افت تجارت ایران و چین به کمترین میزان در یک دهه

جهان صنعت نیوز: آمارهای جدید گمرک چین حاکی است که تجارت دوجانبه با ایران در ماه اکتبر سال جاری به کمترین میزان طی یک دهه گذشته افت کرده است.

طی ماه اکتبر تجارت دوجانبه چین با ایران به حدود یک میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار سقوط کرده که نسبت به اکتبر پارسال ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ۱۰ ماه سال جاری میلادی، کل صادرات چین به ایران با افتی بالای ۳۹ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال به ۷٫۸ میلیارد دلار و وارداتش از ایران با افتی بالای ۳۶ درصدی به ۱۱٫۷ میلیارد دلار سقوط کرده‌است.

چین بزرگترین مشتری نفتی ایران قبل از تحریم‌ها بود و روزانه بالای ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می‌کرد. گزارش‌های گمرکی چین حاکی است که این رقم طی ماه‌های گذشته به حدود ۱۴۰ هزار بشکه سقوط کرده است. هم‌اکنون چین و سوریه تنها مشتریان رسمی نفت ایران هستند.

شرکت‌های ساینوپک و سی‌ان‌پی‌سی چین پیش از تحریم‌های آمریکا در میادین آزادگان و یادآوران ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند و بر اساس قرارداد، ایران بدهی آنها را به جای پرداخت پول، با تحویل نفت تسویه می‌کند.

هنوز معلوم نیست آیا ایران از بابت تحول نفت به سوریه پولی دریافت می‌کند یا نه، اما بر اساس آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، ایران طی ماه‌های گذشته به‌طور متوسط روزانه ۶۶ هزار بشکه نفت به سوریه تحویل داده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 66134
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا