ارزش تجارت خارجی کشور به ۵۵ میلیارد دلار رسید

جهان صنعت نیوز: مسعود کمالی اردکانی روز شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از این میزان ۲۷ میلیارد دلار صاردات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد وزنی دارد.

وی، با اشاره به صادرات کالاهای ایران به ۷ بازار هدف در دنیا افزود: سهم کشور در صادرات کالا به ۱۵ کشور همسایه ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۲ تا ۴ درصد می‌رسد.کمالی اردکانی تصریح کرد: حجم تقاضای وارداتی کشورهای همسایه ایران یک‌هزار و ۲۰۰ ملیارد دلار است.
وی از صادرات سالانه ۲۴ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه از ایران خبر داد و یاداور شد: هم‌اینک پتانسیل افزایش این میزان صادرات از کشور تا ۱۰۰ میلیارد دلار وجود دارد.

معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: بازارهای اوراسیا ۳۰۰ میلیارد دلار حجم صادرات سالانه دارند که سهم ایران کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی گفت: به همین لحاظ دفتر دایمی حوزه اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل و فعال شده است، تا بتوان این میزان صادرات را افزایش داد.

کمالی اردکانی تاکید کرد: به زودی فرایند استفاده و بهره‌مندی از فرصت‌های هم‌پیوندی با اوراسیا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ایران ۲۵ رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا دارد که از این تعداد اکنون ۵ رایزن در عراق، افغانستان، ترکیه و ارمنستان فعال‌تر از بقیه است.

معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: هم‌اینک ۱۵ رایزن اقتصادی که پیش از این در کشورهای سوریه، لبنان، عمان، چین، هند و دیگر کشورها فعال بود، در این سازمان مستقر شده‌اند تا بتوانند به صادرکنندگان، تولیدکنندگان و تجار مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

وی یادآور شد: میزهای کالایی کشور نقش مهمی در افزایش صادرات دارد که چهارمحال و بختیاری در زمینه بادام، لوازم خانگی و موکت، میز کالایی فعال دارد.

کمالی اردکانی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تشکیل و فعالیت ستاد عملیاتی صادراتی در کشور صورت گرفته تا زمینه افزایش صادرات کالایی به نقاط مختلف دنیا فراهم شود.

وی گفت: نقش صادرکنندگان، تولیدکنندگان و تجار در تحقق تعهدات کشور در زمینه صادرات غیرنفتی نقش اثرگذاری ایفا می‌کنند.

معاون بازارهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: تقویت اقدامات زیرساختی، استاندارد، حمل و نقل و مسایل بانکی در توسعه صادرات موثر است.

وی افزود: رفع مشکلات زیرساختی حوزه صادرات از مهمترین سازمان توسعه تجارت ایران بوده که تحقق آن تنها با همکاری استان‌ها امکان‌پذیر است.

کمالی اردکانی تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات و تحریم‌های اعمال شده از سوی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران اما با تدابیر صورت گرفته توانسته‌ایم در حوزه توسعه صادرات موفق باشیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 70783
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا