خودروهای هیبریدی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون گرانتر شدند
جهان صنعت نیوز: با گذشت چند روز از آغاز سهیمهبندی بنزین و بالا رفتن قیمت سوخت، گزارشها از افزایش قیمت خودرو حکایت دارد.
در گزارشی این افزایش قیمت برای خودروهای هیبریدی را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.
به گفته فعالان بازار، خودروهای تویاتای مدلهای”کمری” و “پریوس” حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتهاند؛ در مورد هیوندا سوناتا این افزایش قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان بوده است. قیمت پراید ۱۱۱ هم امروز در بازار آزاد حدود ۵۲ میلیون تومان بوده است.
دولت ایران قیمت هر لیتر بنزین سهمیهبندی شده را اخیرا هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد را ۳ هزار تومان اعلام کرد؛ قیمت هر لیتر بنزین سوپر هم سه هزار و ۵۰۰ تومان است.
سهیمه ماهانه بنزین برای خودروهای شخصی هم ۶۰ لیتر اعلام شده است.
در خبری دیگر آرش رنگی، نمایشگاهداری در غرب تهران گفته است: بازار خودرو پس از سهمیهبندی بنزین راکد شد اما قیمتها از پنج میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان رشد کرد؛ به گونهای که خودروهای محدوده قیمتی تا ۱۰۰ میلیون تومان حدود پنج میلیون تومان، خودروهای محدوده ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی، بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی بالای ۳۰۰ میلیون تومان، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش داشت.”
به گفته بعضی از فعالان بازار با اعلام قیمتهای جدید بنزین، “بعضی فروشندگان و دلالان معاملات را با پیش بینی افزایش قیمتها متوقف کردند.”
بعضی نمایشگاهداران خودرو میگویند تویوتا “پریوس” که مدل هیبریدی است بعد از افزایش قیمت بنزین حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته است: “نقدینگی سرگردان در دست مردم رقم بالایی است و این شرایط احتمال هجوم مردم برای خرید خودروها را افزایش می دهد.”
با افزایش قیمت سوخت، انتظار میرود تقاضا برای خودروهای کممصرف و دوگانه سوز افزایش یابد و خودروهای پرمصرف مانند گذشته با استقبال مواجه نشوند.
اتفاقات اخیر در مورد قیمت بنزین در حالی است که هفته پیش و قبل از تصمیم جدید دولت ایران، قیمت بعضی از خودروهای پرتیراژ داخلی در مقایسه با دو هفته پیش افزایش یافته بود.
در این مدت قیمت بیشتر محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.
طی دو سال اخیر و با اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران و سخت شدن تامین قطعات و مواد اولیه و همچنین مشکلات ناشی از مراودات بانکی، تولید خودرو در ایران کاهش یافت و همزمان اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار افزایش یافت, این خود به روان شدن نقدینگی به بازار خودرو منجر شد.
بعضی از فعالان صنعت خودروسازی افزایش قیمت خودرو از زمان اجرایی شدن تحریمهای ایالات متحده علیه ایران را به مسائلی نظیر کمبود تخصیص ارز و ترخیص ضعیف قطعات از گمرک هم نسبت میدهند.
دو هفته پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) دستور ۱۰۴۸ خودروی دپو شده در گمرک را صادر کرد که تا کنون این خودروها ترخیص نشدهاند؛ همه اینها خودروهایی هستند که حجم موتورشان زیر ۲۵۰۰ سیسی است و عمدتا متعلق به یک شرکت خودروسازی هستند.
این خودروها از دی ماه سال قبل تا کنون امکان ترخیص پیدا نکردهاند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهلینک کوتاه :