کمبود ویتامین دی تاثیر قطعی در سقط جنین دارد

جهان صنعت نیوز: دکتر فرناز فاطمی افزود: کمبود ویتامین D، علاوه بر افزایش احتمال سقط، می‌تواند با اختلالات دیگری از جمله دردهای عضلانی، تعریق زیاد، مشکلات گوارشی، ضعف سیستم ایمنی بدن، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها همراهی داشته باشد.

سقط مکرر به ۲ بار یا بیشتر از دست دادن محصول حاملگی به‌طور پیاپی، در سن بارداری کمتر از ۲۰ هفته، اطلاق می‌شود.

وی بیان داشت: کمبود این ویتامین به غیر از سقط، می‌تواند با عوارض دیگر بارداری از جمله فشار بارداری و مسمومیت بارداری، احتمال زایمان زودرس، دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن کم همراه باشد.

این جراح و متخصص زنان افزود: نتیجه مطالعات نشان می‌دهد در زنانی که ویتامین D طبیعی دارند ۱۰ درصد شانس باردار شدن و همچنین ۱۵ درصد احتمال تولد نوزاد زنده بیشتر است.

فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا اضافه کرد: افرادی که قصد بارداری دارند قبل از این دوران، سطح ویتامین D خود را بررسی کنند و در صورت کمبود، آن را به حد طبیعی برسانند و بعد باردار شوند.

در دوران بارداری می توان کمبود ویتامین D را جبران کرد

وی با اشاره به اینکه در دوران بارداری می‌توان کمبود ویتامین را جبران کرد، گفت: بررسی سطح این ویتامین، جزو آزمایش‌های روتین بارداری است و کسانی که کمبود دارند، می‌توانند ویتامین D دریافت کنند.

فاطمی ادامه داد: هرچند مکمل‌های ویتامینی که در دوران بارداری مصرف می‌شود از مقداری ویتامین D هم برخوردار است، اما ممکن است این مقدار ناچیز بوده و مادران بارداری که دچار کمبود این ویتامین هستند، باید مکمل بیشتری مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف این ویتامین نباید بیشتر از حد طبیعی باشد، افزود: همان طور که کمبود ویتامین مضر است، مصرف اضافی آن هم عوارضی دارد، چون این ویتامین محلول در چربی بوده و افزایش سطح آن می‌تواند سبب مسمومیت شود.

فلوشیپ ناباروری بیان داشت: این مسمومیت در مراحل اولیه با عوارضی مانند تهوع و استفراغ، اسهال یا یبوست همراه است و در مراحل شدیدتر می‌تواند با علائمی مانند سردرد مداوم، بی نظمی ضربان قلب و حتی نارسایی کلیه همراه باشد.

وی ادامه داد: میزان مصرف این ویتامین به خصوص در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک باشد و معمولا مصرف بیشتر ار ۲۰۰۰ واحد در روز مجاز نیست.

مصرف به اندازه ویتامین D عوارضی بر روی جنین ندارد

جراح و متخصص زنان و عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا اظهار داشت: مصرف ویتامین D در دوران بارداری در صورتی که صحیح و به اندازه باشد، عوارضی بر جنین ندارد.

فاطمی با اشاره به اینکه ایرانیان دارای کمبود فراوان این ویتامین هستند، گفت: براساس تحقیقی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد در مردان ۴۰ درصد کمبود این ویتامین وجود دارد و در زنان این کمبود به ۶۰ درصد می‌رسد و در دوران بارداری هم حدود ۶۰ درصد زنان باردار دچار کمبود این ویتامین هستند.

وی با اشاره به اینکه ویتامین D معمولا از طریق غذاها تامین نمی شود، گفت: هرچند در غذاهایی مانند ماهی، زرده تخم مرغ، مغز بادام و لبنیات غنی شده، مقداری ویتامین وجود دارد ولی کلا محصولات غذایی، ویتامین D فراوانی ندارد و برای جبران کمبود آن، بهتر است از مکمل‌ها استفاده کنند.

مصرف ویتامین D در دوران بارداری ممنوع نیست

فاطمی تاکید کرد مادران بارداری که کمبود ویتامین D دارند با تجویز پزشک می‌توانند از مکمل‌ها برای رفع این کمبود استفاده کنند؛ به عبارتی مصرف ویتامین D در دوران بارداری ممنوع نیست.

وی به دلایل سقط مکرر اشاره کرد و گفت: سقط مکرر موضوع پیچیده‌ای است و دلایل متعددی دارد. از جمله آن عوامل ژنتیک، مشکلات ایمونولوژیک، مشکلات آناتومیک از جمله رحمی و همچنین کمبود ویتامین D می تواند نقش مهمی در بروز سقط داشته باشد.

جراح و متخصص زنان افزود: کسانی که قصد بارداری دارند حتما قبل از آن با پزشک زنان مشاوره قبل از بارداری داشته باشد و آزمایشات را انجام دهند و موارد را بررسی کنند و بعد از آگاهی از سلامتی کامل اقدام به بارداری کنند.

فاطمی گفت: اگر ویتامین D بالای ۳۰ باشد، وضعیت نرمال است و اگر بین ۲۰ تا ۳۰ باشد این فرد دارای کمبود می‌باشد و کمتر از ۱۰ ، فرد دچار کمبود شدید است. بهتر است زنان قبل از بارداری این عدد را به ۳۰ برسانند.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 65301
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا