پنج مزیت برتر ویتامین D

جهان صنعت نیوز: تا همین چند سال پیش از ویتامین دی تنها به عنوان یک ویتامین ویتامین مورد نیاز برای استخوان‌ها یاد میشد اما کمبود ویتامین دی در بدن میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سکته، برخی‌ سرطان ها، دیابت نوع ۱، ام اس‌، سل و حتی آنفولانزا شود اما در این متن ما تنها روی مزایای مثبت آن تمرکز خواهیم داشت.

ویتامین دی چیست؟

تقریبا همه انواع بافت‌ها و سلول‌های در بدن دارای گیرنده‌های ویتامین دی هستند، به این معنی‌ که ویتامین دی در واقع یک هورمون ضروری است که نقش حیاتی در بسیاری از فرایند‌های فیزیولوژیکی بدن ایفا می‌کند.

هنگامی که ویتامین دی را مصرف یا در پوستمان ساخته میشود (از طریق قرار گرفتن زیر نور خورشید)، در بدن تبدیل به ویتامین دی۳ میشود.این ماده نیز در بدن تقریبا از فعالیت هر بافتی نظیر قلب، مغز و حتی سلول‌های چربی‌ حمایت می‌کند. همچنین باعث تنظیم کنترل فعالیت‌های ایمنی، متابولیسم و حتی رشد و گسترش سلول‌ها نیز می‌باشد.همانطور که می‌بینید به این ویتامین باید توجه بسیار بیشتری از آنچه که طی‌ این چند دهه صورت گرفته است شود.

مزیت ۱ : ویتامین دی از سلامت قلب حمایت می‌کند

کمبود ویتامین دی با بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط تنگاتنگ می‌باشد و این موضوع خود به تنهایی میتواند گویای بیماری‌های گردش خون نظیر حملات قلبی و سکته باشد.کمبود ویتامین دی افزایش احتمال مرگ توسط حملات قلبی را ۴۲% افزایش میدهد و میزان سکته را نیز بین ۴۹% تا ۶۴% افزایش میدهد.دلیل اینکه ویتامین دی تا این حد نقش بزرگی‌ در سلامت سیستم قلبی عروقی ایفا می‌کند این است که قلب یک ماهیچه می‌باشد و سیستم گردش خون نیز دارای تعداد فراوانی‌ گیرنده‌های ویتامین دی در خود می‌باشد که این امر خود نشان میدهد که بدن چه میزان برای حفظ سطح مطلوب سلامت و عملکرد قلب به این ماده نیاز دارد.

بنابراین جای هیچ تعجبی ندارد که تحقیقات نشان دهند مصرف مقادیر کافی‌ ویتامین دی باعث بهبود سلامت قلب از چندین راه میشود :

ویتامین دی باعث کاهش سطح تریگلیسیرید‌های در خون میشود که نوعی از چربی‌‌ها هستند که میتوانند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند اگر سطح آنها بیش از حد بالا رود.

 ویتامین دی باعث بهبود فشار خون و جریان خون از طریق ایجاد آرامش در رگ های خونی میشود.

 ویتامین دی باعث بهبود عملکرد اندوتلیوم میشود که یک لایه نازک از سلول‌ها می‌باشد که سطح داخلی‌ رگ های خونی و رگ های لنفاوی را میپوشاند.

 ویتامین دی باعث بهبود پروفایل کلسترول در بدن میشود.

مزیت ۲ : ویتامین دی باعث حفظ حساسیت سلول‌ها به انسولین میشود

کمبود ویتامین دی در بدن میتواند تقریبا شما را دو برابر بیشتر در معرض رسیدن به مرحله پیش دیابتی قرار دهد که در نهایت و با پیشرفت بیشتر میتواند منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.تنها با اطمینان حاصل کردن از دریافت مقادیر کافی‌ ویتامین دی شما به شکل قابل توجهی‌ میتوانید احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهید اما تحقیقات نشان میدهند که حتی افرادی که دارای مشکلات مربوط به انسولین نیز هستند میتوانند از این مزایا استفاده کنند (همچنین آنهایی که دارای دیابت هستند).

حفظ حساسیت سلول‌ها به انسولین نه تنها باعث کمک به حفظ سلامت بدن بلکه باعث کمک به عضله‌ سازی نیز میشود. تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین دی حتی دارای دیگر خواص مربوط به عضله‌ سازی نیز می‌باشد : این ویتامین میتواند باعث تقویت اثر عضله‌ سازی آمینو اسید لوسین شود.

مزیت ۳ : ویتامین دی مغز شما را سالم حفظ می‌کند

کمبود سطح ویتامین دی در بدن به شکل قابل توجهی‌ میتواند باعث کاهش سطح ادراکات شناختی‌ نظیر ایجاد بیماری آلزایمر و زوال عقل شود. این موضوع به این دلیل است که مغز دارای گیرنده‌های بسیار زیادی از ویتامین دی در خود می‌باشد و برای مقابله با فرایند‌های تخریبی‌ به شدت نیازمند این هورمون می‌باشد. به علاوه ویتامین دی یک نقش بسیار حیاتی در رشد سلول‌های عصبی جدید، انتقال تکانه‌های عصبی و حفظ آن و حفظ “ انعطاف پذیری مغزی “ میشود که این امر برای فعالیت‌های مربوط به یادگیری و حافظه بسیار حیاتی می‌باشد. ویتامین دی در مغز بسیار قدرتمند می‌باشد به طوری که تحقیقات نشان میدهند این ویتامین میتواند باعث کاهش تحلیل اثرات مرتبط با آلزایمر و جلوگیری از تخریب اعصاب در بیماران مبتلا به پارکینسون شود.

مزیت ۴ : ویتامین دی شما را در برابر سرطان محافظت می‌کند

کمبود سطح ویتامین دی در بدن به شکل قابل توجهی‌ میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها نظیر سرطان سینه، تیروئید و مثانه شود.این همبستگی‌ به دلیل این می‌باشد که گیرنده‌های ویتامین دی باعث تنظیم چندین فرایند مرتبط با واکنش‌های ایمنی به سلول‌های سرطانی، رشد تومور و التهابات میشوند. مصرف ویتامین دی باعث کاهش اثر تومور زای استروژن، کاهش انتشار تومور‌ها بر اثر سرطان پروستات و کاهش سطح پروتین تومور زای بتا کاتنین و در عین حال افزایش سطح پروتین ضد توموردیده شود.

مزیت ۵ : ویتامین دی باعث حفظ سلامت دستگاه ایمنی میشود

سلول‌های ایمنی به منظور چگونگی‌ تنظیم واکنش خود به تهدیدات در بدن به ویتامین دی متکی‌ هستند، اول به وسیله حمله و نابودی آنها و سپس پاکسازی و رفتن روی حالت آماده باش. به همین دلیل است که کمبود سطح ویتامین دی در بدن مرتبط با پیشرفت بیماری‌های خود ایمنی نظیر دیابت نوع ۱، پسوزیاریس، روماتیسم مفصلی و ام اس‌ می‌باشد.

منابع خوب ویتامین دی چه میباشند؟

همانطور که احتمالا میدانید بدن ما به اندازه کافی‌ ویتامین دی برای حفظ سطح مطلوب آن نمی‌تواند تولید کند، ما باید مقادیر اضافه این ویتامین را از طریق رژیم غذایی، نور خورشید یا مصرف مکمل آن تامین کنیم. ویتامین دی را به سختی می‌توان از طریق طبیعت تامین کرد.شما میتوانید در مواد غذایی نظیر جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ مقادیر کمی‌ از آن را یافت کنید و همچنین میتوانید مقادیر کمی‌ بیشتر را از طریق مصرف ماهی‌‌های چرب نظیر سالمون، تن و ماهی‌ خال مخالی به دست آورید که هر کدام از آنها در هر انس دارای چیزی بین ۵۰ تا ۱۵۰ واحد ویتامین دی هستند. روغن جگر ماهی‌ کاد را با اختلاف می‌توان بهترین منبع غذایی ویتامین دی دانست که در هر قاشق غذاخوری از این روغن ۱۳۰۰ واحد ویتامین دی وجود دارد.

شما همچنین میتوانید ویتامین دی را در انواع مختلفی‌ از مواد غذایی غنی شده نظیر شیر، غلات صبحانه، آب پرتغال و مارگارین یافت کنید اما اگر بخواهید از یک رژیم غذایی معقول استفاده کنید نمیتوانید از طریق مصرف این مواد غذایی مقادیر کافی‌ ویتامین دی را تامین کنید. هنگامی که اشعه فرا بنفش خورشید با پوست ما برخورد می‌کند میتواند در بدن نفوذ کرده و با نوعی از کلسترول واکنش نشان داده و باعث تولید ویتامین دی شود.هرچه میزان قرار گیری پوست در معرض نور خورشید بیشتر باشد و هرچه میزان اشعه قویتر باشد تولید ویتامین دی نیز بیشتر میشود.

تحقیقات نشان داده است که اگر ۲۵% پوست بدن ما در معرض نور خورشید قرار بگیرد بدن میتواند تا ۴۰۰ واحد ویتامین دی تنها در عرض ۳-۶ دقیقه با آفتاب ۱۲ ظهر فلوریدا تولید کند. همانطور که می‌بینید برای دستیابی به سطح مطلوب ویتامین دی شما می‌بایست روزانه چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه حمام آفتاب بگیرید و مطمئنا اکثر افراد چنین زمانی‌ را ندارند.به همین دلیل است که من پیشنهاد می‌کنم راه ساده را انتخاب کرده و مشورت پزشک یک مکمل ویتامین دی مصرف کنید. این مکمل ارزان و کارامد می‌باشد و میتواند به شکل منعطفی در رژیم غذایی شما استفاده شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 63709
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا