گفت وگوی وزرای خارجه عرب درباره امنیت منطقه در سایه مذاکرات ایران و آمریکا

«محمد بن عبدالرحمن» آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت امنیت منطقه را بررسی کرد.

جهان صنعت نیوز، بن عبدالرحمن در این تماس تلفنی بر حمایت قطر از مذاکرات میان واشنگتن و تهران تأکید کرد.

وزارت امورخارجه قطر همچنین اعلام کرد که بن عبدالرحمن در تماس‌های تلفنی جداگانه با «جراح جابر الأحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت امنیت منطقه را بررسی کرد و بر حمایت قطر از مذاکرات برای دستیابی به راه‌حل‌های پایدار از طریق گفتگو تأکید کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که وزیر امور خارجه قطر در تماس تلفنی با «بدر عبدالعاطی» وزیر امور خارجه مصر تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت امنیت منطقه را بررسی کرده است.

وزارت امورخارجه قطر همچنین از تماس تلفنی بن عبدالرحمن و هاکان فیدان وزیر امورخارجه ترکیه خبر داد و تأکید کرد که دو طرف درباره تلاش های دیپلماتیک برای تقویت امنیت در منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزارت امورخارجه قطر ساعتی پیش نیز اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور، «جی دی ونس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «استیو ویتکاف» فرستاده ویژه آمریکا در حاشیه «اجلاس دریاچه لوسرن» تماس تلفنی مشترکی با «جوزف عون» رئیس جمهور لبنان برقرار کردند.

بر اساس این بیانیه، در این تماس تلفنی، تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای «تقویت پایبندی به آتش‌بس در لبنان در سایه شتاب ایجاد شده در نتیجه حصول تفاهمی بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران» و نیز راهکارهای تقویت این تلاش‌ها با هدف حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای بررسی شد.

وزیر امور خارجه قطر بر حمایت این کشور از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق صلح فراگیر، عادلانه و پایدار در منطقه و موضع ثابت دوحه در قبال جمهوری برادر لبنان و تمامیت ارضی آن تأکید کرد.

رئیس جمهور لبنان نیز از تلاش‌های قطر و میانجی‌گری آن و نیز تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای حمایت از امنیت و ثبات و تقویت گفت‌وگو در منطقه قدردانی کرد.

پیشتر دفتر ریاست جمهوری لبنان با اشاره به گفت‌وگوی عون با مقامات آمریکایی و قطری اعلام کرد که در این گفت وگو در خصوص مساله تثبیت آتش بس در لبنان و توقف حملات رژیم صهیونیستی و گام های لازم در این زمینه از جمله امکان تشکیل یک مجموعه با این هدف، تبادل نظر شد.

طی ساعات گذشته، گزارش‌هایی از کاهش نسبی درگیری‌ها و توقف موقت حملات گسترده به جنوب لبنان منتشر شد، با این حال، اظهارات جدید مقام‌های صهیونیست نشان می‌دهد تل‌آویو قصد حفظ حضور میدانی و تداوم کنترل عملیاتی بر برخی مناطق مرزی را دارد.

پیش‌تر رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده بودند که دستور توقف موقت عملیات نظامی بدون خروج نیروها از مواضع استقرار، صادر شده و ارتش همچنان در نقاطی از جنوب لبنان باقی خواهد ماند.

در مقابل، مقام‌های لبنانی و مقاومت این کشور بارها تأکید کرده‌اند که تثبیت آتش‌بس تنها در صورت توقف کامل تجاوزات، خروج نیروهای اشغالگر و اجرای کامل تعهدات امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: ایرنا

اقتصاد کلان
شناسه : 594479
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *