دادستانی اسرائیل علیه نتانیاهو اعلام جرم کرد

جهان صنعت نیوز: دادستانی اسرائیل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را رسما به دریافت رشوه، فریب و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم کرده است.

اویخای مندلبلیت، دادستان کل، روز پنجشنبه (۲۱ نوامبر) پس از ماه ها تحقیقات قضایی تصمیم خود را در بیانیه‌ای اعلام کرد.

این برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل است که علیه یک نخست‌وزیر این کشور در زمان حکومت اعلام جرم می‌شود.

بنیامین نتانیاهو متهم است که برای این که پوشش خبری مثبت به او داده شود با شماری از مالکان رسانه های خصوصی اسرائیل بده بستان های مخفیانه ای داشته یا این که به طور غیرقانونی از افراد ثروتمند هدایایی به ارزش صدها هزار دلار دریافت کرده است.

نتانیاهو اتهامات را رد کرده و آنها را “سیاسی” خوانده است. نخست وزیر اسرائیل می گوید مخالفانش می خواهند از طریق “کودتا” او را کنار بزنند.

نتانیاهو گفته است از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کند. انتظار می رود که مخالفان وی از دیوان عالی بخواهند که در این خصوص رای بدهد. آنها معتقدند که یک نخست وزیر نمی تواند در حالی که با اتهامات جدی مواجه است به وظایف خود عمل کند.

بیانیه دادستان کل اسرائیل در شرایطی صورت می‌گیرد که به رغم برگزاری دو انتخابات سراسری در این کشور، احزاب نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت جدید به توافق برسند.

بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید اسرائیل روز گذشته به رئیس جمهوری این کشور گفت که تلاش یک ماهه او برای تشکیل یک دولت ائتلافی به جایی نرسیده است.

رئیس‌جمهوری اسرائیل ۲۱ روز به نمایندگان مجلس فرصت داده تا نخست‌وزیر جدید را انتخاب کنند. در غیر این صورت انتخابات جدیدی در این کشور برگزار خواهد شد.

بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید، در واکنش گفت: “این یک روز غم انگیز برای اسرائیل است.”

آویگدور لیبرمن، رئیس حزب راستگرای “اسرائیل خانه ماست” نیز گفت: “این یک روز دشوار برای کشور اسرائیل است. ما باید اجازه بدهیم که روال قانونی پیش برود و به نخست وزیر این فرصت را بدهیم که در دادگاه بی گناهی خود را ثابت کند.”

ایمن عوده، از سیاستمداران عرب اسرائیل، گفت: “نژادپرستی و نفرت پراکنی او در زندان ناپدید نخواهد شد. این وظیفه به برعهده ما – عرب ها و یهودیان – است که با هم دیگر یک جامعه مسالمت جو بسازیم – یک دموکراسی برابر که به همه شهروندان خود خدمت کند.”

عمیر پیرتس، رهبر حزب کارگر، هم گفت: “اتهامات نتانیاهو سبب آن بوده که دولت اسرائیل تشکیل نشود. در یک دموکراسی ما نمی توانیم نخست وزیری را بپذیریم که علیه او اعلام جرم شده باشد.”

بنیامین نتانیاهو که در تابستان امسال رکود طولانی ترین دوره نخست وزیری اسرائیل را شکست، از سال ۲۰۰۹ در سه دوره متوالی زمام قدرت را در دست داشت. او همچنین از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ هم این سمت را در اختیار داشت.

عمومی
شناسه : 63249
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا