ایران طرح‌های سازگاری با کم آبی را با همکاری همسایگان اجرا می‌کند

جهان صنعت نیوز: رضا اردکانیان روز پنجشنبه در حاشیه دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری در محل سالن اجلاس سران افزود: در نظر گرفتن شرایط کم آبی و برنامه‌های منطبق با آن جزو برنامه پیشنهادی در این اجلاسیه است.

وی ادامه داد: در کشور برنامه‌های خوبی داریم که تلاش می‌شود به ویژه در حوضه‌های آبریز مشترک با مشارکت کشورهای منطقه اجرایی شود.

وزیر نیرو گفت: موضوع حوضه‌های آبریز مشترک و رودخانه‌های مرزی حایز اهمیت است و ایران از حیث تنوع مسایل در این زمینه شاید اگر نگوییم بی‌نظیر که کم نظیر است. در مرزهای شرقی و شمال شرق پایین دست حوضه آبریز و در غرب به عنوان بالادست با همسایگان خود همکاری داریم.

به گفته وی با تنوعی از مسایل مختلف حوضه‌های آبریز مختلف مواجه هستیم و تمرکز این مرکز به طور خاص بر همکاری‌های خاص در حوزه مسایل شهری و روستایی و درون سرزمینی است.

اردکانیان تصریح کرد: وقتی وزرای آب ایران و افغانستان کنار هم بنشینند، این ارتباط و همفکری به حوضه رودخانه‌های مشترک هم کشیده می‌شود. با ترکیه و عراق هم اینگونه است و همکاران ما در امور خارجه هم مشارکت می‌کنند و این مرکز در حوزه مسایل آب‌های مرزی رسمی ورودی نخواهد داشت ولی فرصت صحبت و کنار هم نشستن، این امکان را فراهم می‌کند که به این مسایل هم پرداخته شود.

وزیر نیرو ادامه داد: این مرکز را مانند شرکت سهامی تلقی کنید که سالانه یکبار جلسه مجمع عمومی آن برگزار می‌شود و البته در دیگر ایام سال تعطیل نیست و همراه با کار خود، سالانه یکبار صاحبان سهام برای تصویب برنامه سال بعد و بودجه دور هم جمع می‌شوند و این که انتظار داشته باشیم در این جلسه یک روزه همه طرح‌ها تعیین تکلیف شود عملی نیست چرا که مرکز در طول سال فعالیت دارد و گزارش خواهد داد و بخشی از فعالیت‌های آن در دیگر کشورهاست.

صدور خدمات فنی و مهندسی مورد توجه است

اردکانیان با بیان اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی جزو مهمترین برنامه‌ها است، ادامه داد: حوزه‌های آب و برق در راس برنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار دارند. بنابراین امید است بتوان برای صدور بیشتر خدمات فنی و مهندسی از ظرفیت به وجود آمده استفاده کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: حدود ۱۱ پیشنهاد همکاری تنظیم و پیشتر ارسال شده و علاوه بر این، امکان ارائه پیشنهادهای دیگر وجود دارد. یک موضوع مهم پروژه‌ای به نام افزایش آگاهی‌های عمومی روی مسایل تغییر اقلیم و بلایای طبیعی مانند سیل و خشکسالی و بحث مهم دیگر بهبود کیفیت آب در منطقه و ظرفیت سازی منابع انسانی برای کنترل کیفی آن است.

اردکانیان گفت: طرح بعدی، روش‌های استفاده از فناوری ماهواره برای مدیریت منابع آب است.

وزیر نیرو بازچرخانی آب، تصفیه فاضلاب و استفاده از پروژه‌های شیرین‌سازی آب در منطقه را به عنوان دیگر پیشنهادات و مباحث مطرح شده در اجلاس شورای حکام برشمرد و افزود: در بحث سازگاری با تغییر اقلیم در موضوع مدیریت آب شهری و تاسیس مقر ارزیابی تاثیرات محیط زیستی و اجتماعی شیرین‌سازی آب دریا مواردی طرح شده و تا پایان امروز اکثر این پروژه‌ها تصویب و کشورهای داوطلب و میزبان اجلاس‌های بعدی مشخص می‌شود.

دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری به ریاست وزیر نیروی کشورمان با حضور عثمانعلی عثمان زاده وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، حسین عرنوس وزیر منابع آبی جمهوری عربی سوریه و معاونان و مقام های مسئول بخش آب ۱۳ کشور منطقه اکنون در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 67597
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا