می‌کردم. در سال ۹۳ مربی کاراته به عنوان نیروی کمکی من را به مسابقات کبدی شهرداری فرستاد. پس از تمرین و شرکت در این رقابت‌ها «ماهرخ دانش» مربی اسبق تیم ملی کبدی به من گفت که در این رشته استعداد دارم و اگر ادامه دهم یکی از اعضای تیم ملی خواهم بود.

در چه تاریخی وارد کبدی شدی؟

از مهر ۹۳ کبدی را با تشویق مربی خود شروع کردم.

چه چیزی کبدی برای شما جذاب بود؟

از هماهنگی تیمی و جو داخلی کبدی کاران لذت می‌بردم بنابراین تصمیم گرفتم این رشته را ادامه دهم چون هدف من حضور در تیم ملی بود.

فکر می‌کنید در آینده همچون مردان ایرانی که لژیونر شده‌اند، زنان هم در لیگ هند حضور یابند و زمینه لژیونر شدن زنان ایرانی چگونه تحقق می‌یابد؟

زمینه لژیونر شدن زنان کبدی کار ایرانی بستگی به لیگ هند دارد زیرا هند در سطح زنان لژیونر نمی‌پذیرد. گرچه زنان هندی خود به تازگی در لیگ هند حضور می‌یابند اما روزی که هند لژیونر بپذیرد، صد در صد از ایران هم لژیونر خواهیم داشت.

دستمزد زنان نسبت به مردان کبدی کار چقدر است؟

در بخش زنان دستمزدی نداریم و در این فصل، اولین سالی است که برای لیگ قرارداد پولی می‌بندیم. سال‌های قبل و پیش از جاکارتا وضعیت ما خیلی خراب بود و حتی حامی مالی نداشتیم تا با ما قرارداد ببندد. امیدوارم از این به بعد، شرایط ما بهتر شود. قرارداد این فصل نیز در حدی نیست که یک ورزشکار حرفه‌ای دستمزد دریافت می‌کند. حتی این دستمزدها نسبت به رشته‌های وزشی دیگر قابل مقایسه نیست چه برسد به دستمزد زنان با مردان کبدی‌کار.

دلیل اینکه مردان دستمزدهای بالایی دارند، چیست؟

مردان حامیان مالی قوی دارند و چون برخی از آنان لژیونر هستند و مسابقات آنان پخش تلویزیونی دارد، دستمزدهای بیشتری دریافت می‌کنند. سال پیش شرکت آداک به حمایت مالی از ما پرداخت و وضعیت بهتری داشتیم زیرا برای ما خانه کبدی ایجاد کرد. به نظرم اگر حامیان مالی بهتری پیدا شوند و به این رشته نگاه دیگری داشته باشند، شرایط دستمزد زنان نیز تغییر می کند.

لیگ کبدی ایران از شور و هیجان بالا برخوردار است؟

بله، لیگ‌های کبدی با هیجان و شور بالا برگزار می‌شود زیرا کبدی رشته‌ای تن به تن است و تماشاگران زیادی برای دیدن مسابقات لیگ کبدی حضور می‌یابند.  

شیرین‌ترین تجربه تو از کبدی چیست؟

شیرین‌ترین تجربه ما کسب مدل طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا  بود که یک افتخار بزرگ برای ما و کشورمان محسوب می‌شد.

تلخ‌ترین تجربه‌ات چیست؟

تلخ‌ترین خاطره مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی ایران در گرگان در ۲۰۱۷ بود که در این رقابت‌ها مقام سوم را کسب کردیم. در نیمه نهایی به کره جنوبی باختیم که تجربه تلخ، دور از انتظار و سختی بود.

 

ورزشی
شناسه : 57747
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا