پزشکی قانونی مرجع اعلام آمار نهایی تلفات تصادفات است

جهان صنعت نیوز:  رضا مسعودی ‌فر در خصوص اختلاف نظر پلیس و پزشکی قانونی در اعلام آمار کشته های حوادث رانندگی اظهار داشت: ممکن است مصدومان حوادث رانندگی بر سر صحنه تصادف فوت نکنند و در زمان انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان فوت کنند که همه اینها در آمار جانباختگان تصادفات که پزشکی قانونی اعلام می کند، لحاظ می شود اما در آمار اولیه پلیس نیست.


مسعودی فر خاطر نشان کرد: همچنین ممکن است شماری از مصدومان حوادث رانندگی بعد از گذشت مدت زمانی بعد از وقوع تصادف فوت کنند که پلیس از این آمار بی اطلاع است؛ بنابراین آمار پلیس آماری است که بر سر صحنه اتفاق می افتد، ولی چون پزشکی قانونی گواهی فوت و جواز دفن را صادر می کند، آمار نهایی توسط پزشکی قانونی اعلام می شود.

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: بهتر است برای ایجاد اعتماد بیشتر و بیان آمارهای متفاوت که در رسانه ها توسط پلیس و پزشکی قانونی اعلام می شود، با هماهنگی های لازم، یک کار گروهی مشترک که همه دستگاه های ذیربط در آن حضور داشته باشند، انجام و آمار جانباختگان تصادفات از این طریق اعلام شود.

به گفته مسعودی فر در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱۶ هزار و۲۳۳ مورد تصادفات رخ داد که در سال گذشته هم در همین مدت ۱۲۵ هزار و ۸۲۸ مورد تصادفات رخ داده بود که امسال هفت درصد کاهش را نشان می دهد اما در تصادفات منتهی به فوت یک درصد افزایش داشته ایم که هزار و ۹۱۹ مورد تصادفات فوتی در ۶ ماهه اول امسال منجر به کشته شدن ۲ هزار و ۱۶ نفر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۴ درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به موتورسواران است و ما مکلف هستیم در حوزه ساماندهی موتورسواران برنامه‌ریزی کنیم، افزود: از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۰ هزار موتورسوار در کشور کشته شدند و برای ساماندهی موتورسواران باید در امر اخذ گواهینامه ها مداخله صورت گیرد.

مسعودی فر تاکید کرد: بیشترین تلفات موتورسواران در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان به وقوع می پیوندد و از ۱۱ میلیون موتورسیکلتی که در سطح کشور تردد می‌کنند، ۹ میلیون موتورسیکلت به سن فرسودگی رسیده اند و بر اساس قانون هوای پاک باید از چرخه خارج شوند. همچنین تنها ۴ میلیون گواهینامه موتورسیکلت تاکنون صادر شده است.

اخبار برگزیده
شناسه : 69122
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا