تایید سه متخصص در ناهنجاری‌های جنین برای سقط درمانی ضروری است

جهان صنعت نیوز:  عباس مسجدی آرانی روز یکشنبه افزود: در حال حاضر حدود ۲۵۰ مورد ناهنجاری جنینی موجب حرج مادر، از پیش توسط سازمان پزشکی قانونی تایید شده است.

وی ادامه داد: همواره سه متخصص در موارد ارجاعی به پزشکی قانونی در مورد حرج مادر موارد را بررسی و اظهارنظر میکنند، اما این روند موجب اطاله کارشناسی، تحمیل هزینه اضافی به مردم و اتلاف وقت آنهاست، در عین حال هم عده ای معتقدند که در شرایطی که موارد حرج مادر احصا و مشخص شده است، چرا باید مردم اذیت شوند و آن ها را در موارد مشابهی که قبلا در فهرست مصادیق حرج مادر آمده، به سه متخصص ارجاع دهیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: این در حالی است که عده ای هم اعتقاد دارند که پرونده های سقط درمانی با موضوع حرج باید به صورت جداگانه بررسی شود، زیرا ممکن است یک ناهنجاری برای یک مادر حرج و برای مادر دیگر حرج نباشد، در حالی که ناهنجاری های فهرست شده به طور عام موجب حرج مادر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بنابر این بهتر است که با در نظر گرفتن تمهیدات، راهکارها و رایزنی ها، زمینه هایی فراهم شود که برای به زحمت نینداختن مردم و تحمیل کار اضافه به آن ها کسب تایید سه متخصص برای حرج مادر در ناهنجاری های جنینی حذف شود.

مسجدی آرانی گفت: شاید تایید سه متخصص برای حرج مادر در سقط درمانی سخت باشد، اما مهم است چرا که تا صحت شرعی و قانونی و پزشکی ثابت نشود نمی توان مجوز سقط درمانی  صادر کرد.

ماده واحده – سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

این قانون مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی دهم خرداد ماه سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۲۵خرداد ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

مواردی که شامل سقط درمانی، شامل موارد جنینی و موارد مادری است، موارد جنینی شامل کلیه ناهنجاری های است که موجب حرج مادر است، موارد مادری نیزشامل کلیه بیماری هایی که ادامه بارداری خطر جانی مادر را به همراه داشته باشد، صدور مجوز سقط جنین شامل هر نوع عقب افتادگی یا نواقص خلقتی جنینی نمی شود این مجوز فقط برای آن دسته از اختلالات جنینی صادر می­ شود که موجب حرج مادر شود.

چنانچه بیش از ۱۹ هفته از سن حاملگی ( LMP ) بگذرد حتی با وجود اختلالات جنینی موجب حرج مادر، امکان صدور مجوز به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

اخبار برگزیده
شناسه : 59763
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا