یکتهیهکننده سینما از بازیگری گفت که ۱۰۰ هزار دلار میگیرد، اما در قراردادش یک دهم آن به تومان نوشته میشود
جهان صنعت نیوز: محمد صابری میزبان محسن علیاکبری، تهیهکننده سینما و تلویزیون بود.
علیاکبری با موضوع دلایل عملی نشدن قرارداد تیپ و دستمزدهای هنگفت بازیگران گفت: «حضور تهیهکنندگان غیرحرفهای و سرمایهگذاریهای غیرمنطقی به برخی بازیگران ما کمک کرده که دستمزدهای هنگفت بگیرند و درخواستشان دیگر قرارداد نیست. من با یکی از عزیزان تماس گرفتم و گفت من ۱۰۰ هزار دلار میخواهم، قرارداد هم امضا نمیکنم! این موضوع برای من اصلا قابل توجیه نیست و با این ادبیات آشنا نیستم اما آن بازیگر با همین ادبیات در فیلم قبلیاش جلو رفته است.»
وی افزود: «پولهای خیلی زیادی توسط آدمهایی که برای سینما نبودند و نیستند، به سینما آمد. پول اضافه و آدم غریبه باعث میشود بازیگر به خودش اجازه بدهد دستمزد بالایی طلب کند و با خودش میگوید حالا که قرار است دیگری با حضور من مطرح شود، دستمزد بالایی طلب کنیم. بازیگری داشتهایم که برای ۴ جلسه، یک میلیارد دستمزد گرفته است!.»
این تهیهکننده تاکید کرد: «علت اینکه قرارداد تیپ تصویب نمیشود، بازیگران هستند. ما این قرارداد را داریم اما فقط درباره بازیگری شاهد این اتفاق هستیم و فکر میکنم اگر صنوف مختلف و اتحادیه تهیهکنندگی که در ۴ قالب هستند با یکدیگر متحد باشند، مجمع تهیهکنندگان میتواند یک قرارداد تیپ را به تمام دفاتر اعلام و اجبار کند. با اجرایی شدن قرارداد تیپ مبالغ به شدت پایین میآید و قراردادها متعادل میشود.»
علیاکبری که تهیهکنندگی سریال «نفوذ» را برعهده دارد، یادآور شد: «متاسفانه دستمزدهای بالا در سریالهای تلویزیونی هم وارد شده و باید جلوی آن را در سینما و نمایش خانگی و تلویزیون بگیریم. هیچ چیزی بهتر از شفافیت نیست و اگر قرارداد تیپ آماده شود، بخش عمدهای از معضل حل خواهد شد.»
وی تصریح کرد: «اتفاق بد و اذیت کننده این است که وقتی بازیگر، دستمزد ۱ و نیم میلیاردی طلب میکند، فیلمنامهای که مصوب بود، تبدیل به یک فیلمنامه مبتذل میشود. چون تصمیم میگیریم فیلمی بسازیم که ۲۰ میلیارد بفروشد و بخش عمدهای از فیلمهایی که روی پرده میبینیم، ضعیف است و شاید آثار دهه ۵۰ بهتر از فیلمهای روی پرده است.»
در ادامه، فایلی صوتی که علی دهکردی، رییس سابق و عضو هیات مدیره فعلی انجمن بازیگران برای برنامه ارسال کرده بود، پخش شد.
دهکردی اعلام کرد: «سالهای سال، همه صنوف در آرزوی رسیدن به یک قرارداد واحد هستند؛ مثل مراکز مشاوره املاک که کد رهگیری و سیستم یکپارچه در کل کشور دارند. ما هم آرزویمان هست در مجموعه تولید آثار نمایشی، قرارداد واحد وجود داشته باشد که همه جا قابل استناد باشد. خانه سینما متولی این موضوع شده و مدت طولانی است به واسطه کارشناسان خبرهای که دعوت شدهاند و جدا جدا جلساتی با آنها برگزار و با همه همفکری شده و دیدگاه ها را خواستهاند، به قرارداد واحدی رسیدهایم.»
وی افزود: «این گام بزرگی است که برای سلامت حقوقی حرفهمان برداشتهایم و در تمام اشکال حرفه تاثیر دارد. دیگر هیچ تهیه کنندهای نمیتواند نظرات شخصی خود را پیاده کند. قرارداد تیپ میتواند به سلامت حرفهای ما خیلی کمک کند.»
در ادامه، علیاکبری در پاسخ به اینکه چند درصد بازیگران مطرح و سوپراستار بدون قرارداد اقدام به ورود به پروژه میکنند، گفت: «بازیگرانی که با آنها بحث کلان مالی داریم، قرارداد نمیبندند اما درباره بازیگران دیگر اگر فرض کنیم ۱۰۰ بازیگر داشته باشیم، ۹۰ بازیگر دستمزدشان پایین است و مالیات میدهند اما آن ۱۰ نفر را نشنیدهام که قرارداد ببندند. اگر ببندند، یک میلیارد میگیرند و قرارداد ۱۰۰ میلیونی با شما میبندند!»
وی راهکار حل این مشکل را اینگونه پیشنهاد داد: «من فکر میکنم ما باید به سمت مالیات برویم و اگر این بحث را به این شکل ببینیم، بهتر است که یک هنرمند خودش را یک شهروند ببینید و غیر از شهروند هم چیزی نیست. بین هنرمند و یک مهندس معدن و کارگر شرکت نفت هیچ فرقی وجود ندارد و همه شهروند هستند. همه این عزیزان مالیات میدهند و هنرمندان هم باید بدهند. اگر این مالیات شفاف شود، قطعا دستمزدها پایین میآید و از این فرمت خارج میشود.»
علیاکبری تاکید کرد: «ما حدود ۹ هزار خانوار در سطوح مختلف در خانه سینما داریم که از این تعداد فقط ۱۰۰ نفرشان اوضاع خوبی دارند و بقیه در فقر مطلق هستنند و نه تنها مالیات به آنها تعلق نمیگیرد، بلکه از دولت یارانه میگیرند.»
اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهلینک کوتاه :