رکود در بازار خودرو به مرور سنگین تر می شود

جهان صنعت نیوز: برخی اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو را به افزایش قیمت‌ها متهم می‌کنند که رئیس این اتحادیه با بیان اینکه تمام فعالیت‌های نمایشگاه‌داران با نظارت اتحادیه و سازمان تعزیرات حکومتی انجام می‌شود، عنوان کرد، مدیریت بازار در سایت‌ها و به‌دست افرادی است که نرخ‌ها را سلیقه‌ای تعیین می‌کنند

فاطمه امیراحمدی: به‌گفته فعالان بازار خودرو با وجود کاهش تیراژ تولید، این بازار همچنان راکد و حتی با گران شدن بنزین، رکود سنگین‌تر هم شد.

برخی اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو را به افزایش قیمت‌ها متهم می‌کنند که رئیس این اتحادیه با بیان اینکه تمام فعالیت‌های نمایشگاه‌داران با نظارت اتحادیه و سازمان تعزیرات حکومتی انجام می‌شود، عنوان کرد، مدیریت بازار در سایت‌ها و به‌دست افرادی است که نرخ‌ها را سلیقه‌ای تعیین می‌کنند.

رکود خرید و فروش خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره نرخ خودروها در بازار به صمت گفت: افزایش نرخ خودرو از مهر آغاز شد و با کندی تا پایان آبان ادامه یافت اما می‌توان گفت از آذر به‌طور تقریبی نرخ خودرو در بازار دارای ثابت بود. پس از افزایش نرخ بنزین بازار خودرو افزایش قیمتی نداشت.

وی افزود: حدود ۳ هفته پیش نرخ خودروها در بازار درصد کمی روند کاهشی داشت البته با شیب کندی دوباره قیمت‌ها به وضعیت قبل برگشت.

این فعال بازار با اشاره به گران شدن بنزین و اقبال مردم به خودروهای دوگانه‌سوز، گفت: در چند روز گذشته، ممکن است خودروهای دوگانه‌سوز تغییر قیمتی داشته باشند اما سایر خودروها اختلاف قیمتی با هفته گذشته ندارند.

موتمنی در پاسخ به پرسشی که برخی عنوان می‌کنند تغییر نرخ خودروها در بازار بخشی به اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو برمی‌گردد، اظهارکرد: کسانی که مبادرت به ثبت‌نام خودرو می‌کنند و در واقع فعالیت در بازار، شغل دوم آنهاست که جدا از فروشندگان زیر پوشش اتحادیه هستند بازار را متلاطم می‌کنند

این افراد به محض دریافت خودرو برای فروش در سایت‌ها با نرخ مورد نظر خودشان اقدام کرده و آگهی می‌دهند. هر یک از این افراد سلیقه‌ای قیمتی را برای محصول خود اعلام می‌کنند که ارتباطی به اتحادیه ندارد.

او افزود: فعالیت اتحادیه خدماتی است و کمیسیون خود را دریافت می‌کند که در قانون نیم درصد دیده شده است؛ البته در شرایط فعلی همین درصد هم پرداخت نمی‌شود زیرا وضعیت راکد بازار ایجاب می‌کند برای ادامه فعالیت نمایشگاه‌داران درصد کمیسیون خود را کاهش دهند.

به‌عنوان مثال، خودرویی که یک میلیارد تومان نرخ دارد، ۵ میلیون تومان حق کمیسیون آن است، درحالی‌که با یک میلیون تومان معامله انجام می‌شود.

این مقام صنفی ادامه داد: افراد با نرخ مورد نظرشان خودرو را به یک نمایشگاه‌دار می‌سپارند. صاحب نمایشگاه نمی‌تواند روی نرخ خودرو اعمال نظر کند زیرا فرد به‌راحتی آن را در سایت با هر قیمتی که بخواهد آگهی می‌دهد و به‌فروش می‌رساند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اضافه کرد: براساس ماده ۳۵۷ قانون تجارت این صنف فعالیت واسطه‌ای دارد که بابت فروش محصول کمیسیون دریافت می‌کند؛

ضمن آنکه به‌عنوان مثال اگر نمایشگاهداری دارای ۲۰ خودرو باشد تعداد محدودی از آنها برای اوست و باقی امانت بوده و افراد برای فروش به نمایشگاه‌دار می‌سپارند.

موتمنی گفت: در پاسخ به کسانی که اعلام می‌کنند اتحادیه یا نمایشگاه‌داران تعیین‌کننده نرخ خودرو در بازار هستند، باید گفت کدام‌یک از نمایشگاه‌داران رسمی، خودرو سبدی خریداری کرده و آنها را نگه داشته و به نرخ بالا فروخته‌اند؟ اسناد خروجی خودروها از کارخانه مشخص است.

هر فردی که فعالیت اقتصادی دارد دارای یک کد اقتصادی است. اعضا اگر سبدی خریداری کنند باید مالیات آن را هم بپردازند؛ بنابراین این فضاسازی‌ها از سوی افرادی است که هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

او یادآور شد: اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بر فعالیت نمایشگاه‌داران نظارت دارد، علاوه‌بر این سازمان تعزیرات حکومتی هم امور را کنترل می‌کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تصریح کرد: مدیریت بازار در دست کسانی است که خودروها را نه براساس مصرف که با هدف فروش خریداری و با در اختیار داشتن تعداد زیادی خودرو نرخ خودرو را در بازار مدیریت می‌کنند.

موتمنی با بیان اینکه براساس علم اقتصاد نرخ بازار با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: نرخ در بازار افزایش می‌یابد چون عرضه کم می‌شود. درحال‌حاضر نمایشگاه‌داران مراجعه‌کننده‌ای ندارند و بخش زیادی از خرید و فروش‌ها در فضای مجازی و سایت‌ها انجام می‌شود؛ حتی در سایت ممکن است نرخ پراید ۵۳ میلیون تومان اعلام شود اما هنگام فروش بیش از ۴۸ میلیون تومان نمی‌خرند چون مشتری وجود ندارد.

او اضافه کرد: برخی از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با وجود تحویل نگرفتن خودرو، آن را در سایت‌های مورد نظر آگهی می‌کنند. اگر تعداد این افراد از درصدی بیشتر شود با تعیین سلیقه‌ای نرخ خودرو به‌راحتی نرخ‌ها را در بازار تغییر می‌دهند.

موتمنی با اشاره به رکود بازار، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر خریداری در بازار خودرو وجود ندارد و آخرین افزایش قیمت‌ها مربوط به اواخر آبان بوده است. در آذر شاید ۵۰۰ هزار تومان برخی خودروها تغییر نرخ داشتند.

وی درباره بازار خودروهای خارجی هم گفت: ممکن است کسانی که خودروهای خارجی در اختیار دارند قیمت‌های بالایی اعلام کنند اما متقاضی نیست.

موتمنی عنوان کرد: شاید اگر متقاضی وجود داشت با ممنوعیت خودرو و نبود عرضه، نرخ خودروهای وارداتی خیلی بیشتر از قیمت‌های موجود افزایش می‌یافت.

پیش‌فروش خودرو

کاظم محمدی‌نیکخواه دیگر فعال بازار خودرو معتقد است بازار متلاطم است و دارای ثبات نیست. او به صمت گفت: با گران شدن بنزین بازار تقاضا دچار افت شد حتی می‌توان گفت هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود؛ بنابراین رکود در این بازار سنگین‌تر از قبل شده است.

این فعال بازار در پاسخ به این پرسش که پیش‌تر با وجود بالا رفتن نرخ ارز مردم برای خرید خودرو بیشتر اقدام می‌کردند درحال‌حاضر با توجه به افزایش نرخ دلار آیا دوباره قیمت‌ها افزایش می‌یابد، گفت: این اتفاق تکرار نمی‌شود زیرا در کف بازار خودروهای زیادی موجود بوده و آمار عرضه از تقاضا بیشتر است.

خودرو ۹۷ صفر ایرانی و مدل‌های ۲۰۱۷ وارداتی صفر در نمایشگاه‌های خودرو زیاد است. او گفت: سال گذشته سرمایه‌ها به خودرو تبدیل شد و امروز این خودروها از سوی خریداران به بازار عرضه شده و نمی‌خواهند که بیش از این خواب سرمایه داشته باشند؛

علاوه‌بر این، افراد حرفه‌ای وارد بازار متلاطم نمی‌شوند و بیشتر خریدها در سال گذشته از سوی مردم عادی انجام شد. او گفت: فعال حرفه‌ای در بازار متلاطم نه می‌خرد و نه می‌فروشد.

محمدی‌نیکخواه با اشاره به پیش‌فروش خودروسازان، گفت: کسانی که در پیش‌فروش خودروها شرکت می‌کنند به رکود بازار بیشتر دامن می‌زنند زیرا بیشتر این خریدها برای عرضه به بازار انجام می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 69407
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا