گونه نادر سوسمار دم تیغی در دشت ریگان مشاهده شد

جهان صنعت نیوز: حمزه ابراهیمی افزود : این گونه نادر منحصر به فرد که ۶سال قبل در دشت سیف الدینی ریگان مشاهده شده بود به تازگی در دشت های  این شهرستان نیز مشاهده شده است.

وی بیان داشت : سوسمار دم تیغی ایرانی حدود ۱۴۷ سال پیش از سوی محققی بنام استرُچ درحاشیه کویر لوت مشاهده و توصیف شد و  ۱۳ سال بعد هم محققی بنام بولانژه حضور این گونه کمیاب سوسمار را در حوالی ریگان گزارش کرد .

رئیس اداره محیط زیست ریگان عنوان کرد : این سوسمار دم تیغی ایرانی را ۶ سال قبل دانشجویی علاقه مند در دشت سیف الدینی در ۶۵ کیلومتری جنوب شهرستان  ریگان مشاهده و زنده گیری و پس از کارهای مطالعاتی در همین دشت رها کرد.

ابراهیمی اظهار داشت  : بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست گونه مذکور تحت حمایت و حفاظت است و چون در معرض تهدید و احتمال انقراض نسل قرار دارد مردم باید در حفظ آن بکوشند.

وی گفت : سوسمار دم تیغی ایرانی در بخش شرقی فلات مرکزی ایران ،جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاههای بیابانی و نیمه بیابانی خشک در دشتهای ریگزار، سنگریزه ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته ای ،درختچه ای زندگی می کند.

رئیس اداره محیط زیست ریگان افزود:  این گونه روزهای گرم و آفتابی در اواسط روز فعالیت  و لانه آن شامل سوراخهایی است که در زمین حفر می کند.

ابراهیمی گفت: تاکنون در ایران بیش از ۱۲۵ گونه سوسمار شناسایی شده اند که به هیچ وجه سمی نبوده و از ارزش بسیار بالایی در حفظ و تعادل اکوسیستم ها برخوردار هستند.

به گفته ابراهیم  این سوسمار دم تیغی بر اساس شرایط منطقه تغییر رنگ نیز می دهد.

شهرستان ریگان با  زیستگاه گونه های نادر جانوری تا مرکز استان ۲۸۵کیلومتر فاصله دارد.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 67062
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا