نبود نقشه راه مشکل فعالان اقتصادی است

جهان صنعت نیوز: غلامحسین شافعی ، روز چهارشنبه در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با بیان اینکه مشکل کشور ما فراتر از موضوع اقتصاد کلان و خرد است، افزود: ما در سیستم قاعده گذاری مشکل داریم و تا زمانی که این سیستم تغییر نیابد و مسیر گذشته را همچنان طی کنیم، مشکل اقتصاد کشور حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان در دوران جدید با اعمال شاقه کالا صادر کردند، اظهار داشت: صادرکنندگان نیاز به پول ندارند، بلکه توقع آن ها برداشتن سنگ های جلوی پایشان است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در میدان نابرابری که در امر صادرات برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد شده است، به جای حمایت از آنان در برخی مواقع مشت بر سینه شان کوبیده می شود.

غلامحسین شافعی ، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب برای رونق تولید و تاکید بر لزوم بسترسازی لازم برای تحقق منویات رهبری، ادامه داد: بجای تکرار بیانات رهبری باید با بسترسازی زمینه پیاده شدن توصیه های ایشان در اقتصاد کشور فراهم شود، زیرا تولید با توصیه، حرف و شعار رونق نمی یابد.

وی یادآوری کرد: بخش خصوصی، مجلس، دولت، قوه قضائیه و حاکمیت بجای اینکه بدنبال جلب رضایت مردم باشند، باید مصلحت مردم را در نظر بگیرند و سیاست گذاران باید مصلحت جامعه را ترجیح داده و برنامه ریزی و سیاست گذاری در این راستا باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم استفاده بخش خصوصی و دولتی برای توسعه صادرات غیرنفتی از موقعیتی که دشمن با اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است، گفت: باید ساختار بودجه ریزی تغییر و اصلاح شود.

شافعی، با انتقاد از تمرکز برنامه ریزی در مرکز و نسخه پیچی برای کل کشور، افزود: باید برنامه های توسعه ای با دخالت های منطقه ای توام باشد، چنانچه برنامه های منطقه ای جمع آوری و بر اسااس آن ها در مکز کشور برنامه جامعی تدوین شود.

وی بر لزوم افزایش اختیارات استانداران تاکید کرد و گفت: استانداران باید صاحب اختیار شوند و به آن ها به چشم والی نگاه کرد و نگاه هزینه ای و بودجه به استانداران باید به نگاه درآمدی تبدیل شود.

شافعی، ادامه داد: با افزایش حیطه وظایف استانداران می توان از استعدادهای نهفته استان ها برای توسعه کشور استفاده کرد.

بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور ۵ کشور ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق و روسای اتاق های بازرگانی برخی از مراکز استان ها صبح و عصر امروز در تالار مصلی تبریز برگزار می شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 62942
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا