طراحی بیوسنسوری برای تشخیص آنتی بیوتیک در صنعت غذایی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از مهر: دکتر اسماء وردیان مجری طرح پژوهشی «طراحی بیوسنسور برپایه کریستال مایع برای تشخیص تتراسایکلین» گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در تولید محصولات دامی و به طبع باقیمانده این مواد در این محصولات می تواند منجر به مقاومت آنتی‏ بیوتیکی، واکنش های آلرژیک، آسیب کبدی و دندانی در انسان شود که علاوه بر آن این مواد بدلیل تخریب باکتری های مفید سبب کاهش کیفیت و مقدار محصولات تخمیری نیز می شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: با توجه به تحریم های اقتصادی و وقتگیر بودن روش های سنجش دستگاهی، معرفی بیوسنسوری جدید و بومی جهت سنجش باقیمانده آنتی بیوتیک ها در محصولات غذایی در اولویت های اجرایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی قرار گرفت.

وی گفت: تشخیص سه گروه آنتی بیوتیک شامل بتالاکتام ها، تتراسایکلین ها و سولفانامیدها در شیر از اهمیت بالایی برخوردار است که برای اولین بار در ایران از طریق طراحی بیوسنسوری بر پایه کریستال مایع در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی میسر شده است.

وی اضافه کرد: کاربرد تکنولوژی کریستال مایع و آپتامرها به عنوان آنتی بادی های سنتزی در طراحی بیوسنسورها در جهان برای تشخیص های بسیار حساس مورد استفاده قرار می گیرند و نمونه تهیه شده در این موسسه دارای مزیت حساسیت بالا، سادگی عمل و قابلیت حمل آسان می باشد.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 71411
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا