برنامههای مالی جدید برای توسعه میادین نفتی
جهان صنعت نیوز: حمید پورمحمدی با بیان به اینکه بودجه سال آینده برنامهمحور شده است به مواردی در این رابطه اشاره کرد و توضیح داد: به عبارتی، هر دستگاه سیاستگذاری باید بگوید چه برنامهای برای سال آینده انجام میدهد و هزینه برنامهها چقدر است و این برنامه ها کمی و کنترلپذیرند. بر این اساس کارایی یک دستگاه معلوم شود و دستگاه ها برنامه محور می شوند.
وی با بیان اینکه موافقتنامههایی که هر ساله مبادله میشود، در طول سال بودجهای انجام میشود؛ به نحوی که گاهی مبادله موافقتنامه برای انجام یک طرح، به روزهای پایانی سال هم کشیده میشود، گفت: در لایحه سال آینده موافقتنامهها قبل از سال انجام میشود، یعنی تبادل موافقتنامهها از هم اکنون انجام میشود و در فروردینماه ابلاغ میشود؛ به طوریکه دستگاهها بتوانند از ابتدای سال کارشان را شروع کنند و متوقف نشوند و با سرعت جلو بروند.
رقابت برای سرمایهگذاری در میادین نفتی
پورمحمدی موضوع مهم دیگر در این رابطه را نظام روابط مالی نفت اعلام کرد و گفت: کار مهمی انجام شده است، به خصوص در شرایط فعلی که ما فضا را باید به سمت سرمایهگذاری بخش خصوصی در میادین بزرگ نفتی و توسعه میادین نفتی ببریم.
وی افزود: نظام روابط مالی جدیدی برای توسعه میادین نفتی تعریف شده است که زمینه رقابت سرمایهگذاری روی میادین نفتی را فراهم میکند.
وضعیت معیشتی مردم
پورمحمدی به اهمیت معیشت مردم در بودجه اشاره کرد و گفت: با وجود همه تنگناهای مالی که وجود دارد، به موضوع معیشت مردم توجه شده است.
معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در حال حاضر منابع یارانههای نقدی بدون حتی یک روز تاخیر پرداخت میشود، افزود: یارانه معیشتی نیز به طور کامل پرداخت خواهد شد. همچنین خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، رقمی بالغ بر ۱۰ و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. ۱۵ درصد افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان نیز در نظر گرفته شده است. ۶۰۰۰ میلیارد میلیارد تومان نیز برای همسانسازی بازنشستگان پیشبینی شده است.
پورمحمدی افزود: این نکته را مدنظر قرار دهید که همه این موارد در شرایط محدودیت شدید مالی پیشبینی شده است. با وجود محدودیت منابع، تمام منابع حاصل از درآمد نفت و گاز را صرف واردات کالاهای اساسی و دارو میکنیم تا فشار به مردم وارد نشود.
برنامه ملی و منطقهای هم راستا شد
معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همواره یک سیاستگذار به عنوان وزیر، طرحهای ملی و بخش را انجام میدهد. یک شورای برنامهریزی هم در استان است که استاندار رییس آن است و برنامهریزی را در سطح استان انجام می دهد. بارها دیده شده که سیاستهای ملی و سیاستهای استانی در عرض یکدیگر قرار میگیرند. برای نخستین بار است که سازمان برنامه و بودجه، برنامههای ملی و منطقهای را همراستا میکند و برای همه استانها کتاب بودجه مجزایی ارائه کرده است.
اصلاح ساختار بودجه به تدریج انجام میشود
اما در ادامه معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه موضوع اصلاح ساختاری بودجه را مورد توجه قرار داد و گفت: اصلاح ساختار بودجه یک امر تدریجی است، اما بخشی از آن در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ لحاظ شده است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه امسال بودجه شرایط متفاوتی با سالهای قبل داشت،توضیح داد: اولا کشور تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه تاریخ بود؛ بنابراین به طور طبیعی کسانی که میخواهند بودجه ببندند، باید منابع درآمدی مطمئنی داشته باشند و هزینهها را مبتنی بر منابع درآمدی پایدار و مستمر پیشبینی کنند. با کاهش درآمدها به دلیل تحریم، تنظیم بودجه کاری پیچیده و سخت میشود.
وی افزود: از طرف دیگر، سال گذشته در چنین روزهایی بود که مقام معظم رهبری دستور دادند که اصلاحات ساختاری بودجه باید تدوین شود، بنابراین کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هم بایستی اصلاحات ساختاری بودجه را تدوین میکردند و هم اینکه لایحه بودجه را در شرایط تحریمی تدوین میکردند.
معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در رابطه با اصلاحات ساختاری، طبق ابلاغیهای که مقام معظم رهبری داشتند، باید این موضوع در دستور کار سران قوا قرار میگرفت؛ یعنی این موضوع در جلسه سران اول بررسی و بعد مصلحتسنجی میشود و بعد ممکن است در قالب لوایح بودجه سنواتی یا در قالب لوایح مستقل تقدیم مجلس شود. بر این اساس سازمان برنامه و بودجه به موازات تهیه و تدوین لایحه بودجه، برنامه اصلاحات ساختاری را تدوین کرد و چند ماه پیش در دستور کار جلسه سران قوا قرار داد. اصلاح ساختار بودجه یک امر تدریجی است، اما بخشی از آن را هم ما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ دیدیم.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در لایحه دیده شده، برنامهمحور کردن دستگاههاست که تمام دستگاههای سیاستگذار برنامههای سال آینده خود را ضمن بودجه به مجلس تقدیم کردهاند.
پورمحمدی یادآور شد: بودجه سال آینده برنامهمحور شده است. به عبارتی، هر دستگاه سیاستگذاری باید بگوید چه برنامهای برای سال آینده انجام میدهد و هزینه برنامهها چقدر است و این برنامهها کمی و کنترلپذیرند. بر این اساس کارایی یک دستگاه معلوم شود و دستگاهها برنامه محور میشوند.
اقتصاد کلان
لینک کوتاه :