سنجش فلوراید آب با یک کیت ارزان‌قیمت

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: اگرچه مقادیر اندک فلوراید موجود در آب آشامیدنی به تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند، اما مقادیر خیلی زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد و به طور بالقوه باعث ابتلا به بیماری به نام «فلوئوروزیس استخوانی» شود.

فلوئوروزیس استخوانی نوعی بیماری استخوانی است که در اثر جذب مقادیر زیاد فلوراید به وجود می‌آید. این بیماری در کشورهایی که مقادیر فلوراید موجود در آب بیش از حد طبیعی (حدود یک واحد در میلیون) است به وجود می‌آید.

اکنون آزمایش‌هایی برای سنجش میزان فلوراید موجود در آب وجود دارد. اما انجام این آزمایش‌ها معمولاً به پرسنل آموزش‌دیده در آزمایشگاه احتیاج دارد و هر آزمایش صدها دلار هزینه دارد. اکنون محققان دانشگاه «نورث وسترن» در ایلینویز در آمریکا یک سیستم آزمایش ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر تهیه کرده‌اند که تقریباً هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

آنها کیتی ابداع کردند که شامل شئی شبیه یک توپ کوچک پنبه‌ای است؛ این توپ کوچک حاوی RNA، به‌طرز خاصی مهندسی و خشک شده است. این توپ در یک لوله آزمایش عرضه شده قرار می‌گیرد، سپس با استفاده از یک پیپت، تنها ۲۰ میکرولیتر از آب منبع آزمایش استخراج می‌شود. این آب به لوله آزمایش اضافه می‌شود و RNA را دوباره مرطوب می‌سازد.

در صورت وجود هرگونه یون فلوراید در نمونه، آنها در یک «جیب» مولکولی در RNA قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند که RNA، ژنی را بیان کند که آب را به رنگ زرد تبدیل می‌کند. هرچه تعداد یون۲های فلوراید موجود بیشتر باشد، رنگ آب با چشم غیر مسلح زردتر دیده می‌شود.

اگرچه این واکنش اکنون حدود دو ساعت طول می‌کشد، اما محققان در تلاشند سرعت آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. آنها همچنین به دنبال استفاده از انواع مختلف RNA مهندسی شده برای آزمایش سایر مواد مضر هستند.

با توجه به این نکته ، یک آزمایش جدید ساده برای تعیین میزان فلوراید بسیار بالا طراحی شده است.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 72047
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا