آغاز ارزیابی‌ها برای اعتباربخشی بیمارستانی از ۱۴ دی ماه

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: نادر عسگری روز دوشنبه درباره اعتباربخشی بیمارستانی افزود: ارزیابی‌های اعتباربخشی صرفا در دامنه خدمات پزشکی و پرستاری صورت نمی‌گیرد، بلکه نظام اعتباربخشی مدلی فراگیر بوده و شامل تمامی خدمات تخصصی مورد نیاز بیماران است.  بهره مندی بیماران از خدمات تخصصی تغذیه و رژیم درمانی به واسطه اهمیت این مراقبت در تحقق نتایج درمان بسیار مورد تاکید این دوره از اعتبار بخشی قرار دارد؛ همچنین در مورد سلامت محیط کار و صیانت از سلامت کارکنان با استفاده از نیروهای متخصص و دانش آموخته بهداشت حرفه‌ای، باید بیمارستان اقدامات لازم را انجام داده و هرگونه به کارگیری غیرتخصصی در مشاغل مؤثر در سلامت بیماران پذیرفته نیست.

رئیس گروه اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: آنچه ضامن موفقیت بیمارستان‌ها در این دوره اعتباربخشی است، توجه به مفاهیم مدیریت بهینه منابع، بیمار محوری، اخلاق بالینی و در نهایت مراقبت و درمان ایمن، به موقع و اثربخش است و بیشترین وزن برای سنجه‌ها مرتبط با مدیریت راهبردی و ارتباط با بیماران و مدیریت ایمنی است که هزینه‌ای را هم متوجه بیمارستان نمی‌کند،  اما نیازمند رهبری و مدیریت اثربخش است.

توجه ویژه به مددکاری اجتماعی در بیمارستان‌ها

عسگری درباره جایگاه مددکاری اجتماعی در بیمارستان‌ها بیان کرد: در این دوره از اعتباربخشی نقش پررنگ‌تری برای این گروه تخصصی تأثیرگذار بر مدیریت عوامل اجتماعی بر سلامت در نظر گرفتیم و توصیه می‌کنم بیمارستان‌ها توجه ویژه‌ای به امر مددکاری اجتماعی داشته باشند.

عسگری گفت: موضوع استفاده از ظرفیت داخلی و نیروهای شاغل در بیمارستان هرگز به معنی به کارگیری غیرمجاز و استفاده از افراد فاقد صلاحیت حرفه ای و علمی نیست، بلکه موضوع استفاده بهینه از نیروهای متخصص در گروه های تخصصی توانبخشی، داروسازی بالینی، بیمارستانی، مددکاری اجتماعی، تغذیه، بهداشت حرفه‌ای، گروه‌های پاراکلینیک و سایر حرفه‌های تخصصی شاغل در بیمارستان‌ها است.

آموزش ارزیابان اعتباربخشی

وی در مورد آموزش ارزیابان اعتباربخشی بیمارستانی اظهار داشت: دوره آموزشی ارزیابان ارشد اعتباربخشی بیمارستان های کشور، یک دوره بلندمدت آموزشی و تخصصی بوده که از دی ماه ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۸ برگزار شد. مدل ارزیابی ارائه شده در قالب مدل ارزیابی خوشه ای و به عنوان یک ابزار نوین ارزیابی برای اولین بار در کشور ایران به کار برده شده و به اعتباربخشی بیمارستان ها در نظام سلامت هویت و ارزش های تازه ای بخشیده است. معتقدیم آموزش یک سرمایه گذاری ارزشمند و بلندمدت در خدمات است.

عسگری ادامه داد: توجه به آموزش، روابط سازمانی صحیح، عدالت، حقوق بیمار، رفتار سازمانی و ارتقای کیفیت، به درون زایی قابل توجهی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت منجر شده که در موضوع اعتباربخشی نیز دیده می شود. در حال حاضر اعتباربخشی به عنوان یک برنامه ارزشمند، بزرگ، به روز و علمی در حال اجراست.

نگاه ۳۶۰ درجه در نسل چهارم اعتباربخشی

رئیس اداره اعتباربخشی معاونت درمان درباره شیوه اجرای اعتباربخشی نسل چهارم بیان کرد: در نسل چهارم اعتباربخشی به نوعی نگاه ۳۶۰ درجه وجود دارد و به تمام جزییات در بدنه کلیات نگریسته شده و با اجرای کارگروهی منسجم، نگاه راهبردی به منابع موجود شده است.

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مرحله ارزیابی میدانی از بیمارستان های کشور از نیمه دی ماه آغاز شده و تا دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت. اولین ارزیابی ها از بیمارستان های کوچک آغاز خواهد شد. تمام شیوه های مدیریت، توزیع سنجه ها و خوشه های ارزیابی و رفتار حرفه ای در تیم ها نهادینه شده است.

ارزیابی هر بیمارستان در ۲ روز انجام می‌شود

وی اظهار داشت: ارزیابی میدانی برای هر بیمارستان در دو روز صورت خواهد گرفت. ترکیب تیم اغلب شامل، ارزیاب ارشد، ارزیاب بالینی، ارزیاب مدیریتی و ارزیاب بهداشتی است. نماینده سازمان بیمه گر نیز همچون سال های قبل در مراکز حضور دارد.

عسگری در مورد تیم‌های ارزیابی بیان کرد: بسته ارزیابی در نظر گرفته شده برای تیم های ارزیابی بیمارستان های متوسط و بزرگ شامل ۱۲۸ سنجه برای ارزیاب ارشد، ۱۷۵ سنجه ارزیاب بالینی، ۱۵۱ سنجه، ارزیاب مدیریت و ۴۳ مورد مختص ارزیاب بهداشتی است.

وی ادامه داد: برای ارزیابی بیمارستان های کوچک، تیمی ۳ نفره و با ۳ بسته در نظر گرفته شده که شامل ۲۸۰ سنجه برای ارزیاب ارشد، ۱۷۵ سنجه برای ارزیاب بالینی و ۴۳ سنجه مربوط به ارزیاب بهداشتی است. در هفته‌های ابتدایی اکثر ارزیابی‌ها ۳ نفره خواهد بود.

رئیس اداره اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: مراحل ارزیابی این نسل شامل خودارزیابی، ارزیابی اولیه و جمع آوری شواهد توسط ارزیابان دانشگاهی و بومی است. شواهد راستی آزمایی با روش مدل ارزیابی خوشه ای نیز توسط ارزیاب ارشد انجام می شود. در نهایت ثبت نتایج و اطلاعات پردازش شده توسط ارزیاب ارشد در سامانه اطلاعات اعتباربخشی ملی بیمارستان ها انجام می شود. شیوه ما شیوه تبادل فکر، تبادل شواهد و همفکری در تیم ارزیابی است و امیدواریم جهت گیری همه بیمارستان‌ها به سمت درجه عالی باشد.

اعتباربخشی بیمارستانی به نوعی درجه بندی بیمارستان‌ها بر اساس کیفیت است. در اعتباربخشی موارد مختلف که به اصطلاح به آن «سنجه» می‌گویند توسط ارزیابان آموزش دیده مورد بررسی قرار می‌گیرد و درجه بیمارستان مشخص می‌شود. این درجه بندی در قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با بیمارستان‌ها موثر است. بر اساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده، اعتباربخشی بیمارستانی فقط توسط این وزارتخانه انجام و آموزش‌های لازم نیز ارائه می‌شود و آموزش‌های اعتباربخشی خارج از چهارچوب وزارت بهداشت مورد تایید نیست.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 71787
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا