xtrim
واژگونی خونین اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فاجعه آفرید

سکوت مقصر اصلی

جهان صنعت نیوز| خبری که در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شد به اندازه کافی شوکه‌کننده و ترسناک بود. در پی این حادثه تا لحظه نگارش ۱۰ کشته و بیش از ۳۰ مصدوم اعلام شده که بر اساس مشاهدات عینی دانشجویان به سرعت به بیرون از دانشگاه و بیمارستان منتقل شدند که به احتمال زیاد بر تعداد کشته‌های این حادثه اضافه خواهد شد.
بر اساس گفته‌های جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز در این باره در ساعت ۱۲:۲۲ روز گذشته حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در انتهای سیمون بولیوار به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان چهار ایستگاه را به محل حادثه که در یک مجتمع آموزشی قرار داشت اعزام کرد.
همچنین ملکی ادامه داد: بخشی از این اتوبوس کاملا در زمین فرو رفته بود که با کمک آتش‌نشان‌ها از زمین خارج شد. تمام افراد داخل اتوبوس خارج شدند اما آتش‌نشان‌ها برای اطمینان بیشتر قطعات اتوبوس را برش دادند تا بتوانند بخشی از اتوبوس را که داخل زمین فرو رفته بود خارج کنند. احتمال اینکه افرادی از اتوبوس به بیرون پرت شده باشند، وجود داشت و عملیات جست‌وجو و جابه‌جایی اتوبوس برای اطمینان بیشتر انجام شد.
شیب و جاده ناایمن دلیل بروز حادثه
در همان ابتدا اخباری ضد و نقیض در رابطه با علت وقوع حادثه دست به دست می‌شد و بسیاری گفتند راننده اتوبوس پیش از واژگونی سکته کرده است که بر اساس گفته‌های رییس اورژانس تهران موضوع سکته کردن یا نکردن راننده اتوبوس باید از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شود و آن را تایید یا رد نکرده است. اما جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دلیل واژگونی را خروج از مسیر و برخورد اتوبوس با دیوار بتنی دانسته و قول پیگیری موضوع را داده است.
محمدرضا مهماندار با اشاره به شدت حادثه و تخریب اتوبوس تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود ۹۰ متر در فضای سبز معلق می‌خورد و به دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تاسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته‌شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند و در حوزه انتظامی هم همکاری‌های قضایی در حال انجام است.
حادثه از نگاه شاهدان عینی
در همین رابطه یکی از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران که در لحظه واژگونی اتوبوس در محل حادثه حضور داشت به «جهان صنعت» گفت: سرعت اتوبوس زیاد نبود ولی ناگهان از جاده منحرف شده و به خاکی کنار جاده وارد شد. بعد از چند بار معلق زدن به منطقه‌ای می‌رسد که شبیه دره بوده و پس از آن در سراشیبی قرار می‌گیرد و تنها چیزی که مانع از بیشتر پایین رفتن اتوبوس می‌شود دیوار بتنی بزرگی است که جای آن هم روی بدنه اتوبوس مشخص است.
این شاهد عینی مدعی می‌شود با شرایطی که اتوبوس داشت در همان ابتدا فوت چند نفر بعید نبود. بعد از اینکه اتوبوس ثابت شد به سرعت دانشجویان و حراست خود را به محل حادثه رساندند و چند نفر که فوت شده بودند از اتوبوس بیرون آورده شدند. فضای ترسناکی حاکم بود. آنهایی که از اتوبوس زنده بیرون آمدند و تقریبا سرپا بودند، از ترس شوکه بودند و گریه می‌کردند. وضعیت ترس قابل توضیح نیست، مسوولان حراست هم ترسیده بودند و در تلاش بودند تا افراد بیشتری را از اتوبوس خارج کنند. بین همه بچه‌های دانشگاه این شایعه بود که بیش از چیزی که به نظر می‌آید مصدوم و کشته وجود دارد چرا که اتوبوس‌ها بیش از ظرفیت مسافر سوار می‌کردند و اتوبوس‌ها به دلیل خارج از رده بودن در برخی موارد حتی دستگیره هم نداشتند که دانشجویان بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. در گوشه و کنار افرادی دیده می‌شدند که دست‌شان روی قلب‌شان بود اما در حال کمک بودند.
او به حضور سریع نیروهای آتش‌نشانی اشاره می‌کند و بیان کرد: چند دقیقه بعد از اینکه این اتفاق افتاد، ماشین‌های آتش‌نشانی در محل حضور داشتند و مشغول به کار شدند. بعد از اینکه تمام مسافرین را از اتوبوس خارج کردند برای بررسی‌های بیشتر اتوبوس را بریدند.
فرسودگی اتوبوس‌ها معضلی است که بقیه دانشجویان هم به آن اعتراض کردند. یکی از دانشجویان حاضر در محل حادثه گفته: دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند. پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تله‌کابین دانشگاه متوقف شد.
داستان همیشگی، مسوولان کنار می‌کشند
به رسم سایر اتفاقاتی که رخ می‌دهد، حالا نوبت این است که مسوولان هر کدام به نحوی شانه از مسوولیت خالی کنند و اشکالات را گردن سایر نهادها بیندازند. این حادثه هم از این قاعده مستثنی نیست. بعد از اینکه محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مدعی شد برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسوولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است؛ این بار روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که اتوبوس واژگون شده در دانشگاه علوم تحقیقات تحت نظارت شهرداری نبوده است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پی حادثه واژگونی سرویس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات ضمن ابراز تاسف از دریافت این خبر ناگوار، اعلام کرد که اتوبوس حادثه دیده تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نبوده است.
شورای شهر تهران به حادثه واژگونی اتوبوس وارد شد
در ادامه شورای شهر هم به این پرونده ورود کرده است. پس از این حادثه عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از وضعیت ایمنی سرویس مدارس و دانشجویان ابراز نگرانی کرد.
زهرا نژاد‌بهرام در مورد حادثه دانشگاه علوم تحقیقات و مرگ و مصدومیت تعدادی از دانشجویان گفت: در‌گذشت جوانان دانشجو و جراحت آنان اتفاق ناگواری است که نمایندگان مردم را با نگرانی همراه کرده است. شورای شهر با ابراز نگرانی از ناایمنی خودروهای انتقال دانشجویان و دانش‌آموزان خواهان رسیدگی جدی مسوولان ذی‌صلاح است.
از سوی دیگر رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران از ورود شورای شهر به حادثه واژگونی سرویس دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خبر داد.شهربانو امانی با اشاره به بازدیدش از محل واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات بیان کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده است و بر همین اساس مدام شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ می‌دهد و دستگاه‌ها با هزینه‌های چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار می‌کند.
او با بیان اینکه مرگ فرزندان به خصوص دانشجویان‌، نخبگان و… و همچنین آسیبی که در این حادثه‌ها به خانواده‌ها می‌رسد، جبران‌ناپذیر است، تصریح کرد: متاسفانه در این حادثه دانشجویان جوان به همراه راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند و این در حالی بود که این افراد هفته آینده امتحان داشتند و حقش نبود که چنین اتفاقی برایشان رخ دهد.
محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خواستار رسیدگی فوری نسبت به این حادثه شد و اعلام کرد: قطعا باید در اسرع وقت معین شود که علت وقوع حادثه چه بوده و این باید روشن شود که تایید سلامت جسمی و روانی رانندگان این اتوبوس‌ها با چه بخشی بوده است، چرا که همه ما مسوول تامین امنیت جانی‌، روانی و محیطی شهروندان‌مان هستیم .
محسن ‌هاشمی و علی‌اکبر ولایتی باید پاسخگو باشند
نکته جالب اینجاست که محسن هاشمی، رییس شورای شهر که معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون عمران و توسعه واحد علوم و تحقیقات بوده و تمامی تصمیمات عمرانی زیر نظر او انجام می‌شده تا لحظه نگارش این گزارش نه حتی از این حادثه ابراز ناراحتی کرده و نه حتی در رابطه با اینکه به چه دلیل هیچ ایمنی برای چنین مسیر خطرناکی در نظر گرفته نشده توضیحی ارائه نداده است. ‌هاشمی به عنوان کسی که در ساخت این واحد دانشگاه آزاد نظارت داشته باید پاسخگوی عملکرد خود در خصوص ساخت جاده غیر استاندار و ناامن باشد؛ همچنین علی‌اکبر ولایتی و طهرانچی نیز به عنوان رییس فعلی دانشگاه آزاد نیز باید پاسخگوی این حادثه تلخ باشد. تا لحظه نگارش گزارش، دانشگاه آزاد و مسوولان آن که مقصر اصلی این اتفاق تلخ هستند سکوت کرده‌اند.
شهریه مهم‌تر از جان دانشجو
حالا اولین سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شهریه‌های بالایی که از دانشجویان دریافت می‌کند به چه دلیل هیچ فکری برای تامین و حفظ امنیت دانشجویان خود نمی‌کند؟ به چه دلیل هیچ نهادی بر استاندارد نبودن مسیری که روزانه دانشجویان زیادی از آن تردد می‌کنند توجه ندارد؟ چرا برای امنیت دانشجویان در جاده‌ها از گاردریل استفاده نشده است و با توجه به سراشیبی چرا سرعت‌گیر در جاده تعبیه نشده است؟ چرا کسی سلامت رانندگان اتوبوس را بررسی نمی‌کند؟ برخی از دانشجویان به این نکته اشاره کرده‌اند که چند تن از رانندگان اتوبوس اعتیاد دارند و اتوبوس‌ها قدیمی و غیر‌قابل استفاده بودند.
وقت آن است به جای اینکه هر روز بیانیه‌ای مبنی بر نوع پوشش در خوابگاه‌ها یا کلاس‌های درس به حراست دانشگاه‌ها داده شود فکری به حال جان و امنیت جوانانی که با امید و آرزو به دانشگاه می‌آیند، شود. مرگ حق دانشجویان نیست، آن هم به دلیل بی‌مسوولیتی و سهل‌انگاری مدیران و مسوولان.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 6951
لینک کوتاه :