وزیر صمت: میدانستیم گرانی بنزین روی سایرکالاها اثر میگذارد
جهان صنعت نیوز: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رشد قیمت کرایهها و محصولات فولادی و خوراکی گفت اگر قیمت گازوییل بالا برود، فاتحه کشور خوانده میشود. رئیس مجلس پیشنهاد کرده که دولت برای کنترل قیمتها از “ظرفیت بسیج” استفاده کند.
چند نماینده در جلسه علنی مجلس در دوشنبه چهارم آذر به مشکلات و پیامدهای ناشی از افزایش بهای بنزین پرداختند. در این جلسه که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، نماینده مردم آباده هشدار داد که با افزایش قیمت گازوییل “فاتحه کشور خوانده میشود.”
رحیم زارع، نماینده آباده و عضو کمیسیون اقتصادی، از رشد ۱۵درصدی محصولات فولادی، افزایش ۳۰درصدی کرایه وانتبار و تاکسیها، رشد ۴۰درصدی گاز مایع، افزایش ۲۰درصدی بهای برنج وارداتی و تخم مرغ، گرانی هر کیسه آرد و جهش ۲۵درصدی قیمت کود شیمیایی خبر داد و از دولت انتقاد کرد که هنوز نتوانسته پس از ۱۱ سال سیستم شناسایی درآمد خانوارها و بانک اطلاعاتی را مشخص و تکمیل کند: «افراد زیادی به ما پیامک میدهند که نیازمند هستند و تا کنون مابهالتفاوتی دریافت نکردهاند.»
داود محمدی، نماینده قزوین و رئیس کمیسیون اصل ۹۰نیز عنوان کرد که دولت در کنترل قیمتها موفق نبوده و مردم زیر بار افزایش بهای کالا و خدمات قرار گرفتهاند. او گفت: « در روزهای اخیر سیل فراوانی از مراجعات و تماسهای مردمی را داشتیم که حاکی از عدم پرداخت، درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حساب آنها است…»
نادر قاضیپور، نماینده ارومیه نیز خواهان شفاف شدن پولهای واریز شده و اثبات ادعای دولت شد که میگوید ۶۰ میلیون نفر یارانه حاصل از افزایش بهای بنزین را خواهند گرفت. او گفت: «این ۶۰میلیون نفری که پول به آنها تعلق گرفته کجا هستند؟ آنها را به ما نشان دهید.»
همزمان، علی لاریجانی رئبس مجلس خواستار آن شد که دولت در گام نخست، قیمت کالاهایی را کنترل کند که در شرکتهای دولتی تولید میشوند یا واردات آنها بر عهده دولت است. او خطاب به وزیر صنعت گفت: «بعضا شنیده میشود برخی از شرکتهای دولتی و حتی خودروسازیها قیمتها را بالا بردهاند.» لاریجانی پیشنهاد داد که دولت برای نظارت بر موضوع قیمت کالاها از “ظرفیت بسیج” استفاده کند.
وزیر صمت: جهش آمار شکایتها
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اذعان کرد که دولت از تاثیر افزایش قیمت بنزین روی قیمت باقی کالاها مطلع بود. او در باره تاثیر قیمت بنزین روی کرایه تاکسیها گفت: «میپذیریم افزایش قیمت بنزین بر روی این بخش تاثیرگذار است و ما در تلاش هستیم تا افزایش معقول در این بخش داشته باشیم.»
رحمانی که تنها پنج روز قبل مدعی شده بود هیچ دلیلی برای گرانی وجود ندارد گفت: «ما میدانستیم گرانی بنزین روی قیمت بقیه کالاها تاثیر میگذارد، آمار شکایتها از روز گرانی بنزین بیشتر شده و ۴۵ درصد بر پروندههایی که به تعزیرات آمده، افزوده شده… ما فقط دنبال مبارزه با جو روانی گرانی بودهایم.»
سایر مسئولان وزارت صنعت هم پیشتر تاکید کرده بودند که هیچ خبری از گرانی نخواهد بود. به طور مثال، یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: مردم نگرانی نداشته باشند. با تشدید نظارت بر بازار هیچ کالای وارداتی یا داخلی رشد قیمت نخواهد داشت.
رحمانی در عین حال عنوان کرد که که براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، هیچ دستگاه دولتی تا پایان سال حق افزایش قیمت ندارد: «حتی بخشهایی که قبل از اجرای این طرح مجوز افزایش قیمت دریافت کرده بودند و هنوز اعمال نشده بود مصوبه آنها لغو شد. هیچ یک از دستگاههای دولتی حق افزایش قیمت هیچ کالایی را تا پایان سال ندارند.»
حسین راغفر، اقتصاددان و از منتقدان سیاستهای نئولیبرالی و خصوصیسازی، پیشتر در گفتوگویی با وبسایت “فرارو” عنوان کرده که دولت بهتر بود مبلغ حاصل از افزایش بهای بنزین را صرف حمایتهای کالایی و خدماتی از جمله آموزش و بهداشت رایگان یا حمل و نقل ارزان میکرد تا مردم کمتر احساس تبعیض کنند: «پرداخت منایع حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم بار بسیار سنگینی است که دولت بر روی دوش خود انداخته، اینکه ماهانه ۳۱ هزار میلیارد تومان به صورت نقد علاوه بر یارانه فعلی به مردم داده، شود آثار تورمی بسیاری به دنبال خود دارد.»
به اعتقاد این استاد دانشگاه، خروج از وضعیت فعلی مستلزم آن است که دولت منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را نقدی به مردم ندهد بلکه آن را صرف ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید بکند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهلینک کوتاه :